۱۵ چک لیست مراسم ترحیم
۱۵ چک لیست مراسم ترحیم
چک لیست مراسم ترحیم به شما کمک می کند تا بتوانید مراسم را به شکلی منظم و آبرومندانه برگذار کنید.

متاسفانه مراسم ترحیم و ختم جزو مراسم هایی هستند که هر انسانی با آن ها رو به رو می شود؛ فوت عزیزان شرایط روحی را برای ما به وجود می آورند که نمی توانیم تصمیم سریع و درستی را به آسانی بگیریم؛ لذا در چنین شرایطی احتمالا افراد سراغ کمک گرفتن از تیم های مختلف برگذاری مراسم ترحیم می روند.

چک لیست مراسم ترحیم شامل یک سری از اصول رایج و کاملی است که شما باید برای برگذاری مراسم انجام دهید. در شرایطی که قرار دارید شاید رایج ترین کار ها را هم فراموش کرده باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به کار های لازمه برای برگذاری مراسم ترحیم بپردازیم.

کامل ترین چک لیست مراسم ترحیم

گاهی اوقات برخی از افراد بسته به رسم و رسوماتی که دارند، مراسم ترحیم را با کم و اضافه کردن یک سری اقدامات برگذار می کنند. این موارد کاملا به تصمیمات شخصی شما بستگی دارد؛ اما اگر می خواهید سریعا مراسم را به صورت آبرومندانه  طبق اصول انجام دهید، باید سراغ چک لیست مراسم ترحیم زیر بروید.

۱٫ دریافت گواهی فوت از پزشک معالج

۲٫ حمل جسد به محل غسل و تشییع جنازه

۳٫ غسل دادن مرحوم

۴٫ آماده کردن کفن

۵٫ تعیین و آماده کردن محل مراسم و مجلس

۶٫ تدارک قبر

۷٫ آماده کردن آگهی های مراسم ترحیم برای دعوت از مهمانان

۸٫ آماده کردن عکس های مرحوم در ابعاد مختلف

۹٫ انجام گل آرایی های مربوطه؛ برای این هدف معمولا از تاج گل استفاده می شود.

۱۰٫ انتخاب مداح یا سخنران

۱۱٫ فراهم کردن قرآن و دعا برای مراسم

۱۲٫ رساندن کارت های دعوت به مهمانان

۱۳٫ تدارک وسایل ایاب و ذهاب برای مهمانان

۱۴٫ تعیین تاریخ دقیق برگذاری

۱۵٫ تدارک غذا و نوشیدنی و موارد دیگر برای پذیرایی

آداب مربوط به چک لیست مراسم ترحیم

آداب مربوط به چک لیست مراسم ترحیم

ابتدا کافی است مرتبه و نظم چک لیست مراسم ترحیم را رعایت کنید؛ سپس باید به آداب برگذاری مراسم توجه ویژه ای داشته باشید؛ این گونه مراسم با نهایت احترام و آبرو برگذار می شود. برای این کار لازم است تا مواردی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید.

۱٫ بعد از این که مراسم تدفین به اتمام رسید، باید زمان و مکان دقیق برگذاری مراسم ترحیم را به مهمانان اعلام کنید. این اعلامیه می تواند توسط سخنران و یا توسط بنر های چاپی انجام شود.

۲٫ مراسم ترحیم را باید در مکان هایی مانند مساجد و منزل موتوفی برگذار کنید.

۳٫ در هر مکانی که مراسم را برگذار کردید، بر روی میزی که عکس مرحوم را گذاشته اید، حتما شمع، گلاب، قرآن نیز بگذارید. همچنین می توانید از مواردی مانند ظرف حلوا و خرما هم در کنار عکس استفاده کنید.

۴٫ اگر جزو نزدیکان موتوفی هستید، حتما در جلوی درب مسجد یا منزل برای استقبال از مهمانان بیستید.

۵٫ پذیرایی مراسم ترحیم را با توجه به هوا و فصلی که در آن قرار دارید انجام دهید. به طور مثال اگر در فصل تابستان هستید از شربت برای پذیرایی مهمانان استفاده کنید؛ اما اگر در فصول سرما قرار دارید، می توانید از چای یا قهوه استفاده کنید.

۶٫ در مراسم ترحیم به هر مهمان پس از ورود، یک حزب از قرآن را بدهید؛ این گونه پس از پایان مراسم ثواب قرائت قرآن به روح فرد می رسد.

۷٫ از سخنران بخواهید که ابتدا با خواندن چند آیه قرآن آغاز کند و در ادامه به معرفی صفات اخلاقی مرحوم بپردازد؛ در نهایت نیز از او بخواهید که از مهمانان جهت حضور تشکر کند.

۸٫ یکی از مواردی که می توانید به چک لیست مراسم ترحیم اضافه کنید، مداحی است؛ مداحی در مراسم می تواند درباره واقعه کربلا خوانده شود.

نکات دیگر برای برگذاری مراسم ترحیم

در کنار چک لیست مراسم ترحیم حتما باید به یک سری از نکات کوچک اما مهم توجه کنید. این نکات به شما کمک می کند تا هر قسمت از چک لیست را بتوانید به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

۱٫ خرید تاج گل ترحیم

خرید تاج گل ترحیم

تاج گل ترحیم یکی از مهم ترین موارد تزئینی برای مراسم ترحیم است. معمولا تاج گل توسط مهمانان نزدیک خریداری می شود و آن ها نیز همراه با ذکر تسلیت به شما هدیه می دهند. اما شما به عنوان برگذار کننده مراسم، می توانید یک عدد تاج گل ترحیم را برای استفاده در مراسم های مختلف خریداری کنید. از این تاج گل می توانید در مراسم ختم، مراسم ترحیم در مسجد و یا در منزل استفاده کنید.

خرید تاج گل ترحیم را می توانید از گل فروشی گلمون خیلی سریع و آسان انجام دهید. این گل فروشی با کیفیت ترین تاج گل ها را برای مراسم های ترحیم تدارک دیده است.

۲٫ اطلاع رسانی دقیق

حتما باید اطلاع رسانی مراسم ترحیم را به شکلی دقیق و محترمانه انجام دهید. این اطلاع رسانی عموما با ارسال کارت های دعوت انجام می شود. اما اگر یک سری مهمان خاص دارید، می توانید به صورت تلفنی از آن ها دعوت به عمل آورید.

۳٫  دقت در انتخاب مسجد

دقت در انتخاب مسجد

مسجد یکی از بهترین مکان ها برای برگذاری مراسم ترحیم است؛ اما هر مسجدی برای این مراسم مفید نیست. ابتدا باید مسجدی را انتخاب کنید که ظرفیت لازم را برای تعداد مهمانان شما داشته باشد؛ در ادامه باید مسیر دسترسی به مسجد را هم در نظر بگیرید. مسجدی را انتخاب کنید که همه مهمانان بتوانند از نقاط مختلف با کمترین سختی در مسیر به آن دسترسی داشته باشند.

۴٫ نزدیکی مسجد با سالن پذیرایی

اگر می خواهید پذیرایی از مهمانان را در منزل انجام دهید، بهتر است مسجد نزدیک منزل را انتخاب کنید. اما اگر سالن پذیرایی را رزرو کرده اید، مسجد هم باید نزدیک آن باشد. این باعث می شود تا مهمانان کمترین مسافت را پس از برگذاری مراسم در مسجد طی کنند.

سخن نهایی

استفاده از چک لیست مراسم ترحیم می تواند مشغله های ذهنی شما را برای برگذاری مراسم رفع کند؛ به همین دلیل در این مطلب سعی در معرفی رایج ترین چک لیست داشتیم. همچنین نکات مهم ذکر شده، برای تمام مراسم های تدفین، ترحیم، هفتم و چهلم صدق می کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]