جزئیات جدید صادرات نفت / روسیه همه را دور زد!
جزئیات جدید صادرات نفت / روسیه همه را دور زد!

آمار نشان می دهد که روسیه، حجم بالایی از نفت خود را به چین می فروشد.

چین، غول بزرگ نفتی جهان است که حجم بسیار بالایی از نفت جهان را خریداری می کند. در این میان، روسیه میزان بالایی از نفت خود را به چین می فروشد.

روسیه در مارس که پالایشگاه‌های چینی، محموله‌های نفت سوکول سرگردان را خریدند، بزرگترین تامین کننده نفت چین ماند.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خطوط لوله و واردات از مسیر دریا، در مارس بر مبنای سالانه، ۱۲.۵ درصد رشد کرد و به ۱۰.۸۱ میلیون تن معادل ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید. این حجم تقریبا نزدیک به رکورد واردات ۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن سال ۲۰۲۳ بود.

هفت نفتکش روسی تحت تحریم، سرانجام در مارس، محموله‌های نفت سوکول را در بنادر چین تخلیه کردند.

بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت عرضه شده از پروژه ساخالین ۱ روس‌نفت در پی مشکلات پرداخت و تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش‌های حمل کننده نفت روسیه، در سه ماه گذشته، در دریا سرگردان بودند.

ذخیره سازی نفت روسیه برای ذخایر استراتژیک متعلق به شرکت CNOOC، واردات چین از روسیه را افزایش داد.

طبق آمار شرکت کپلر، واردات نفت از روسیه به چین از مسیر دریا، به رکورد ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز رسید که شامل ۴۴۰ هزار بشکه در روز نفت سوکول و ۹۶۷ هزار بشکه در روز نفت اسپو بود.

روسیه، در طول سال ۲۰۲۳، بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود و با وجود تحریم‌های غربی و سقف قیمت گروه هفت که به تلافی جنگ مسکو در اوکراین وضع شده اند، ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت به پکن عرضه کرد.

روسیه در هماهنگی با سایر اعضای اوپک پلاس، کاهش داوطلبانه تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز  نفت خام را در سه ماهه اول سال میلادی جاری به اجرا گذاشت.

واردات نفت از عربستان سعودی که سابق بر این، بزرگترین تامین کننده چین بود، در مارس به ۶.۳ میلیون تن معادل ۱.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با مارس سال گذشته، ۲۹.۳ درصد کاهش داشت.

ریاض اعلام کرده است کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز تولید خود را تا پایان ژوئن تمدید خواهد کرد و تولیدش را در حدود ۹ میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد.

واردات نفت چین از مالزی که گفته می‌شود محل جابجایی محموله‌های نفت تحریمی است، در مارس بر مبنای سالانه، ۳۹.۲ درصد رشد کرد و به ۱۳.۷ میلیون تن معادل ۳.۲۳ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، پس از واردات ۳۵۲ هزار و ۴۵۵ تن نفت از ونزوئلا در فوریه که در بحبوحه تسهیل تحریم‌های آمریکا انجام شد، آمار رسمی چین، واردات ۳۷۵ هزار و ۲۹۶ تن نفت از ونزوئلا را نشان داد.

صنعت نفت روسیه یکی از بزرگ‌ترین صنایع نفت و گاز جهان می‌باشد. این کشور در کنار اوپک، دو قطب عمده تأمین نفت سایر کشورها می‌باشد. بر طبق آمار، روسیه توانسته در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۱۵۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کند که به این ترتیب روسیه در صدر فهرست بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان قرار می‌گیرد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]