دلارزدایی دیجیتال!
دلارزدایی دیجیتال!

سلطه دلار آمریکا به عنوان سنگ بنای سیستم مالی بین‌المللی، اکنون در مواجهه با تغییرات ژئوپلیتیک در حال تحول و رشد کسری بودجه ایالات متحده در حال بررسی مجدد است.

مورگان استنلی در مورد خطر از دست دادن سلطه دلار آمریکا هشدار داده که ناشی از افزایش علاقه به دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت کوین است. این بانک سرمایه‌گذاری عقیده دارد که یک تغییر آشکار به سمت کاهش وابستگی به دلار مشهود است که به طور همزمان علاقه به ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها و CBDCها را افزایش می‌دهد.

مورگان استنلی هفته گذشته گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر کرد که توسط اندرو پیل، مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری و رئیس بازار دارایی‌های دیجیتال نوشته شده است.

سلطه دلار آمریکا به عنوان سنگ بنای سیستم مالی بین‌المللی، اکنون در مواجهه با تغییرات ژئوپلیتیک در حال تحول و رشد کسری بودجه ایالات متحده در حال بررسی مجدد است.

این مقام اجرایی گفت:

    رشد اخیر در علاقه به دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین، رشد حجم استیبل کوین‌ها، و وعده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs)، پتانسیلی برای تغییر چشم‌انداز این ارز دارد.

وی خاطرنشان کرد که سیاست‌های پولی اخیر ایالات متحده، همراه با استفاده استراتژیک از تحریم‌های اقتصادی، برخی کشورها را بر آن داشته تا جایگزین‌هایی را برای دلار آمریکا در نظر بگیرند.

در همین حال، اتحادیه اروپا فعالانه برای تقویت نقش یورو در تجارت بین‌الملل تلاش می‌کند، با هدف ارائه یک جایگزین مناسب برای دلار و چین در حال پیشبرد یوان در تجارت بین‌المللی است.

مدیر اجرایی مورگان استنلی همچنین توضیح داد که سازمان‌های بین‌دولتی مانند بلوک اقتصادی بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقا جنوبی)، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در حال ابراز علاقه به استفاده از ارزهای محلی برای صورت‌حساب تجاری و تسویه حساب هستند.

پیل با اشاره به اینکه این سازمان‌ها «مجموعاً بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی جهانی را نمایندگی می‌کنند»، اظهار داشت که «برخی از اعضا تمایل خود را برای تجارت با یوان نشان داده‌اند که نشان‌دهنده تغییر در پویایی ارز جهانی است.» وی تاکید کرد:

    تغییر آشکار به سمت کاهش وابستگی به دلار مشهود است که به طور همزمان علاقه به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، استیبل کوین‌ها و CBDCها را افزایش می‌دهد.

علت ریزش بیت کوین در روزهای اخیر

در روز سوم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۳ دی ۱۴۰۲) که مصادف با اولین هفته معاملاتی سال ۲۰۲۴ بود، پلتفرم خدمات مالی پیشرو در حوزه رمز ارزها به‌نام Matrixport، پستی را با عنوان «چرا SEC تمام ETFهای اسپات بیت کوین را رد می‌کند»، در وبلاگ خود منتشر کرد. این پست که توسط مارکوس تیلن (Markus Thielen)، رئیس تحقیقات شرکت ماتریکس‌پورت، نوشته شده است، نشان می‌داد که ETF‌های ثبت‌شده یک الزام حیاتی را در خود ندارند و این موضوع می‌تواند باعث تعویق تایید ETF‌های اسپات بیت کوین تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ یعنی فصل بهار (۱۴۰۳) شود.

در این تحلیل همچنین آمده بود که «رهبری فعلی کمیسیونرهای رای‌دهنده پنج نفره که برای تایید این صندوق‌های قابل معامله توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا حیاتی هستند، تحت سلطه دموکرات‌ها قرار دارد. گری گنسلر، رئیس این کمیسیون، طرفدار حوزه کریپتو در ایالات متحده نیست و حتی انتظار برای دریافت رای مثبت جهت تایید ETF اسپات بیت کوین توسط وی خیالی باطل است.

تحقیقات ماتریکس‌پورت همچنین نشان می‌داد که یک ریزش قیمت، می‌تواند باعث لیکویید شدن ۵.۱ میلیارد دلار پوزشن لانگی شود که هفته گذشته در انتظار تایید این صندوق باز شده و باعث رشد بازار ارز دیجیتال شده بودند. این حرکت، از جنبه تئوری، می‌توانست باعث سقوط ۲۰ درصدی قیمت بیت کوین و نزول آن به محدوده ۳۶,۰۰۰ تا ۳۸,۰۰۰ دلار شود.

 

منبع:

بیت پین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]