خبر مهم درباره بنزین | با سوپر خداحافظی کنید
خبر مهم درباره بنزین | با سوپر خداحافظی کنید

آنطور که شواهد نشان می دهد، حدود ۶۰روز است که تولید بنزین سوپر متوقف شده است.

امار نشان می دهد که توقف بنزین سوپر فقط مربوط به این ۶۰ روز نیست و بسیاری از شهر ها بیش از یک سال است که بنزین سوپر ندارند.

نزدیک به دو ماه است که عرضه بنزین سوپر در سراسر کشور متوقف شده است. طبق روایات بسیاری از شهروندان، این تنها محدود به دو ماه گذشته نبوده و در بسیاری از شهرها یک سال است که بنزین سوپر در جایگاه‌ها یافت نمی‌شود. این در حالی است که هفت سال پیش معاون وقت وزیر نفت مدعی فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین یورو ۵ در ایران شد.

این در حالی است که صاحبان خودروهای توربو برای دستیابی به بنزین مناسب با خودرو باید اکتان بوستر خریداری کنند. تاکنون اظهارات بسیاری مبنی بر استاندارد نبودن بنزین مصرفی مطرح شده است. بنزین موجود در جایگاه‌ها عمدتاً استانداردهای لازم را ندارد و با آلایندگی بالا، روند استهلاک موتور خودروها را نیز سریع‌تر می‌کند

بنزین توزیع‌شده در بسیاری از جایگاه‌های کشور استاندارد یورو ۴ را هم دارا نیستند. در شرایطی که سوخت‌های موجود در جایگاه‌ها کیفیت بسیار پایینی دارند و شاید وضعیت پایتخت نسبت به دیگر شهرها کمی بهتر باشد، دیگر بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه‌های کشور پیدا نمی‌شود.

این در حالی است که طبق گزارش اکونومیست، در سال ۹۶ علیرضا صادق‌آبادی، معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اعلام کرده بود بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین یورو ۵ جهان به ایران تعلق دارد و با راه‌اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس ۱۲میلیون لیتر دیگر به تولید این محصول افزوده می‌شود.

اما روایات و مشاهدات بسیاری از افرادی که خودروهایشان استاندارد یورو ۵ را دارد، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. بسیاری از افراد مجبور به مصرف سوختی می‌شوند که این استاندارد را ندارند. در چنین شرایطی، روند استهلاک موتور سریع‌تر از همیشه اتفاق خواهد افتاد.

خودروسازان بسیاری سال‌ها ملزم به رعایت استاندارد یورو ۵ در تولید محصولات خود بودند، اما سوخت مصرفی مورد نیاز این خودروها به‌ندرت پیدا می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر قرار است خودروسازان این استاندارد را رعایت کنند، چرا بنزین با اکتان بالا و دارای استاندارد مصرفی مورد نیاز این خودروها توزیع نمی‌شود؟

چنان‌که به نظر می‌رسد، بنزین سوپر توزیع‌شده در بسیاری از جایگاه‌ها استاندارد یورو ۵ را دارا نبوده، اما به هر حال اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارند و برای بسیاری از خودروهایی که طبق این استاندارد ساخته شده، مناسب‌تر هستند. در شرایط نبود بنزین سوپر، افراد مجبور به استفاده از اکتان بوسترهایی می‌شوند که بررسی استاندارد آنها، تقلبی نبودن‌شان و نحوه صحیح استفاده از آنها دردسرهای جدیدی برای افراد به همراه خواهد آورد.

برخی از اکتان بوسترها  برای سوخت‌های خاصی مناسب هستند و افراد باید اکتان بوستر مناسب با نوع سوخت خودرو خود را تهیه کنند. از طرف دیگر بازار فروش اکتان بوسترهای تقلبی بسیار پررونق است و تشخیص آن برای بسیاری از افراد سخت خواهد بود. میزان استفاده از اکتان بوستر نیز موضوع مهمی است چراکه استفاده نامناسب از اکتان بوستر ممکن است به جای تاثیر مثبت، مشکلات جدیدی به‌ وجود آورد. این تنها مشکلات کوچکی است که عرضه نکردن بنزین سوپر به جایگاه‌ها می‌تواند به وجود بیاورد.

روایاتی مبنی بر نبود بنزین سوپر در سالیان گذشته

در حالی که ادعا شده در دو ماه گذشته بنزین سوپر در جایگاه‌ها توزیع نشده، اما بسیاری از مردم روایت کرده‌اند چندین سال است این نوع بنزین در بسیاری از شهرها عرضه نمی‌شود. گفته می‌شود بنزین سوپر توزیع‌شده در جایگاه‌ها در واقع همان بنزین معمولی است و اغلب افراد چندین سال است که مجبور به استفاده از اکتان بوسترها شدند.

با اینکه بسیاری از جایگاه‌داران ادعا می‌کنند بنزین سوپر دارای استانداردهای یورو ۵ است، اما مشاهدات مردم مبنی بر نحوه مصرف سوخت خودروهایشان نشان می‌دهد این سوخت دارای استانداردهای مناسب خودرو مصرفی آنها نبوده است. چنین اظهاراتی نگرانی‌های افراد را مبنی بر مستهلک شدن زودهنگام خودرو افزایش می‌دهد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]