ظرفیت های اقتصادی انگور در ایلام| حضور سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی فراهم شود
ظرفیت های اقتصادی انگور در ایلام| حضور سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی فراهم شود

ایلام-ظرفیت های مهم اقتصادی تولید انگور در استان ایلام فرصت بی نظیری برای اشتغال است اما این مهم نیازمند حضور سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایلام به واسطه قرار گرفتن در دامنه‌های زاگرس، برخورداری از مراتع مناسب و حاصلخیر، وجود خاک مناسب، برخورداری از منطقه آب و هوایی سردسیر و گرمسیر، وجود رودخانه‌های دائمی و فصلی بسیار در این استان و برخورداری از اقلیم معتدل موجب شده این استان در بسیاری از حوزه‌ها از جمله کشاورزی دارای ظرفیت و پتانسیل بی‌نظیری باشد.

از این رو کشاورزی یکی از اصلی‌ترین صنعت ها در زمان حال و یکی از پراهمیت‌ترین مشاغل در استان ایلام می‌باشد، چرا که جایگاه بخش کشاورزی به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی و معیشت عموم مردم انکار ناپذیر است.

شایان ذکر است استان ایلام علاوه بر پتانسیل بالا جهت تولید انواع محصولات زراعی و باغی، همواره به علت همجواری با کشور عراق و داشتن ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور از ظرفیت های بی بدیلی نیز در حوزه صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است، از جمله مهم ترین محصولات کشاورزی استان ایلام که دارای ظرفیت چشمگیری در حوزه صادرات بوده، می‌توان به انگور اشاره کرد.

انگور که از مهمترین محصولات کشاورزی به شمار می‌رود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت کشاورزان و باغداران ایلامی ایفا می‌کند، بیشتر در شهرستان ایوان آن هم به علت شرایط جغرافیایی، آب فراوان، هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمان سخت کوش تولید می شود.

با این حال صادرات انگور شهرستان ایوان به مناطق همجوار کماکان از رونق چندانی برخوردار نیست، بررسی‌ها نشان داده عدم توسعه صادرات انگور در استان ایلام همواره ناشی از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی نبود تعاونی‌ها با مدیریت صحیح، عدم برخورداری از برنامه‌ریزی‌های اصولی و کمبود سرمایه‌گذار است.

بی توجهی به صادرات انگور در ایلام

منیژه وحیدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقصی نقاط استان ایلام از جمله شهرستان ایوان به علت بهره مندی از اقلیم‌های متنوع، خاک حاصلخیز، منابع آبی کافی و همچنین همجواری با کشور عراق یقیناً یکی از مناطق مستعد جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود؛ انگور هم که یکی از محصولات پرطرفدار شهرستان ایوان محسوب می‌شود همه ساله از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شده و راهی بازارهای فروش می‌شود.

ظرفیت های اقتصادی انگور در ایلام| حضور سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی فراهم شود

وی افزود: همانطور که گفته شد هر ساله سطح زیر کشت انگور در شهرستان ایوان به علت پتانسیل‌های گفته شده روند افزایشی دارد، با این حال صادرات در این شهرستان از رونق چندان مطلوبی برخوردار نیست که این موضوع یقیناً ریشه در نبود صنایع تبدیلی و عدم توجه کافی به این بخش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان: با توجه به شرایط آب و هوای مناسب، شهرستان ایوان دارای استعداد خاصی برای توسعه باغات و حتی صادرات انگور به استان ها و کشور های همجوار است؛ با این حال به علت نبود صنایع تبدیلی و مشکلاتی از این قبیل صادرات انگور در شهرستان از رونق چندانی برخوردار نیست

وحیدی گفت: با توجه به اینکه صادرات انگور در شهرستان ایوان موجب اشتغال زایی، رونق اقتصادی و توسعه صنعت کشاورزی در این منطقه می‌شود، می‌بایست با حمایت و برنامه‌ریزی صحیح جهت رفع موانع و کاستی‌های موجود و تدوین قوانین و ضوابط تولید فراوری و بازاریابی و توسعه زیرساخت‌های مرتبط صادرات انگور در این شهرستان افزایش یابد.

برداشت بیش از ۸۰۰۰ تن انگور در شهرستان ایوان

جعفر شکری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:سطح زیرکشت باغات انگور استان ایلام حدود یک هزار و ۴۹۳ هکتار به میزان تولید ۱۳ هزار و ۱۸۰ تن است که از این میزان شهرستان ایوان با دارا بودن حدود ۵۹۶ هکتار باغات انگور و تولید سالیانه هفت هزار و ۵۹۷ تن انواع ارقام انگور ( ۶ رقم ) به عنوان قطب تولید این محصول در استان شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه با حمایت‌های دولت و مسئولان استانی طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه توسعه باغات و تولید انگور با کیفیت انجام شده، افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از هشت هزار تن انگور پرلت، عسکری، یاقوتی، زرد بی‌دانه، قرمز بی‌دانه، فلیم سیدلس و … از باغات شهرستان ایوان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوای مناسب، شهرستان ایوان دارای استعداد خاصی برای توسعه باغات و حتی صادرات انگور به استان ها و کشور های همجوار است؛ با این حال به علت نبود صنایع تبدیلی و مشکلاتی از این قبیل صادرات انگور در شهرستان از رونق چندانی برخوردار نیست.

وی در پایان گفت: به طور قطع وجود صنایع در کنار محصولات تولیدی کشاورزی تاثیر زیادی برای کمک به افزایش صادرات محصولات دارد و با توسعه باغات انتظار است که بخش خصوصی جهت راه اندازی صنایع تبدیلی ورود کنند تا شاهد شکوفایی این صنعت در شهرستان باشیم.

افزایش صادرات انگور در بازار جهانی از اهداف مهم و استراتژیک کشورها در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است و می‌بایست در استان ایلام نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا انگور به عنوان یکی از محصولات کشاورزی مهم و باارزش، مزیت‌های فراوانی برای استان محروم ایلام و همچنین شهرستان ایوان به همراه دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]