بعد از اجرای سیاست های ارزی نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم
بعد از اجرای سیاست های ارزی نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم

جمالی نایب رییس انجمن پلیمر اصفهان با بیان اینکه بعد از اجرای سیاست های ارزی نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم، گفت: یارانه ارزی هیچ گاه در جیب مصرف کننده نهایی نمی رود.

بازار، گروه آب و انرژی: جمالی نایب رییس انجمن پلمیر اصفهان در گفتگو با بازار ناترازی انرژی و برق را مهم ترین چالش های فعالان صنعتی دانسته و می گوید: کمبود برق باعث افت تولید در تمامی واحدهای صنعتی شده و این مساله خسارت سنگینی را به بخش تولید و البته صادرات وارد کرده است. ضمن اینکه کمبود انرژی یک سیگنال منفی به تمامی سرمایه گذاران می دهد و حتی باعث توقف سرمایه گذاری در برخی از حوزه ها هم شده است.

او تفاوت نرخ ارز و سیاست های موجود در زمینه بازگشت ارز صادراتی را از دیگر چالش های اصلی صادرکنندگان برشمرد و افزود: متاسفانه باید بگویم که بعد از اجرایی شدن این سیاست ما نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده و به رقبای خارجی و بین المللی خود تقدیم کردیم.

جمالی با بیان اینکه در سال های گذشته من به عنوان یک تولید کننده حدود ۹۲ درصد از کل فروش من به بازارهای خارجی و صادراتی بوده است، ادامه داد: اما متاسفانه هم اکنون سهم صادرات از فروش ما به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و بازارهایی که برای حضور در آنها سال ها تلاش کرده بودیم را از دست داده ایم.

او ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور قابل درک بوده و فعالین اقتصادی به خوبی می دانند که دولت نیازمند بازگشت ارز به کشور است. اما تفاوت نرخ ارز نیمایی وبازار آزاد هزینه گزافی را به تولید کننده تحمیل می کند. ضمن اینکه دولت با این سیاست به نوعی یارانه بزرگی از سمت صادرات به واردات پرداخت می کند. در نهایت این صادرکننده است که متضرر می شود.

اگر حمایت های اشتباه ما ادامه دار باشد نه تنها از بازارهای صادراتی حذف می شویم بلکه خیلی زود بازار ۹۰ میلیون نفری داخل کشورمان را به رقبای خود واگذار خواهیم کرد

این فعال صنعت پلیمر همچنین هشدار داد که اگر حمایت های اشتباه ما ادامه دار باشد نه تنها از بازارهای صادراتی حذف می شویم بلکه خیلی زود بازار ۹۰ میلیون نفری داخل کشورمان را به رقبای خود واگذار خواهیم کرد.

سهمی از یارانه ارزی به مصرف کننده واقعی نرسید

نایب رییس انجمن پلمیر اصفهان ادامه داد: سال هاست که مسولین دولتی اعلام می کند که نرخ موجود در بازار آزاد ارز را به رسمت نمی شناسد اما واقعیت داستان چیز دیگری بوده و قیمت ها موجود در کف بازار، تعیین کننده اصلی قیمت مصرف کننده است.

او چند نرخی بودن ارز را مورد انتقاد قرار داد و آن را نوعی رانت برای برخی از افراد دانست و افزود: سود یارانه ارزی هیچ گاه در جیب مصرف کننده نهایی نمی رود و این رانت در میانه راه به پایان رسیده و مردم کالا را با قیمت دلار کف بازار خریداری می کنند.

جمالی همچنین در بخش دیگری از سخنان درباره تامین مواد اولیه فعالین صنعت پلیمری اظهار داشت: تامین گرید پت معمولا با چالش هایی مواجه است.

تعیین قیمت ها در بازار آزاد

به گفته او، مشکلاتی که ما در ایران داریم در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد. ساختار قیمت گذاری دستوری در هیچ جای دنیا حاکم نیست و معمولا قیمت ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود. به عنوان مثال در صنایع پایین دست کشوری همچون ترکیه صادرات بسیار بیشتری نسبت به ما دارند این در حالی است که این کشور صنعت پتروشیمی ندارد. اما متاسفانه کشور ما با وجود قدمت طولانی که در صنعت پتروشیمی دارد، به دلیل نبود نگاه اقتصاد و اقتصاد آزاد چالشی به اسم رقابت و مهندسی عرضه ایجاد شده است.

حدود ۳۰ سال است که در صنعت پلیمر مشغول به کار هستیم و در تمام طول این سال ها تامین مواد اولیه یک چالش اصلی در صنایع پایین دست محسوب می شود. از زمانی که حواله هایی در ساختمان آبی رنگ NPC فروخته می شد شاهد اختلاس و رانت در این حوزه بودیم تا زمان حال که عرضه مواد در بستر بورس انجام می شود. حداقل خاصیت بورس شفاف سازی قیمت ها بوده است

او با اشاره به اینکه تولید محصولات بالادستی پتروشیمی خیلی بیشتر از نیاز کشور است، ادامه داد: حدود ۳۰ سال است که در صنعت پلیمر مشغول به کار هستیم و در تمام طول این سال ها تامین مواد اولیه یک چالش اصلی در صنایع پایین دست محسوب می شود. از زمانی که حواله هایی در ساختمان آبی رنگ NPC فروخته می شد شاهد اختلاس و رانت در این حوزه بودیم تا زمان حال که عرضه مواد در بستر بورس انجام می شود. حداقل خاصیت بورس شفاف سازی قیمت ها بوده است.

جمالی با تاکید بر اینکه باید اجازه داد بازار بر اساس مولفه های اصلی بازار کار کند، گفت: برخی از حوزه ها همچون پتروشیمی به رگلاتوهایی نیاز دارد که روی مکانیزم بازار کنترل داشته باشد نه اینکه قیمت ها را به صورت دستوری تعیین کند. کار دولت قیمت گذاری مرغ و تخم مرغ و شیر و غیره نیست. ضمن اینکه در تمام این سال ها عملکرد بسیار بدی را نیز در این حوزه ها شاهد بودیم. این اتفاق حالا در بازار مواد اولیه پلیمر هم اتفاق افتاده و شاهد هستیم که این صنعت دچار چالش های متعددی شده است.

چرا صنایع پایین دست توسعه نیافت!؟

نایب رییس انجمن پلیمر استان اصفهان در ادامه درباره چرایی عدم توسعه صنایع پایین دست و تولید محصولات با ارزش افزوده بالای اقتصادی گفت: بخشی از کمبود ها و خلاهایی در صنایع پایین دست وجود دارد حاصل سیاست گذاری های اشتباه در طول سال های گذشته بوده است. اما بخش دیگری هم به فضای نامساعد کسب و کار در کشور ما برمی گردد. بسیار دردناک است که در هر مجموعه یک یا دو کارمند تنها باید امور مربوط به سامانه های اداری و تجاری در کشور را انجام دهند و هر روز هم به بهانه مبارزه با فساد این سامانه ها در حال بزرگ تر شدن است. فضای نامساعد کسب و کار و سنگ اندازی های متعدد دستگاه های دولتی باعث شده که حالا شاهد مهاجرت کارآفرین ها به خارج از کشور هم باشیم. کارآفرینی که فشارهای تحریم ها و جنگ و تورم را پذیرفته حالا ناچار به خروج از کشور شده است.

او افز. د: سرمایه گذاری ما در طول سال های گذشته عمدتا در صنایع بالادست بوده این در حالی است که کشوری همچون ترکیه عمدتا روی صنایع پایین دست تمرکز داشته اند. این کشور که کار خود را با واردات شروع کرده بود حالا در حال جویند شدن با شرکت های خارجی هستند. جالب است که بدانید صنایع پایین دست ترکیه معادل کل صنایع بالادست و پایین دست ما صادرات دارند. باید اشاره کنم که مقصد این محصولات صادراتی هم کشورهای همسایه نبوده و عمده آن به بازار کشورهای اروپایی می رود. این نشان می دهد که ظرفیت فوق العاده ای در بخش پایین دست ما وجود دارد و ما از آن غافل هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]