اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور / رانندگان بی تصادف چقدر تخفیف دارند؟
اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور / رانندگان بی تصادف چقدر تخفیف دارند؟

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، مجید مشعلچی، دربارهٔ جزئیات اجرای طرح راننده محوری توضیحاتی ارائه کرد.

مجید مشعلچی اظهار داشت: در حال حاضر، یک سیستم رتبه‌بندی ابتدایی برای رانندگان وجود دارد و اطلاعاتی از بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود. به عنوان مثال، تخفیف‌هایی برای رانندگانی که در تصادفات شرکت نمی‌کنند، بر اساس این سیستم رتبه‌بندی اعطا می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: همان طور که اشاره شد یکسری اطلاعات از بخش‌های مختلف مانند فراجا گرفته می‌شود، اما یکسری از اطلاعات هم از جمله نمره منفی خیلی مهم است که با فراجا جلسات مختلفی برگزار شده وادامه دارد که اگر این سری از اطلاعات را هم پلیس راهور به بیمه مرکزی بدهد ما در یک نظام رتبه بندی که اکنون قرارداد‌های آن را بسته‌ایم رانندگان را رتبه بندی خواهیم کرد.

او در ادامه اظهار کرد: اگر ما اطلاعات را از بخش‌های مختلف دریافت کنیم در شاخص‌های رتبه بندی تغییراتی ایجاد و رتبه بندی خوبی می‌شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک رانندگان مشخص خواهد شد. گام بعدی هم این خواهد بود که چگونه با راننده پر ریسک و کم ریسک برخورد کنیم؟ که این موارد بحث‌های آیین نامه و دستورالعملی خواهد بود که کار آن را هم پیش خواهیم برد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل خلاصه اکنون امکان راه اندازی بحث راننده محوری در یک سطح ابتدای وجود دارد که سطح مطلوبی نخواهد بود بیمه مرکزی در تلاش است تا شاخص‌های مد نظر خود را از بخش‌های مختلف دریافت تا کیفیت رتبه بندی افزایش پیدا کند و به موازات این مراحل بحث دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها را هم در حال پیش بردن هستیم و در آخر باید گفت اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور به عبارتی راننده محوری حتما تا پایان سال نهایی و اجرا خواهد شد.

شادی مالکی درباره بهره‌مندی تاکسیرانان از خدمات بیمه درمان تکمیلی گفت: با هدف ارتقای سطح سلامت و رفاه تاکسیرانان و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت موجود در شهرداری تهران برای ارائه خدمات درمانی مطلوب، برای اولین بار در سال‌های اخیر، با همکاری شرکت شهر سالم که در حال حاضر مسئول ارائه خدمات درمانی به کارکنان شهرداری تهران است، شرایط لازم برای تاکسیرانان فراهم شده است تا از این خدمات تا حداکثر اعتبارات تخصیص داده شده بهره‌برداری کنند.

مشاغل اینترنتی مانند تاکسی های آنلاین و… رونق بسیاری گرفته است و مدت زمان زیادی می شود که صحبت از بیمه این افراد بر سر زبان ها افتاده است.

بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی امری ضروری است که البته با توجه به نبود تصریح در قانون تا کنون بلاتکلیف مانده و حتی در برنامه هفتم توسعه نیز دستگاه یا متولی برای بیمه این اقشار در نظر گرفته نشده است. البته نمایندگان مجلس معتقدند که هر چه سریعتر دولت باید تکلیف را در این زمینه مشخص کنند و در غیر این صورت خودشان ورود خواهند کرد.

مشاغل اینترنتی طی سال‌های گذشته روز به روز گسترش پیدا کرده و استفاده از خدمات و کالاهای ارائه شده از سوی آن‌ها برای مردم به امری روزمره تبدیل شده است. اما بیمه مشاغل اینترنتی موضوعی است که با وجود طرح و بحث و بررسی‌های فراوان، همچنان بلاتکلیف مانده و متولی برای آن یافت نشده است.

در این میان رانندگان تاکسی‌های اینترنتی یکی از پرکارترین مشاغل در این عرصه نیز محسوب شده و روزانه تعداد بسیار زیادی از مسافران درون شهری و برون شهری از طریق همین تاکسی‌های اینترنتی جابه جا می‌شوند اما آن‌ها نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و حالا هم مشخص نیست، بیمه این رانندگان بر عهده پلتفرم‌های به کارگیرنده آن‌هاست یا نهاد دیگری باید متولی این مسئله شود.

حتی دولت در برنامه هفتم توسعه نیز درباره بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی قدمی رو به جلو برنداشته و در ماده ۲۹ لایحه این برنامه بلند مدت تکلیفی برای متولی این امر در نظر نگرفته است. چرا که در بند «ج» همین ماده آمده است که « ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل بار و مسافر که از طریق سکوهای (پلتفرم‌های‌) مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند؛ مجاز  به بیمه نمودن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. آیین‌نامه اجرایی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت نه (۹) ماه پس از ابلاغ این برنامه به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.» 

این مسئله یعنی متولی در این حوزه مشخص نشده و رانندگان مانند گذشته می‌توانند خودشان برای بیمه خویش‌فرما اقدام کنند.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]