پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 19359
  • 23 آگوست 2023 - 20:11
  • 160 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بازار خودرو تَرک خورد

بازار خودرو تَرک خورد
بازار خودرو تَرک خورد

اکو ایران : سیاست گذار خودرویی به دنیال این است تا به کمک اهرم واردات، بازار را سر و سامان دهد. اما آمارهای منتشر شده از سوی گمرک درباره تیراژ ترخیص خودرو با شعارهای داده شده همخوانی ندارد. این وضعیت می تواند تبعاتی برای بازار خودرو داشته باشد.

به گزارش اکو ایران، براسا آمارهای منتشر شده از سوی گمرک تا پایان ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ در مجموع ۷۲۷ دستگاه خودروی سواری از گمرک ترخیص شده است. این در شرایطی است که مدیران صمت طی یک سال گذشته بارها تلاش کرده اند با وعده درمانی و شعاردرمانی درباره ورود محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز بازار آشفته خودرو را آرام کنند. سیاست گذار خودرویی توانسته تنها حدود سه دهم درصد (۰٫۳ درصد) وعده خود را درباره واردات خودرو محقق کند. قرار بود تا پایان خرداد امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود اما همان طور که آمارهای گمرک نشان می دهد تنها ۷۲۷ دستگاه از گمرک ترخیص شده است.

وعده های داده شده در ارتباط با ورود خودرو در کنار کنترل نرخ ارز طی حدود سه ماه اخیر سبب شده تا بازار خودرو وارد دوره رکود شود و کمتر خریداری در بازار حاضر شود. نبود مشتری، محدود شدن دامنه نوسان نرخ ارز و چشم انداز ایجاد گشایش هایی در روند تحریم ها (هر چند محدود) سه ضلعی را تشکیل داده تا نه تنها قیمت خودرو را مهار کند، بلکه نمودار آن را نیز نزولی کند.

سوالی که مطرح است اینکه این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه دار باشد؟ با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد نمی توان به طور قطع درباره تداوم این وضعیت صحبت کرد. از یک طرف این وضعت می تواند ادامه دار باشد از طرف دیگر هر آن این احتمال که ورق بازار خودرو برگردد، وجود دارد.

آنچه مسلم است سیاست گذار نتوانسته با برگ واردات خودرو آن طور که باید و شاید بازی کند و اگر دامنه نوسان نرخ ارز همانند گذشته بود، قیمت بازاری خودرو قله های جدیدی را فتح می کرد.

واردات تنها ۷۲۷ دستگاه طی یک سال آن هم در شرایطی که وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان خرداد سال جاری داده می شود نشان می دهد سیاست گذار تا چه حد در بحث واردات خودرو ناکام بوده است. مدیران صمت این مساله را نشانی از تخصیص پیدا نکردن ارز می دانند این در شرایطی است که پیش بینی نبود ارز برای واردات خودرو خیلی پیچیده نبود. بهتر بود مدیران صمت در هنگام دادن شعار بیشتر دقت می کردند تا فاصله میان وعده های داده شده و واقعیت ورود خودرو تا این حد نبود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟  + جدول 08 مه 2024

بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟ + جدول

اکوایران: بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد امروز پرطرفدارهای داخلی روند آرامی را پشت سرگذاشتند. اکثر پرطرفدارهای داخلی روز باثبات، البته کمی کاهشی داشتند.

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب 08 مه 2024

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب

اکو ایران : سازمان ملی استاندارد جلوی شماره گذاری محصول یک خودروساز خصوصی را گرفت.

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت 07 مه 2024

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت

اکوایران: بازار پرطرفدارهای داخلی امروز خلاف جهت نرخ دلار حرکت کردند و شکل افزایشی به خود گرفتند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.