توقف تولید نفت / ماجرا چیست؟
توقف تولید نفت / ماجرا چیست؟

آمار نشان می دهد که تولید نفت در سکوی نفتی سلمان به علت تعمیرات مناطق فرسوده، متوقف شده است.

تولید نفت در یکی از میدان های مهم نفتی متوقف شدهد است. به گفته یک مقام مسئول، علت این ماجرا، تعمیر قسمت های فرسوده است.

یک مقام مسوول گفت: برای انجام تعمیرات ضروری و تعویض تعدادی از شیرآلات و بخش‌های مختلف فرسوده در سکوی نفتی سلمان منطقه لاوان، تولید نفت این میدان برای مدتی متوقف شد.

محمودرضا حقیقی مدیر منطقه عملیاتی لاوان بیان کرد: برای انجام تعمیرات ضروری و تعویض تعدادی از شیرآلات و بخش‌های مختلف فرسوده در سکوی نفتی سلمان منطقه لاوان، تولید نفت این میدان برای مدتی متوقف شد. این تعمیرات، تعویض و اصلاح بخشی از خطوط لوله مشعل را که دچار ترک‌خوردگی شدید بوده‌اند و نیز بخش‌های متعددی از شبکه خطوط لوله و تعدادی از شیرآلات مهم مسیر فرایند تولید نفت، گاز و تزریق آب را شامل می‌شود که در صورت در سرویس بودن سکو، امکان تعمیر آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برآورد کالا، حجم کار و تجهیزات تیم اجرایی مورد نیاز از حدود یک سال قبل آغاز و پس از آماده‌سازی ملزومات و مجوزهای لازم در این زمینه اقدام شده است، گفت: تمام مراحل این عملیات بزرگ تعمیراتی شامل از خط خارج ساختن کل فرایند سکو، تخلیه محتویات شبکه لوله‌ها، شست‌وشو، ایمن‌سازی، اسپید گذاری، برشکاری، جداسازی، مونتاژ، جوشکاری، سنگ‌زنی، برگرداندن مسیرها به حالت نخست، از سرگیری تولید و راه‌اندازی دوباره فرایند سکو از سوی گروه اجرایی بهره‌برداری، تعمیرات، اچ‌اس‌ئی، بازرسی فنی، عملیات دریایی، تدارکات کالا و خدمات منطقه در بخش‌های دریا و خشکی انجام می‌شود.

مدیر منطقه عملیاتی لاوان، مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده برای این تعمیرات را حدود یک ماه اعلام و تصریح کرد: پس از انجام این عملیات، فرایند تولید سکو در شرایط به‌مراتب ایمن‌تر از گذشته از سر گرفته خواهد شد.

میدان سلمان سه مخزن تولیدی دارد، لایه عرب تحتانی در عمق ۱۰ هزار پایی از بستر دریا قرار دارد و ۷۰ درصد نفت میدان سلمان از آن تولید می‌شود، همچنین از لایه‌های عرب فوقانی در عمق هشت هزار پایی و لایه بوئیب در عمق پنج هزار پایی به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد نفت سلمان تولید می‌شود.

مجموع حجم نفت درجای مخزن در لایه‌های مختلف سلمان حدود ۴٫۵ میلیارد بشکه می‌باشد. حدود ۱٫۶ میلیارد بشکه یعنی ۳۵ درصد نفت این مخزن قابل استحصال است که تاکنون حدود ۱٫۱ میلیارد بشکه از آن برداشت شده و نفت قابل تولید باقیمانده بیش از نیم میلیارد بشکه‌است.

مجموع تعداد چاه‌های میدان لاوان نیز ۴۲ حلقه می‌باشد. حجم تولید مایع و هیدروکربور از این چاه‌ها ۲۵۰ هزار بشکه و کمتر از ۵۰ درصد آن نفت و بقیه آب است، هم‌اکنون روزانه بیش از ۶۰ هزار بشکه نفت از میدان سلمان تولید می‌شود. وضعیت تولید امارات متحده عربی از میدان ابوالبوخوش (مشترک با سلمان)، به اینصورت است که هم‌اکنون ابوظبی  از این میدان روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت از ۷۰ حلقه چاه تولیدی استحصال می‌کند؛ این شیخ‌نشین تاکنون ۴۰۰ میلیون بشکه نفت از ابوالبوخوش برداشت کرده‌است. 

طی سال ۱۳۷۸ به بعد که تعدادی از میادین تحت قراردادهای بیع متقابل قرار گرفتند، عملیات و مطالعات میدان سلمان تحت نظرات شرکت پتروایران  و شرکت مهندسی نفت قرار گرفت که در حال حاضر بخش مطالعات این میدان از طرف شرکت پترو ایران  به شرکت مشاور تهران انرژی و آنها در اختیار شرکت فرانسوی FRANS-BASIC قرار داده‌اند. 

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]