چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 46915
  • 03 دسامبر 2023 - 16:12
  • 90 بازدید
  • ۰ دیدگاه

دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی با این خبر خوشحال شدند

دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی با این خبر خوشحال شدند
دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی با این خبر خوشحال شدند

اکو ایران : برنامه هفتم توسعه کشور در حالی در دستور مجلس قرار داشت که برنامه ریزی برای اسقاط خودروهای فرسوده بر اساس این سند بالا دستی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. این خبر می تواند به طور مستقیم دارندگان خودروهای فرسوده و در به طور غیر مستقیم متقاضیان خودروهای وارداتی را خوشحال کند.

به گزارش اکو ایران، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت ستاد تحت مدیریتش  برای اجرای برنامه هفتم اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را در دستورکار دارد.

مهران سالاریه این هدف گذاری را در راستای از زده خارج کردن و نوسازی ناوگان فرسوده کشور عنوان کرد.

ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل مدیریت منابع ارزی سبب شد تا اصلی ترین محل استفاده از گواهی های اسقاط خودروهای فرسوده مسدود شود. بسته شدن مسیرهای ورودی محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز به کشور سبب شد تا دارندگان خودورهای فرسوده برای اسقاط کردن خودروهای خود با چالش های متعددی روبرو شوند. از طرف دیگر مراکز اسقاط خودرو نیز که در روزگار واردات خودرو پُر رونق بودند با توجه به سیاست جدید در زمینه ممنوعیت ورود خودرو به کشور کسب و کارشان تا حد زیادی از سکه افتاد. نیروی کار شاغل در این مراکز نیز به الاجبار باید به فکر کار جدیدی برای خود می گشتند. این وضعیت با توجه به اینکه خودروسازان داخلی اجباری برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشتند، بیش از پیش تشدید شد.

اما هدف گذاری از رده خارج کردن ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت سالیانه در برنامه هفتم توسعه کشور اتفاقی بود که هم دارندگان خودروهای فرسوده را خوشحال می کند هم متقاضیان خودروهای وارداتی به صورت غیر مستقیم از این خبر سوپرایز می شوند. دلیل سوپرایز علاقمندان به محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز را باید در تداوم واردات خودرو به دلیل هدف گذاری برای اسقاط خودروهای فرسوده جست و جو کرد.

چنانچه سیاست گذار قصد داشته باشد تا اسقاط خودرو را با آنچه در برنامه هفتم توسعه کشور آمده هم خوان کند باید به واردات خودرو به عنوان یکی از مسیرهایی که امتحانش را پس داده بیش از پیش توجه کند. ورود محصولات تولیدی برنامه جهانی خودروساز کمک می کند تا علاوه بر انتقال تکنولوژی، خودروهایی با مصرف سوخت پایین در خیابان ها و جاده های کشور تردد کنند و این اتفاق می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک فراوانی کند. شرکت های واردکننده نیز به اعضا هر دستگاه خودرویی که شماره گذاری می کنند موظف هستند تا تعدادی گواهی اسقاط را به پلیس راهور ارائه دهند.

البته امکان واریز وجه در صورت نبودن گواهی اسقاط خودرو مسیری که پیش پای شرکت های تولید کننده خودروی داخلی نیز قرار گرفته تا حدودی می تواند هدف گذاری ۵۰۰ هزار دستگاهی آن هم به صورت سالیانه براساس برآورد ذکر شده در برنامه هفتم توسعه کشور برای اسقاط خودروهای فرسوده را تهدید کند.

اما هر چه هست تا اینجای کار اظهارات رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشحالی دارندگان خودروهای فرسوده و همچنین متقاضیان خودروهای وارداتی را رقم زده است. باید منتظر ماند و دید سیاست گذار چگونه با برنامه ریزی پیش بینی مورد نظر برای اسقاط خودروهای فرسوده را محقق می کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت 07 مه 2024

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت

اکوایران: بازار پرطرفدارهای داخلی امروز خلاف جهت نرخ دلار حرکت کردند و شکل افزایشی به خود گرفتند.

سایپا این خودرو را به خط تولید باز گرداند / عرضه گسترده این محصول در بازار به زودی 07 مه 2024

سایپا این خودرو را به خط تولید باز گرداند / عرضه گسترده این محصول در بازار به زودی

اکو ایران : تولید خودرویی که ازسبد محصولاتی سایپا خارج شده بود بار دیگر در دستورکار قرار گرفت.

رشد و افت قیمت در میان محبوب‌های بازار خودرو + جدول قیمت 06 مه 2024

رشد و افت قیمت در میان محبوب‌های بازار خودرو + جدول قیمت

اکوایران: در روزی که دلار در بازار گران شد، پرطرفدارهای داخلی شکلی نوسانی به خود گرفتند و با این شرایط شاهد کمترین تغییر در میان محصولات ایران خودرو و سایپا بودیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.