میزان پروتئین گندم ایران افزایش یافت
میزان پروتئین گندم ایران افزایش یافت

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به افزایش کیفیت گندم ایران اعلام کرد: میزان پروتئین گندم کشور به طور متوسط از ۹ تا ۱۰.۵ درصد به ۱۱ تا ۱۲.۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به افزایش کیفیت گندم تولید ایران ظرف دو دهه اخیر در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر افزایش پروتئین، میزان گلوتن گندم تولید داخل نیز ۲۵ و ۳۰ درصد است و میزان پروتئین و گلوتن دو شاخصه مهم کیفیت گندم می‌باشد.

توحید نجفی میرک افزود: بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر پای ثابت تامین امنیت غذایی در کشور است، زیرا هسته اولیه بذر گندم و جو در این بخش تولید می‌شود.

وی افزود: سالانه حداقل ۳۰۰ هزار تن بذر گندم و جو که در کشور تولید می‌شود، منشا اولیه‌اش در بخش تحقیقات غلات در کرج و مراکز تحقیقاتی در استان‌ها است که زیر نظر ما فعالیت می‌کنند.

رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تولید و معرفی هسته‌های اولیه بذر گندم، جو و تریتیکاله را از مهمترین وظایف بخش تحقیقات غلات از زیربخش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر عنوان کرد و اظهار داشت: اگر هسته اولیه بذر گندم و جو در این بخش به مشکل بخورد، سالانه باید به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بذر وارد کشور شود.

وی اصلاح ارقام گندم و جو را از دیگر وظایف بخش تحقیقات غلات نام برد و تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف ما تولید و معرفی ارقام گندم و جو متحمل به کم‌آبی به کشاورزان است.

نجفی میرک ادامه داد: ما به دنبال بهره‌وری آب از طریق معرفی ارقام متحمل به کم‌آبی هستیم.

وی اذعان داشت: این بخش تحقیقات، کیفیت ارقام را بررسی می‌کند به طوری که ما هزاران ژنوتیپ، ژرم پلاسم و مخزن ژنی ارقام را بررسی و از میان آنها یکی، دو تا رقم که دارای کیفیت و ارزش غذایی بالایی هستند را معرفی می‌کنیم.

رییس بخش تحقیقات غلات درباره کیفیت آرد گندم نانوایی‌ها نیز گفت: استفاده از آرد بدون سبوس موجب کاهش کیفیت نان نانوایی‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]