تشریح برنامه‌های پیاده روی اربعین در کربلای ایران
تشریح برنامه‌های پیاده روی اربعین در کربلای ایران

جزئیات برنامه‌های پیاده روی اربعین در شهرری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین پیاده روی اربعین در تهران، به تاسی از اجتماع بزرگ پیاده روی مسیر نجف تا کربلا در عراق، همه ساله از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری که بنابه فرموده امام هادی(ع) ثواب زیارتش برابر با ثواب زیارت اباعبدالله(ع) است، برگزار می‌شود که به منظور تشریح جزئیات این آیین معنوی ظهر امروز نشست خبری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

۴۰ موکب فرهنگی روز اربعین در شهرری دایر می‌شود

حجت الاسلام محسن عرفاتی معاون علمی فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در این نشست با بیان اینکه بیش از ۴۵ جلسه برای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین در سطح شهرستان تشکیل شده است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کسانی که در آیین پیاده روی اربعین مسیر طولانی میدان امام حسین(ع) تا شهرری را طی می‌کنند توشه فرهنگی همراه خود به ارمغان ببرند.

وی گفت: رسانه‌ها باید این حرکت عظیم را که پس از پیاده روی کربلا، بزرگترین پیاده روی محسوب می‌شود به بهترین شکل و در قالب‌های مختلف منتشر و به گوش جهانیان برسانند زیرا با جنگ نابرابر رسانه‌ای دشمن مواجه هستیم و رسانه‌ها باید با تمام ظرفیت تلاش کنند.

سخنگوی ستاد اربعین شهرستان ری ادامه داد: امسال موکب‌های فرهنگی در طول مسیر پیاده روی افزایش یافته و ۳۰ درصد موکب‌ها فرهنگی هستند و حدود ۴۰ موکب فرهنگی در روز اربعین در شهرستان ری مستقر خواهند بود همچنین ۳ موکب کودک و نوجوان نیز دایر خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی تصریح کرد: امسال توجه به قرآن در مراسم پیاده روی بیشتر شده و در این راستا پردیس قرآنی تهیه شده که برنامه‌هایی مثل قرآن بخوانید جایزه بگیرید و اهدای هدایای فرهنگی و قرائت بیانیه و امضای طومار و غیره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت محدود حرم مطهر اضافه کرد: با تو جه به اینکه ظرفیت آستان نهایتا به ۱۰۰ هزار نفر برسد و میزبانی از حضور میلیونی در این بارگاه ملکوتی سخت است، زائران اربعین به «زیارت با یک سلام» بسنده کنند و در حرم استقرار نداشته باشند.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرستان ری بیان کرد: در روز اربعین از ساعات ابتدایی صبح نواها و نغمه های متناظر با اربعین در حرم مطهر پخش می‌شود و ساعت ۱۰:۳۰ زیارت اربعین با نوای احمد زین العابدین قرائت می‌شود و پس از اقامه نماز ظهر و عصر نیز زیارت اربعین با نوای حمید رمضانپور و سخنرانی حجت الاسلام قاضی عسکر برگزار خواهد شد و شام اربعین نیز ویژه برنامه‌ای اجرا می‌شود.

تشریح برنامه‌های پیاده روی اربعین در کربلای ایران

دبیرخانه دائمی ستاد اربعین شهرستان ری تشکیل شد

محمد بشارت سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری نیز در این نشست اظهار کرد: برگزاری مراسمات ملی و مذهبی مهم در شهرستان ری مانند مراسم ارتحال امام(ره)، آیین مسلمیه، عید غدیر، عزاداری محرم و اربعین با حضور گسترده مردم، نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد.

وی یادآور شد: حدود یک دهه است که آیین پیاده روی اربعین در شهرری برگزار می‌شود که با حضور چند نفره جوانان آغاز شد و سال به سال گسترش یافت طوری که امسال حضور بیش از ۴ میلیون نفر پیش بینی می‌شود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری با اشاره به جلسات مشترک با مدیران ارشد شهرستان ری گفت: کمیته‌های ۱۲ گانه تشکیل شده و برای اولین بار وظایف کمیته‌ها نوشته شد و تلاش کردیم آیین پیاده روی اربعین را از سطح شهرستان به سطح ملی تبدیل کنیم و برای اولین بار شیوه نامه اجرایی موکب‌ها توسط شهرداری تهران تدوین شد.

خدمات رسانی ۱۳۰۰ موکب در مسیر پیاده روی اربعین

بشارت با بیان اینکه امسال دبیرخانه دائمی ستاد اربعین شهرستان ری تشکیل شد، تصریح کرد: تا به امروز ۱۳۰۰ موکب در مسیر پیاده روی اربعین برنامه ریزی شده و در سطح شهرری نیز استقرار ۳۰۰ موکب تا به امروز قطعی شده ضمن آنکه پیش بینی می شود تعداد موکب‌های شهرری تا ۷۰۰ موکب افزایش داشته باشد این در حالی است که سال گذشته ۱۰۰ موکب در شهرری داشتیم.

وی با بیان اینکه ۴ مسیر پیاده روی به سمت شهرری داریم، بیان کرد: هماهنگی با شرکت مترو انجام شده تا فاصله رام قطارها به ۳ دقیقه کاهش پیدا کند همچنین ۸۰۰ اتوبوس و ۲۰۰ تاکسی ون برای برگشت زائران به سمت تهران و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برای پیشوا، ورامین و اسلامشهر در نظر گرفته شده است.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری با اشاره به اینکه مراسم در میدان امام حسین(ع) از ساعت ۶ صبح شروع می‌شود، ادامه داد: امسال علاوه بر مسیر اصلی میدان امام حسین(ع) به سمت خیابان فدائیان اسلام، در ۳ مسیر دیگر نیز شامل اتوبان شهید رجایی، جاده ورامین و مسیر باقرشهر موکب‌های پذیرایی مستقر خواهند شد همچنین توسط سپاه و ارتش چشمه‌های سرویس بهداشتی سیار در مسیر جانمایی خواهد شد.

پایان پیام/۶۷۰۶۲


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]