آموزش اخذ و تمدید کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه
آموزش اخذ و تمدید کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه
در دنیای تجارت امروز، داشتن کارت بازرگانی یکی از موارد ضروری برای فعالان اقتصادی است. برای اخذ یا تمدید این کارت، طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا، باید ازطریق سامانه جامع تجارت ایران اقدام کنید.

در این مطلب که به آموزش اخذ و تمدید کارت بازرگانی در سامانه کارت بازرگانی می‌پردازیم، شما تمامی مراحل دریافت یا تمدید این کارت را قدم‌به‌قدم آموزش خواهید دید.

روند اخذ و تمدید کارت بازرگانی تقریبا یکسان است. البته باید بدانید اگر تاکنون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا باید مراحل ثبت‌نام در سایت را طی کنید تا بتوانید از خدمات دیگر نیز بهره‌مند شوید. این آموزش، شما را با تمامی مراحل آشنا می‌کند تا بتوانید بدون دغدغه کارت بازرگانی خود را دریافت یا تمدید کنید.

ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت ایران

برای ورود به سامانه کارت بازرگانی اگر تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا لازم است ثبت‌نام خود را انجام دهید.

برای ثبت‌نام ابتدا وارد سایت https://www.ntsw.ir شده و روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید. در این قسمت، ثبت‌نام دو گروه، یعنی اتباع ایرانی و اتباع خارجی، مشخص شده که برحسب شرایط خودتان، باید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، صفحه‌ای باز می‌شود که باید اطلاعات هویتی نظیر شماره‌ملی، تلفن‌همراه، تلفن‌ثابت، ایمیل و کدپستی را وارد کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید مالکیت شماره تلفن‌همراه و کدملی واردشده مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت، سامانه خطا می‌دهد.

درنهایت، نام کاربری همان کدملی خواهد بود و کلمه عبور انتخابی باید حداقل ۸ کاراکتر داشته باشد که شامل اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علائم می‌شود. اگر تیک گزینه “مایل به استفاده از رمز دوعاملی هستم” را بزنید، در هر بار ورود شما به سامانه، علاوه‌بر رمز عبور انتخابی باید کد پیامک‌شده را هم وارد کنید.

سپس روی ذخیره اطلاعات و ادامه کلیک کرده تا پیامک شناسه اعتبارسنجی را دریافت کنید. با واردکردن شناسه در محل مربوطه، ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.

فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی

فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی تقریبا مشابه یکدیگر است. برای درخواست صدور کارت بازرگانی، ابتدا باید وارد سایت https://www.ntsw.ir شده و اطلاعات لازم را که شامل نام کاربری و رمز عبور است، وارد کنید.

انتخاب نقش متقاضی

در بخش بعدی، باید نقش متقاضی انتخاب شود. اگر متقاضی دریافت یا تمدید کارت بازرگانی حقیقی هستید، باید گزینه پایه حقیقی و اگر متقاضی دریافت یا تمدید کارت بازرگانی حقوقی هستید، باید گزینه پایه حقوقی را انتخاب کنید.

پس از انتخاب نقش، روی ورود کلیک کرده تا وارد صفحه زیر شوید.

فرآیند صدور کارت بازرگانی

توجه داشته باشید که درصورت داشتن نمایندگی پایه حقیقی یا حقوقی، امکان ثبت انواع درخواست‌های مرتبط با کارت بازرگانی اعم از صدور یا تمدید، برای نماینده نیز امکان‌پذیر است. پس از انتخاب نقش در سامانه کارت بازرگانی، بخش بارگذاری صلاحیت‌ها واقع در سمت راست تصویر را انتخاب کنید.

درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی

در اینجا، باید مطابق درخواست خود یعنی صدور یا تمدید، روی گزینه‌های مربوطه آبی‌رنگ یعنی درخواست صدور یا درخواست تمدید کلیک کنید.

درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی

کاربران باید توجه داشته باشند که داشتن حساب‌های جاری و دسته‌چک صیاد برای تمام متقاضیان الزامی است؛ لذا باید بدانید پس از کلیک روی گزینه صدور یا تمدید، به‌صورت برخط از بانک مرکزی استعلام گرفته می‌شود و پس از بازشدن فرم، درصورت نداشتن حساب جاری با دسته چک صیاد در فیلد شماره شبای حساب جاری، با خطا مواجه خواهید شد.

همچنین داشتن پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور برای تمامی متقاضیان الزامی است و درصورت نداشتن این پرونده در هنگام انتخاب گزینه صدور یا تمدید با خطا مواجه خواهید شد. در این صورت، باید برای افتتاح پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

پس از انتخاب گزینه صدور کارت، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

پس از مطالعه تعهدنامه کارت بازرگانی، تیک آن را فعال کنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید. در این مرحله، می‌توانید فرم کارت بازرگانی را مشاهده کنید. بخشی از فیلدهای مربوطه که با رنگ سبز نشان داده شده‌اند به‌صورت پرشده هستند و باقی فیلدها را خود باید تکمیل کنید و در هر بخش، تصاویر مربوطه را بارگذاری کنید. باید بدانید که در این مرحله امکان ویرایش اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده، میسر نیست و اگر مغایرتی می‌بینید باید به قسمت مدیریت حساب کاربری در قسمت بالای فرم مراجعه کنید.

نکات مهم در داشتن کارت بازرگانی

نکات مهمی که باید در این بخش رعایت شوند، عبارت‌اند از:

پروانه بهره‌برداری و گواهی فعالیت تجاری می‌تواند جایگزین مدرک تحصیلی شود و بر همین اساس از بین فیلد‌های مدرک تحصیلی، پروانه بهره‌برداری و گواهی فعالیت تجاری که در تصویر زیر می‌توانید ببینید، تکمیل حداقل یکی از فیلدها اجباری است. البته اگر هر سه فیلد را تکمیل کنید به تسهیل روند بررسی فرایند کمک خواهد کرد.

متقاضیانی که می‌خواهند از مزیت‌های واحدهای تولیدی استفاده کنند، باید اطلاعات مربوط به پروانه بهره‌برداری را تکمیل کنند. برای این کار، باید تیک “سه سال سابقه فعالیت تجاری دارم” را از بالای صفحه فعال کنید.

در هر مرحله، پس از تکمیل اطلاعات با انتخاب دکمه ذخیره اطلاعات، اطلاعات شما به‌صورت پیش‌نویس و با انتخاب ثبت درخواست (درصورت کامل‌بودن اطلاعات وارده)  به سازمان صمت برای بررسی ارسال می‌شود.

درصورت تعیین سازمان صمت، پرونده به اتاق بازرگانی ارسال خواهد شد و درصورت تایید اتاق بازرگانی، پرونده برای چاپ ارسال می‌شود. در این مرحله، درصورت نقص مدارک، پرونده به متقاضی ارجاع داده خواهد شد؛ همچنین، در قسمت نظر کارشناس می‌توانید دلایل رد پرونده را مشاهده کنید.

بررسی درخواست‌های ثبت‌شده

مرحله بالا، مرحله آخر صدور یا تمدید کارت بازرگانی است. پس از آن، شما با ورود به سامانه کارت بازرگانی می‌توانید از وضعیت درخواست‌های خود مطلع شوید. در ادامه، به معنی هر کدام از این وضعیت‌ها می‌پردازیم:

  • وضعیت در حال ارسال: درخواست در حال ارسال به سامانه اعتبارسنجی است.
  • وضعیت در حال بررسی سازمان: درخواست جهت بررسی در کارتابل کارشناس سازمان صمت استان قرار گرفته و در حال بررسی است.
  • وضعیت تایید سازمان: درخواست، موردتایید سازمان صمت قرار گرفته‌است.
  • وضعیت در حال بررسی اتاق: درخواست از سازمان صمت تاییدیه را گرفته و برای بررسی به اتاق بازرگانی ارسال شده‌است.
  • وضعیت تایید اتاق: درخواست ازطرف اتاق بازرگانی تایید شده و آماده چاپ است.
  • وضعیت در حال چاپ: درخواست موردتایید نهایی سازمان صمت و اتاق بازرگانی قرار گرفته‌است.
  • وضعیت نیازمند رفع نقص: درخواست توسط کارشناسان ناقص اعلام شده و متقاضی باید درخواست را اصلاح کند.
  • وضعیت ردشده: ازنظر کارشناس استان، متقاضی شرایط دریافت کارت بازرگانی را ندارد. در این حالت، متقاضی امکان اصلاح درخواست و ارسال دوباره را نداشته و درصورت تمایل باید درخواست جدیدی ثبت کند. به‌علاوه، علت رد تقاضا را می‌تواند در قسمت نظر کارشناس مشاهده کند.

مدت اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟

مدت اعتبار کارت بازرگانی یک تا ۵ سال است. تمدید کارت بازرگانی برای نخستین بار یک‌ساله خواهد بود. پس از انقضای این مدت، فرد می‌تواند با ارائه مدارک لازم، اعتبار کارت خود را تمدید کند. این کارت می‌تواند دو بار و هر بار برای یک سال تمدید شود. بعد از اتمام دوره دوم، امکان تمدید سه‌ساله وجود دارد. پس از پایان این دوره سه‌ساله، کارت می‌تواند به‌مدت پنج سال تمدید شود.

تمدید کارت بازرگانی

مراحل تمدید کارت بازرگانی تقریبا مشابه مراحل دریافت اولیه آن است. برای این کار، مدارکی مانند حداقل مدرک دیپلم، سن حداقل ۲۳ سال، اجاره‌نامه، مفاصا حساب دارایی، اعتبار بانکی، گواهی عدم سوءپیشینه و کارت پایان خدمت یا معافی، موردنیاز است.

علاوه‌بر مدارک فوق، برای کارت‌های بازرگانی حقوقی نیاز به مفاصا حساب بیمه و پرداخت مالیات به میزان یک در هزار و سه در هزار کارکرد سال گذشته نیز وجود دارد.

در زمان تمدید کارت بازرگانی، اگر کارت مربوط به شخص حقیقی باشد، نیازی به گذراندن دوباره کلاس‌های آموزشی اتاق بازرگانی و شرکت در آزمون نیست؛ همچنین، اگر کارت بازرگانی حقوقی باشد و مدیرعامل شرکت تغییر نکرده باشد هم نیازی به شرکت مجدد در کلاس‌ها برای تمدید کارت نیست. تنها درصورتی‌که مدیرعامل شرکت تغییر کرده باشد، نیاز به گذراندن دوره آموزشی مجدد برای تمدید کارت بازرگانی وجود دارد.

گام نهایی

با پایان این آموزش، اکنون شما با تمامی مراحل و جزئیات اخذ و تمدید کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه آشنا شده‌اید. با دانستن این اطلاعات، می‌توانید به سادگی و با اطمینان کامل، کارت بازرگانی خود را دریافت کرده و درصورت نیاز، آن را تمدید کنید. با اخذ این کارت، درهای جدیدی از فرصت‌های تجاری به روی شما باز می‌شود و می‌توانید به‌صورت قانونی و حرفه‌ای در عرصه تجارت داخلی و بین‌المللی فعالیت کنید.

امیدواریم این راهنمای جامع توانسته باشد شما را در مسیر دستیابی به اهداف تجاری‌تان یاری دهد. با ثبت و تمدید کارت بازرگانی، گامی مهم در جهت رشد و توسعه کسب‌وکار خود بردارید و به دنیای تجارت نوین خوش‌آمد بگویید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 5 میانگین: 5]