دادستان دماوند: تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز مدیران در دستور کار است
دادستان دماوند: تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز مدیران در دستور کار است

دادستان عمومی و انقلاب دماوند از تخریب ساخت و ساز غیرمجاز مدیران در این شهرستان خبر داد و گفت: باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به توقف ادوات ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و ملی صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، مرتضی طهماسبی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بعدازظهر امروز در نشست ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: از همه کسانی که در حوزه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز فعالیت می‌کنند و از جانب صاحبان قدرت و ثروت مورد توهین قرار می‌گیرند و به نوعی جایگاه مردمی را علی‌الظاهر از دست می‌دهند، تشکر ویژه می‌کنیم.

وی افزود: ملاک عمل برای ما قانون است و هر کسی که بی قانونی میکند از احترام قانون خارج می‌شود از طریق تخریب و تضییع مصالح به آن ضرر وارد می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌ها باید به صورت موردی و با قید تاریخ و فصل بیان شود تا ارائه طریقی جهت برنامه‌ریزی برای آینده باشد.

ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مفسده‌های بزرگ دماوند است

طهماسبی ادامه داد: دستگاه‌ها باید علاوه بر ارائه گزارش عملکرد خود، راهکارهای لازم را نیز جهت رفع مشکلات ساخت و سازهای غیرمجاز بیان کنند.

وی افزود: طی سنوات گذشته، اراضی در برخی از روستاها جهت واگذاری به جوانان از طریق قانونی به بافت الحاق شده و جوانان روستا بعد از چند سال اراضی فروخته‌اند و اکنون مالکیت این اراضی در ید خود روستائیان نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بیان کرد: در حال حاضر، این اراضی در ید کسانی است که قانونی پیش رفته‌اند و اکنون برای خدمات‌رسانی به این اراضی با مقاومت و موانعی از سوی افراد روستایی مواجه می‌شویم؛ از روز نخست نباید اراضی خود را می‌فروختید.

طهماسبی تصریح کرد: با ورود فرمانده جدید انتظامی به شهرستان دماوند روحیه‌ای جدیدی در رگ دوستان انتظامی حتماً جریان پیدا کرده و با حفظ احترام و حقوق شهروندی مردم هرچه مربوط به قانون باشد، انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مفسده‌های بزرگ شهرستان دماوند به لحاظ قانونی ساخت و سازهای غیرمجاز است و حتماً با موارد غیرمجاز به پشتوانه اعضای شورای تأمین و هماهنگی ادارات متولی برخورد خواهیم کرد.

ساخت و سازهای غیرمجاز مدیران تخریب می‌شود

دادستان شهرستان دماوند با بیان اینکه پلیس امکان در خصوص املاک غیرمجاز باید گزارش ارائه دهند که چند املاک غیرمجاز پلمب شده است، اظهار داشت: در نشست قبلی موضوعی در حوزه اداره صمت و اتحادیه املاک دماوند پیش آمد و بنا شد که درخواستی با ما ارائه دهند تا جوابیه‌ای به آنها ارائه دهیم و ما تعمداً جواب این درخواست را ندادم.

طهماسبی ادامه داد: صرفاً برای اینکه دوستان از آن تاریخ تاکنون مورد رصد قرار گیرند؛ یک لجاجتی وجود داشت که اختیاری نداریم و هر زمینی به ما معرفی شود، باید برای آن جواز صادر کنیم؛ اطلاعاتی وجود دارد که در جای خود از آن استفاده خواهیم کرد که از آن تاریخ تاکنون دوستان در اراضی کشاورزی و ساخت و ساز غیرمجاز چند مورد جواز صادر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نامه دوستان صمت تعمداً داده نشد تا فعالیت آنها رصد شود؛ به دنبال این بودند تا زمانی که دادستانی پاسخ نامه را نداده، هر چقدر می‌توانیم جواز صادر کنند و این تصور ماست.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند تأکید کرد: بعضی از دوستان در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز ید طولانی دارند و گزارشاتی وجود دارد و بی‌شک هر مدیری در این وادی فعالیت داشته باشد، اولین تخریبی که بخواهیم انجام دهیم، ساخت و ساز غیرمجاز آن مدیر خواهد بود و دستورات لازم در این زمینه صادر شده است.

اوقاف دماوند نظارت بیشتری بر موقوفات خود داشته باشد

طهماسبی گفت: در بعضی از موارد ناهماهنگی‌هایی بین دستگاه‌ها در بحث متولی بودن اراضی ملی در شهرستان دماوند وجود دارد و افرادی سودجو از خلأهای قانونی بهره می‌برند.

وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه باید بخشی از هزینه‌های خود به صیانت از اراضی موقوفه اختصاص دهد و نظارت بر موقوفات باید با حساسیت بیشتری صورت پذیرد؛ اوقاف تجهیزات و امکانات صیانت از موقوفات را تأمین کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بیان کرد: دستگاه‌های متولی مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز بعضاً به ناهماهنگی‌های خود باخته‌اند.

ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه شبلی و خمینی آباد دماوند در حال انجام است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند با تأکید بر حراست از اراضی ملی در حریم شهرها این شهرستان اظهار کرد: در شهر دماوند سمت شبلی و خمینی آباد، علی‌رغم اینکه هیچ مالکیتی وجود ندارد، اما ساخت و سازها در حال انجام است و باید برنامه‌ریزی شود که اقدامات پیشگیرانه‌ا‌ی صورت بگیرد تا از اراضی ملی صیانت شود.

وی افزود: قرار بود که برای همه شهرداری‌ها برنامه‌ریزی شود تا به صورت محلی تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد؛ چراکه شرایط شهرها با یکدیگر متفاوت است.

طهماسبی در خصوص نظارت و کنترل خودروهای حمل بتن در شهرها گفت: تردد خودروهای حمل بتن باید توسط شهرداری‌ها ساماندهی شود و فعالیت این خودروها رصد شود.

وی تأکید کرد: عمدتاً تخریب‌ دیوارهایی که در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود، بعد از آن جمع‌آوری صورت نمی گیرد تا چهره زمین به قبل برگردد و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

ماشین‌آلات ساخت و سازهای غیرمجاز در دماوند توقیف شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند با بیان اینکه بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراها باید در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز فعالیت مؤثری داشته باشند، افزود: بعضاً برخی از دهیاری‌ها و شوراها در انجام ساخت و سازهای غیرمجاز نقش دارند.

طهماسبی با تأکید بر اینکه باید ماشین‌آلات و ادوات سنگین در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز توقیف شوند، تصریح کرد: در این خصوص در برهه‌ای بهتر عمل شد، اما اکنون ضعف‌هایی وجود دارد.

وی تأکید کرد: اگر در ابتدای امر، توقیف ادوات ساخت و سازهای غیرمجاز را در دستور کار قرار دهیم در مرحله بعدی از ساخت‌وسازها و تنش‌های ناشی از تخریب‌ اموال مردم جلوگیری می‌شود. 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند اضافه کرد: باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به توقف ادوات ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و ملی صورت پذیرد.
 

دادستان دماوند: تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز مدیران در دستور کار است

 

برخورد با ۲۷۹ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده و حریم شهر دماوند

مهدی رضایی‌مهر، شهردار دماوند نیز  در نشست ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان دماوند اظهار کرد: بر حسب وظیفه ذاتی، گشت پلیس ساختمان شهرداری دماوند به صورت چند شیفت در محدوده و حریم شهر نسبت به کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز مشغول است.

وی افزود: همچنین شهرداری دماوند در گشت‌های اقدام مشترک دستگاه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز همراه داشته و تجهیزات خود را در اختیار ستاد مربوطه قرار داده است.

شهردار دماوند گفت: در بحث برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز طی هشت ماه گذشته در محدوده شهری ۲۱ مورد پلمب، دو مورد جمع‌آوری فنس، سه مورد جمع‌آوری درب و ورق در حریم کوچه، ۶ مورد تخریب ستون‌های طبقات مازاد و ۵۰ مورد جلوگیری و توقف عملیات و جمع آوری لواز ساخت و ساز انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیرو دستور دادستان شهرستان دماوند، نامه‌نگاری با شرکت‌های بتن سازی جهت اعمال محدودیت برای ساعت کاری آنها انجام شد و تاکنون سه دستگاه ماشین حمل بتن بابت ساخت و ساز غیرمجاز توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

شهردار دماوند با اشاره به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه مشا بیان کرد: در این منطقه، ۲۴ مورد تخریب دیوار بلوکی، ۱۲ مورد تخریب دیوار سنگی، ۱۲ مورد تخریب دیوار آجری، هشت مورد تخریب بنا، سه مورد تخریب اتاقک، چهار مورد تخریب اسکلت فلزی و یک مورد تخریب اسکلت بتنی صورت گرفته است.

رضایی‌مهر ادامه داد: در منطقه چنار شرق که در حریم شهر دماوند قرار دارد، ۱۶ مورد تخریب بنای نیمه کاره، ۱۰ مورد تخریب اتاقک و کانکس، ۵۸ مورد تخریب دیوار بلوکی، ۲۰ مورد تخریب دیوار سنگی و ۱۴ مورد جمع‌آوری فنس انجام شد و در منطقه وادان نیز، ۹ مورد دیوار بلوکی، چهار مورد دیوار سنگی و دو مورد بنا تخریب شده است.

وی بیان کرد: با توجه به رتبه پایین شهرداری دماوند که اقدامی در سال‌های اخیر برای ارتقای آن انجام نشده، شهرداری با امکانات و تجهیزات کم باقی مانده، اما وسعت شهر رشد و توسعه پیدا کرده است.

پایان پیام/۶۷۰۱۵/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]