۱۰ نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳
۱۰ نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳
سرمایه گذاری در سال‌های اخیر یکی از مهمترین موضوعات برای خانوارها بوده است.

به همین دلیل هم سوالات زیادی برای همه در این زمینه وجود دارد. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند در سال جدید در چه بازاری سرمایه گذاری کنند تا ارزش پولشان در برابر تورم حفظ شود. به همین دلیل، در ادامه به ارائه ۱۰ نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت.

۱.تورم، عامل اصلی اهمیت سرمایه گذاری

تورم سالیان طولانی است که سر سفره مردم جا خوش کرده است و بازوهای مالی‌شان را ضعیف‌تر می‌کند. با این‌که تورم در سال ۱۴۰۲ تا اندازه‌ای تثبیت بود، اما نمی‌توان از چشم‌انداز بلندمدت افزایش قیمت‌ها چشم‌پوشی کرد. برخی کارشناسان دلایلی برای به وجود آمدن تورم در سال ۱۴۰۳ ذکر می‌کنند که شامل کسری بودجه و تغییر چشم‌انداز دلار است.

بنابراین اولین نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳ آن است که قبل از شدت گرفتن تورم، باید سرمایه و اندوخته را تقویت کرد. معقول‌ترین راه‌ برای این کار تبدیل وجه نقد به یک یا چند گزینه مناسب است. با این کار وجه نقد به دارایی یا دارایی‌هایی تبدیل می‌شود تا از تورم جا نماند.

۲. نرخ ارز (دلار) و تاثیرگذاری آن بر قیمت ها

نکته دومی که باید در میان ۱۰ نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت، نرخ ارز به ویژه دلار است که به طور مستقیم بر قیمت تمام کالاها و خدمات و مواد اولیه تاثیر می‌گذارد. تا بهمن ۱۴۰۲ از افزایش آنی و قابل توجه دلار خبری نبود. با این حال، با توجه به اختلاف تورم دو کشور و احتمال نتایج متفاوت در انتخابات آمریکا، قیمت دلار می‌تواند تغییرات زیادی را شاهد باشد.

همین تغییرات می‌تواند بر قیمت دارایی‌هایی مانند سکه، طلا و سهام شرکت‌های ناشر که تولید و فعالیت‌شان دلار محور است تاثیر مستقیم و ملموسی بگذارد. یکی از دارایی‌ها برای سرمایه گذاری مطمئن و پرسود ایرانی‌ها که بازدهی بهتری نسبت به دلار هم دارد، سرمایه گذاری در صندوق طلا است که سبدی متشکل از اوراق سکه بورسی و شمش طلا دارد.صندوق طلای کیان جایگزین مناسبی به جای خرید سکه است و با پول کم هم می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد. برای خرید این صندوق می توانید از اپلیکیشن کیان دیجیتال استفاده کنید.

۳. استفاده از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری

افراد سرمایه گذار بسیاری هستند که با توجه به تجربه ناموفق در بورس در سال ۱۳۹۹ از سرمایه گذاری در بازار سرمایه فاصله گرفته‌اند. اما بورس در بلندمدت پرسودترین بازار سرمایه گذاری بوده است.

نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳ در خصوص سرمایه گذاری در بورس در این است که افراد فاقد دانش یا تخصص بهتر است از سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کنند. بسیاری از سرمایه گذاران در بورس چه در سال ۹۹ و چه سال‌های بعدی یعنی ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ – که به طور مستقیم با پرتفوی شخصی خود اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند، از دانش و زمان کافی برای انجام سرمایه گذاری در بورس برخوردار نبودند.

انتخاب صندوق های سهامی چند دلیل دارد. اولین مورد استفاده آنها از تیم متخصص برای انتخاب سهام مناسب است. مورد دوم نقدشوندگی بالاتر نسبت به خرید مستقیم سهام است. مورد سوم تنوع در سرمایه‌گذاری است. در نهایت با خرید صندوق‌های سهامی افراد از داشتن دانش و زمان کافی بی نیاز می‌شوند و با صعود بازار می‌توانند بازدهی خوبی به دست بیاورند. شناخت برترین صندوق های سرمایه گذاری می‌تواند در کسب بازدهی بهتر و ریسک پایین‌تر سرمایه گذاران کمک قابل توجهی باشد.

۴. نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی

یکی دیگر از ۱۰ نکته سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳ نااطیمنانی‌های سیاسی و اقتصادی است. در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات بعدی آمریکا که در سال ۱۴۰۳ اتفاق می‌افتد، بازارهای مالی ممکن است تغییرات زیادی را شاهد باشند. آن‌چه که برای پیشگیری از ضعیف شدن اندوخته‌ها در سال جدید می‌شود انجام داد، سرمایه گذاری است. البته سرمایه گذاری مناسب با ابزار مالی نوین مانند صندوق‌های سرمایه گذاری که نیازمندی سرمایه گذاران را از دانش و زمان کافی در زمینه‌های متنوع سرمایه گذاری برطرف می‌کنند.

۵. قیمت جهانی طلا در ۱۴۰۳

یکی از اتفاقات اخیر افزایش قیمت جهانی طلا است. به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ نرخ بهره بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته کم کم شروع به کاهش کند. این اتفاق برای قیمت جهانی طلا خبر خوبی است و موجب رشد آن می‌شود. نتیجه این کار رشد قیمت طلا در ایران نیز هست، هرچند رشد قیمت طلا در ایران بیشتر همگام با نوسانات دلار است تا قیمت جهانی طلا.

۶. سرمایه گذاری مناسب برای ریسک‌پذیرها در سال ۱۴۰۳

گزینه‌های سرمایه گذاری در ایران متنوع است. اما هر فرد شخصیت سرمایه گذاری متفاوتی دارد و باید برای انجام سرمایه گذاری بر اساس روحیه خود اقدام به انتخاب گزینه متناسب کند. افراد ریسک گریز معمولا تمایل به سرمایه گذاری مطمئن و پرسود دارند. به همین دلیل صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک پایین و سود بیش‌تر از بانک می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد در سال ۱۴۰۳ باشد.

برای دریافت بازدهی بیش‌تر می‌توان متنوع‌سازی نیز کرد و این افراد علاوه بر صندوق درآمد ثابت قسمت کوچکی از سرمایه خود را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

۷. بانک گزینه خوبی نیست

با وجود صندوق‌های درآمد ثابت که سبدی متشکل از اوراق مشارکت و سپرده بانکی و مقدار کمی سهام دارند، سرمایه گذاری در بانک، گزینه مناسبی به حساب نمی‌آید. سودهای بانکی مشخص هستند و با تغییر وضعیت بازار، تغییری در سوددهی‌شان اتفاق نمی‌افتد. از این گذشته، افراد برای دریافت سود از حساب بلندمدتی که باز کرده‌اند، باید پولشان را مدت زیادی مسدود داشته باشند و گرنه به آنها نرخ شکست تعلق می‌گیرد. این در حالی است که سود واحدهای سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت کیان به صورت روزشمار است و با برداشت پول حتی پس از یک روز جریمه شکست وجود ندارد.

۸. استفاده از مشاور مالی

سرمایه گذاری هم مانند بسیاری دیگر از ابعاد زندگی ، نیازمند داشتن تخصص، وقت و آگاهی است. همان‌طور که برای انجام امور مختلف با متخصص مشورت می‌کنیم، باید در سرمایه گذاری هم با مشاور صحبت کنیم.

بنابراین یک نکته‌ مهم سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال ۱۴۰۳، این است که گام‌های سرمایه گذاری را با آگاهی کافی و مشورت برداریم. به دلیل نوسانات سال‌های اخیر، باید پیش از سرمایه گذاری (به خصوص بازارهای پرریسک) از خدمات مشاور بهره برد.

۹. سرمایه گذاری بر اساس ریسک و میزان بازدهی

انتخاب گزینه سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ باید بر اساس میزان ریسک و بازدهی باشد. بررسی این نکات می‌تواند مسیر سرمایه گذاری افراد را مشخص کند. این کار به شما نشان می‌دهد بهتر است در کدامن مورد سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال اگر یک گزینه بازدهی بالاتری دارد اما ریسک آن هم بیشتر است، ممکن است بدتر از یک گزینه با سود نسبتا کم ولی با ریسک پایین باشد. قبل از سرمایه گذاری باید ریسک و بازدهی را سنجید.

۱۰. گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری با پول کم

میزان اندوخته‌ای که افراد می‌توانند برای سرمایه گذاری کنار بگذارند، متفاوت است. عده‌ای سرمایه گذاری با پول کم برای‌شان مقدور است و تعدادی هم هستند که سقف قابل توجهی را می‌توانند برای سرمایه گذاری در نظر داشته باشند. بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ برای ایرانی‌های می‌تواند در هر دو رویکرد قرار بگیرد. صندوق های سرمایه گذاری امکان سرمایه گذاری با پول کم را در طلا، سهام و موارد دیگر فراهم می‌کنند. بنابراین حتی اگر پول کمی دارید، می‌توانید از طریق آنها سرمایه گذاری کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]