همشدار برای سهامداران صنایع دلاری
همشدار برای سهامداران صنایع دلاری

بورس تهران روز یکشنبه را در مسیر معاملات روز قبل آغاز کرد. نیمه دوم معاملات دیروز نشان‌ از مقاومت شاخص‌ها در برابر ریزش قیمت سهام داشت. با وجود مقاومت‌های انتهای بازار دیروز در شروع معاملات روز جاری، سیگنال‌های منفی بازار ارز، همچنان روند معاملات را تعیین می‌کنند.

 بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد ریزش تراز بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت افت تراز شاخص کل بود. ریزش بیشتر شاخص‌های هم‌وزن پس از اصلاح روند صعودی شاخص کل، نشان دهنده حمایت از صنایع سنگین در برابر تداوم ریزش بازار است. معاملات یکشنبه با افت تراز شاخص‌های سهامی آغاز شد و این روند در نیمه معاملات تغییر کرد تا تراز‌ شاخص‌های اصلی بازار سهام در انتهای معاملات با افت تراز کمتری به نسبت تراز بازگشایی ابتدای روز، کار خود را به پایان برساند. در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران ۱۸ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۵۱ صدم درصد افت تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی نیز یکپارچه قرمز پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در فرابورس شدت بالایی داشت؛ کاهش یافته است و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص بازار اول فرابورس با ۹ دهم درصد افت تراز به نسبت روز شنبه، نوسان بیشتری از خود نشان داد.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۲۴.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت لاستیک و پلاستیک با ۱۹.۳ میلیارد تومان و صنعت عرضه آب ، برق ، گاز و بخار  با ۱۰.۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۲۰.۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با ۶۵.۳ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۵۴.۲ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

دیروز شاخص صنعت انتشار، چاپ و تکثیر مشابه روز شنبه، بیشترین رشد تراز را به ثبت رساند. صنعت خودرو و ساخت قطعات تنها صنعت سنگینی بود که دیروز رشد تراز داشت و از سوی دیگر نیز صنایع انبوه‌سازی، سیمان، بانک‌ها و محصولات شیمیایی از صنایع سنگینی بودند که ریزش تراز شاخص داشتند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام که در هفته‌های اخیر در تراز ۶ همتی تا ۴ همتی قرار داشت؛ در پنج روز معاملاتی اخیر، چهار روز را در کانال ۳ همتی قرار گرفت. با این اوصاف معاملات سهامی در شرایط رکود شدید قرار دارند که نفس بازار سهام را گرفته است.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز یکشنبه به یازدهمین روز معاملاتی پی در پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه، دو روز ابتدایی این هفته خروج پول حقیقی در معاملات سهامی شدت یافته که نشان از تداوم کوچ سرمایه حقیقی دارد. جریان پول حقیقی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که روز شنبه منفی شده بود، دیروز با ثبت ۱۳۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار نشان داد که همچنان امیدی به سرمایه‌گذاری ریسکی در اوراق سهام وجود ندارد. برآیند معاملات همچنان خروج پول حقیقی از سهام و احتمالاً ورود به صندوق‌های درآمد ثابت و یا بازار‌های موازی را ترجیح می‌دهد.

روز گذشته ارزش صف‌های فروش سهامی با ۵ درصد افت به ۶۲۵ میلیارد تومان رسید. ارزش صفوف خرید نیز که در معاملات روز شنبه در سطح ۲۴۱ میلیارد تومان قرار داشت؛ دیروز با ریزش ۱۷ درصدی به ۶۲۵ میلیارد تومان رسید.

نکته قابل تأمل دیگر در داده‌های معاملات روز قبل تغییرات اختلاف قیمت پایانی با آخرین معامله نمادها نسبت به روز شنبه بود. بورس تهران در حال که روز شنبه تنها ۱۲۵ نماد با اختلاف مثبت قیمت آخرین معامله با پایانی داشت و ۵۷۰ نماد در این معیار اختلاف منفی به ثبت رسانده بودند؛ در معاملات دیروز با ۳۵۹ نماد که اختلاف مثبت داشتند و ۳۳۶ نماد که اختلاف منفی داشتند؛ نشان داد که شروع معاملات امروز، احتمالا با افزایش تقاضا همراه خواهد بود.

متوسط سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی نیز که در روز شنبه و چهارشنبه هفته گذشته واگرایی داشتند؛ در معاملات دیروز با کاهش شکاف ایجاد شده مواجه بودند. با وجود هم‌گرایی اندک این دو متغیر در روز یکشنبه، در صورتی که سیگنال‌های منفی بازار‌های موازی و تصمیمات اقتصادی موجب افت تراز شدید شاخص کل نشود؛ امروز شاهد کاهش شکاف بیشتری در سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی خواهیم بود.

پیش بینی بورس دوشنبه

 با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ روز جاری احتمالاً در تداوم روند رشدی انتهای معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. البته نباید از سیگنال منفی قدرتمند افت قیمت دلار در بازار آزاد نیز چشم پوشی کرد. افت قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی در بازار آزاد به تنهایی می‌تواند لیدر ریزشی بازار سهام باشد تا حتی در شروع معاملات امروز نیز شاهد ریزش شاخص صنایع دلاری بازار باشیم.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افت تراز قیمت سهم‌های دلاری و نماد‌های سبکی که در روز‌های گذشته با افت قیمت قابل توجهی همراه بودند آغاز کند. نیمه دوم معاملات، در صورتی که در نیمه اول شاهد رشد تراز شاخص کل باشیم؛ رکودی و با افت شاخص کل همراه خواهد بود و در صورت ریزش تراز شاخص کل در نیمه اول بازار امروز، کم تحرک و همچنان رکودی خواهد بود. پیش بینی می‌شود؛ بازار سهام معاملات امروز را با افزایش تقاضای سهام و رشد صفوف خرید سهام آغاز کند؛ اما تداوم صفوف فروش در سطح ۶۰۰ میلیارد تومان احتمالاً پابرجا خواهد بود.

بلاتکلیفی سهامداران خرد و فضای اقتصادی غیر قابل پیش بینی، همچنان اصلی‌ترین عامل افت ارزش معاملات به سطح ۳ همتی است. سطحی که نشان از رکود معاملاتی شدید دارد که نفس سهامداران را بریده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]