پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 48322
  • 09 دسامبر 2023 - 16:12
  • 83 بازدید
  • ۰ دیدگاه

هایما سیگنال منفی برای بازار فرستاد / ایران خودرو از مونتاژ چینی خود پشیمان شد؟

هایما سیگنال منفی برای بازار فرستاد / ایران خودرو از مونتاژ چینی خود پشیمان شد؟
هایما سیگنال منفی برای بازار فرستاد / ایران خودرو از مونتاژ چینی خود پشیمان شد؟

اکو ایران : بررسی روند تولید هایما در سال ۱۴۰۲ خبر خوبی را به بازار مخابره نمی کند. ایران خودرویی ها طی دو ماهی که از فصل پاییز سال جاری گذشت در مجموع حدود هزارو ۵۵۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. کمترین تیراژ تولید طی هشت ماهی که از سال ۱۴۰۲ می گذرد مربوط به آبان امسال بود.

به گزارش اکو ایران، ایران خودرویی ها در مجموع تا پایان آبان ۱۴۰۲ تولید بیش از ۱۲ هزار دستگاه انواع هایما را نهایی کردند. آبی ها جاده مخصوص در آبان امسال تنها حول و حوش ۲۶۰ دستگاه هایما را در سایت تولیدی خود در خراسان نهایی کردند تا دومین ماه از فصل پاییز به کف تولید در هفت ماه پیش از ان برسد. این خودروساز در مهر امسال نیز حدود هزار و ۲۹۰ دستگاه از این خودروی چینی را در خطوط تولید خود حاضر دید تا جمع تولید پاییزی هایما در پایان دومین ماه از این فصل به حوالی هزار و ۵۵۰ دستگاه برسد. مقایسه تولید هایما در بهار، تابستان و پاییز نشان می دهد ایران خودرویی ها در تابستان ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع هایما را در سایت خراسان خود تکمیل کردند.

سه ماه ابتدایی سال جاری نیز حول و حوش سه هزار و ۸۰۰ دستگاه هایما تولید شد. اما همان طور که اشاره شد سهم دو ماهه پاییز تنها حدود هزار و ۵۵۰ دستگاه بوده است. بنابراین تولید تابستانی هایما در صدر جدول قرار دارد و تولید پاییزی به رغم تولید آمار ارائه شده برای دو ماهه مهر و آبان در قهر جدول تولید فصلی این خودروساز قرار دارد. ایران خودرویی ها اگر بخواهند تیراژ تولید پاییز را به فصل بهار برسانند باید در یک ماهه آذر بیش از دو هزار و ۲۶۰ دستگاه از اعضای خانواده هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کنند.

درست است که ایران خودرویی ها در تیر سال جاری توانستند رکورد تولید هایما را با ثبت تیراژ  نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ دستگاهی در کارنامه خود ثبت کنند و یکبار دیگر در در شهریور امسال نیز بیش از دو هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید نهایی کنند اما با توجه به افت تولید حدود ۸۰ درصدی در آبان به نسبت مهر امسال بعید است رشد آنچنانی در آذر امسال باشیم.

گمانه ای که مطرح می شود این است که روند واردات قطعات این خودرو از کشور چین با چالشی همراه شده است. البته این احتمال هم وجود دارد که آبی های جاده مخصوص در تامین ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات هایما از گمرک دچار مشکل شده باشند. هر چه هست ایران خودرویی ها در آبان امسال تنها حدود ۲۶۰ دستگاه هایما را تولید کردند و این اتفاق خبر خوبی برای بازار نیست.

کاهش تولید هایما می تواند سیگنال بدی را به بازار مخابره کند زیرا کاهش تولید روی تیراژ عرضه نیز اثرگذار خواهد بود. حدود ۷۰۰ دستگاه هایما در آبان امسال برای مشتریان فاکتور شد. بررسی قیمت هایما در بازار نیز به نوعی از وضعیت تولید و عرضه هایما در دومین ماه از فصل پاییز اثر گرفته و شاهد هستیم که این خودروی مونتاژی طی دو هفته ای که آذر سپری شده در مجموع رشد قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

ابتدای آذر متقاضیان می توانستند با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان این خودروی شاسی بلند (SUV)  را در اختیار بگیرند اما نیمه آذر قیمت بازاری این خودروی چینی به حوالی یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان رسید.

باید منتظر ماند و دید ایران خودرویی ها تا پایان سال فیتیله تولید خانواده هایما را بالا می کشند یا نه؟  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
فروش فوق العاده این خودرو را از دست ندهید / متقاضیان چهار روز مهلت دارند 09 مه 2024

فروش فوق العاده این خودرو را از دست ندهید / متقاضیان چهار روز مهلت دارند

اکو ایران : کرمان موتور محصول جدید خود را به صورت فروش فوق العاده عرضه می کند.

بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟  + جدول 08 مه 2024

بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟ + جدول

اکوایران: بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد امروز پرطرفدارهای داخلی روند آرامی را پشت سرگذاشتند. اکثر پرطرفدارهای داخلی روز باثبات، البته کمی کاهشی داشتند.

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب 08 مه 2024

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب

اکو ایران : سازمان ملی استاندارد جلوی شماره گذاری محصول یک خودروساز خصوصی را گرفت.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.