جزئیات اعتراض نمایندگان به دولت درباره حقوق بازنشستگان
جزئیات اعتراض نمایندگان به دولت درباره حقوق بازنشستگان

صحن علنی مجلس به این دلایل میدان اعتراض به دولت درباره حقوق و مستمری بازنشستگان شده است.

به گزارش نبض بازار،نمایندگان می گویند این که بررسی حقوق بازنشستگان و برنامه هفتم توسعه به جای کمیسیون ها به کمیته ها سپرده شده بدعتی تازه است.

نمایندگان در صحن علنی نسبت به مفاد برنامه هفتم با تاکید بر بحث تورم، معیشت، صندوق‌های بازنشستگی و عدالت در توزیع انتقاد کردند.

 صبح امروز دوشنبه (سوم مهرماه) جمعی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی نسبت به مفاد این برنامه به ویژه با تاکید بر بحث تورم، معیشت، صندوق‌های بازنشستگی و عدالت در توزیع انتقاد کردند. 

مشکل صندوق‌های بازنشستگی رفع نخواهد شد

در ابتدا سیدجلیل میرمحمدی میبدی (نماینده مردم میبد و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) اعلام کرد: به یقین این برنامه تورم و گرانی را افزایش خواهد داد ضمن آنکه برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری جای مردمی‌سازی اقتصاد در برنامه خالی است. 

وی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: طبق بند (ه) ماده ۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس چنانچه کلیات برنامه توسعه رأی نیاورد این برنامه به کمیسیون تلفیق بازگردانده خواهد شد و موضوع مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به صحن ارسال می‌شود بنابراین مشکلی از باب‌عدم موافقت نمایندگان با کلیات این لایحه وجود ندارد. 

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: آیا چالش‌های این مملکت در حوزه انرژی، سلامت، آب، صندوق‌های بازنشستگی و… با احکام موجود رفع خواهد شد یا خیر؟ قطعاً خیر و یا آن که به شاخص‌های مورد نظر با اجرای این برنامه خواهیم رسید. 

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام خدمات دولت تحت‌الشعاع تورم و گرانی قرار گرفته است بنابراین سوال من این است با بار مالی که برنامه هفتم به دولت تحمیل کرده آیا می‌توان از گرانی‌ها و تورم پیش رو کاست؟ و یا آن که مردم بیش از این زیر بار فقر و مشکلات اقتصادی خواهند رفت. 

میبدی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در بهترین حالت صرفاً ۳۰ درصد اجرایی شده است، گفت: هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است این برنامه فقط ۹ درصد اجرایی شده است لذا سوال این است برنامه هفتم نیز صرفاً به همین اندازه قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟ 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد: ایجاد ۲۷ ساختار جدید، علاوه بر بار مالی مشکلات اداری و سازمانی بسیاری نیز ایجاد خواهد کرد بنابراین تکالیف و بار مالی بسیاری که این لایحه ایجاد کرده است نشان می‌دهد که باز هم برنامه فوق اجرایی نخواهد شد. 

 

افزایش نظامات تبعیض‌آمیز در حقوق و مزد

در ادامه رحمت‌الله نوروزی (نماینده مردم علی آباد و عضو کمیسیون کشاورزی) در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: متأسفانه این برنامه ۱۶ هزارهمت بار مالی به دولت تحمیل کرده است و ۳ همت از درآمدهای دولت کاسته، ضمن آن که ۹۹۱ حکم به برنامه اضافه شده است، همچنین با اضافه کردن حدود ۲۷ نهاد و سازمان جدید، ۳۵ حکم ساختار اداری حذف و ۱۱۸ حکم به جزئیات اضافه شده و ۱۷ مورد نظامات اداری خاص و تبعیض‌آمیز در حوزه حقوق و دستمزد افزوده شده است که موجب افزایش بی‌عدالتی خواهد شد. 

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محدود شدن اشتغال به کسب و کارهای خرد خانگی وعدم تناسب با ایجاد سالانه یک میلیون شغل که دغدغه رهبری نیز بوده است و… از دیگر معضلات و مشکلات برنامه هفتم توسعه به شمار می‌آید. این درحالی است که ۹۵ درصد مراجعان به دفاتر نمایندگان مجلس در سراسر کشور پیرامون موضوع اشتغال است. 

نوروزی اضافه کرد: عدم توجه به ارائه برنامه راهبردی و کاربردی در حوزه سرمایه انسانی کشور از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت چرا که به عنوان مثال صندوق‌های بازنشستگی و حقوق بازنشستگان اکنون با مشکلات بسیاری روبرو هستند و صندوقی مانند فولاد و تأمین اجتماعی و… مشکلات عدیده‌ای دارند لذا باید مشکلات و مسائل مرتبط با حقوق و دستمزد آن‌ها در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد. همچنین بازسازی حقوق کارگران، بازنشستگان، فرهنگیان و… ضروری است. 

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌عدم ارائه رویکرد مشخص در حوزه استخدام در برنامه هفتم توسعه افزود: اکنون اول مهرماه است اما با کمبود نیروی انسانی و معلم روبرو هستیم ضمن آن که توانمندسازی نیروی انسانی در ۴۰ سالگی دوم انقلاب اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین نگاه اساسی به موضوع آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت بسیار حائز اهمیت است لذا باید بهره‌وری را در نیروهای انسانی شاغل در بدنه‌های مختلف دولتی افزایش داد. 

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در مواردی قابلیت لازم را برای اجرا ندارد، اضافه کرد: تقاضا دارم برنامه مجدداً به کمیسیون تلفیق فرستاده شود تا بررسی بیشتری شود. 

به صندوق‌های بازنشستگی در برنامه بی‌توجهی شد

در ادامه حسین رجایی (نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) با بیان اینکه دولت در برنامه هفتم درخصوص صندوق‌های بازنشستگی برنامه مشخصی ارائه نکرده است، گفت: در بحث پرداخت حقوق و عدالت در توزیع، ما شاهد بی‌عدالتی‌های بسیاری بوده‌ایم.

چرا در این برنامه به این موضوع به طور شفاف پرداخت نشده است؟ از طرفی بحث ساماندهی کارکنان دولت نیز در این برنامه دیده نشده است. مقام معظم رهبری بارها بحث صندوق‌ها را نیز مورد تاکید قرار دادند، چرا که ما در آینده در این موضوع با بحران مواجه خواهیم شد. 

نماینده مردم لنجان در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه بدعتی که در بررسی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق صورت گرفت، جایگزینی کمیته‌ها به جای کمیسیون‌ها بود، در حالی که بیشتر کمیته‌ها با یک الی ۳ نفر برگزار می‌شود و برای بررسی موضوعات مهم کشور باید بیشتر نمایندگان در کمیسیون حضور داشته باشند، اما این وظیفه به کمیته‌ها محول شده که این خلاف قانون است که شایسته است دوستان در این خصوص توضیح دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]