سکه صف خرید خواهد شد؟
سکه صف خرید خواهد شد؟

در معاملات پشت خطی جمعه شب، فعالان اقتصادی به رمزگشایی از نقاط طلایی بازار سکه پرداختند و سپس از چند جهت روند قیمت سکه در اولین روز هفته را پیش بینی کردند.

قیمت سکه امامی در معاملات نقدی روز پنجشنبه توانست تا مرز مقاومتی ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیشروی کند و این در حالی بود که در اکثر روزهای هفته قبل فلز گران‌بهای داخلی نزدیک مرز حمایتی ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شده بود. در معاملات پشت خطی روز جمعه هم سکه‌بازان شاهد فروش سکه امامی در محدوده ۲۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بودند.

به باور برخی از تحلیلگران اقتصادی، بازار سکه امروز شنبه ۱۵ مهرماه ممکن است به چند دلیل با افزایش تقاضای خریداران روبرو شود.

اولین عامل از نگاه فعالان بازار به نوسان صعودی قیمت دلار برمی‌گردد. اسکناس آمریکایی در پشت خط پنجشنبه و جمعه نزدیک ۵۰ هزار تومان به فروش رسید. معامله‌گران می‌گویند درصورتی‌که این محدوده مهم حفظ شود مرز مقاومتی بعدی محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که این امر می‌تواند تا حدودی بر جسارت خریداران سکه بیفزاید و ریسک‌پذیری خرید سکه را تقویت کند.

 بااین‌حال در جناح کاهشی معتقدند که قیمت دلار در هفته‌های گذشته هم سطح ۵۰ هزار تومان را لمس کرد اما نتوانست به تثبیت این سطح ادامه دهد و با سیاست‌های ارزی نهاد مرکزی بازارساز به سمت پله‌های پایین برگشت؛ بنابراین این دسته باور دارند که اگر دلار رشد معناداری را ثبت نکند احتمال صعود قیمت سکه هم دور از انتظار است.

البته در کنار عامل یادشده، دلیل دومی که سکه‌بازان به آن نگاه ویژه‌ای دارند در واقع از جنس دنیای سیاست است. در شرایطی که فرصت زیادی تا زمان اجرایی‌شدن بند غروب برجام باقی نمانده است، اخبار و سیگنال‌های منفی سیاسی حول این موضوع بار دیگر توجه معامله‌گران و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

بر این‌ اساس قرار است تعدادی از محدودیت‌های ایران از جمله تحریم‌های موشکی در تاریخ ۲۶ مهرماه سال جاری طبق متن توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ لغو شود.

اما با وجود این؛ اخیراً جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد. از سوی دیگر آمریکا هم اعلام کرده که به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه خواهد داد. انتشار چنین سیگنال‌های منفی سطح انتظارات در بازار سکه را بالا برده و کمتر کسی حاضر بود به‌راحتی در موقعیت فروش قرار بگیرد.

از سوی دیگر، قطر که تاکنون به‌عنوان یکی از میانجی‌های بین ایران و غرب در مورد موضوعات مورد مناقشه عمل کرده مدعی شده مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا آسان نیست. این اظهارات در شرایطی است که تقریباً ۱۲ روز به زمان اجرای بندهای غروب برجام فرصت مانده است.

خبر دیگری که در پایان هفته موردتوجه بازار ارز و سکه قرار گرفت خبر وال‌استریت ژورنال بود ایالات متحده درخواست عراق برای یک میلیارد دلار پول نقد را به بهانه استفاده احتمالی ایران رد کرد، از آنجایی‌که در سال گذشته هم‌زمان با افزایش فشار ایالات متحده بر منابع ارزی عراق قیمت دلار و سکه در ایران بالا رفت. حال عده‌ای تصور می‌کنند که این ساز مخالف آمریکا با عراق ممکن است دوباره بر روی نوسانات سکه و دلار اثر بگذارد.

در کنار این خبر، شب گذشته وزارت اقتصاد خبر داد که ما استانداردهای کنوانسیون FATF در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را پذیرفته‌ایم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استانداردهای FATF از زمان عبدالناصر همتی در حال اجرا است و ایران هم اکنون در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارد و تلاش‌های دولت روحانی و مجلس دهم برای پیش‌شرط‌های این گروه ازجمله پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و CFT با وجود تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی، بی‌نتیجه ماند و ایران در فهرست سیاه این گروه باقی ماند.

 البته مدت‌ زمان زیادی از این خبر نگذشته بود که مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت اقتصاد در توضیح این خبر در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر) نوشت: در حوزه FATF⁩ تحول جدیدی رخ نداده است.

در حال حاضر سکه امامی سه مرز مقاومتی و سه مرز حمایتی مهم را پیش روی خود دارد؛ اولین مرز مقاومتی محدوده ۲۷ میلیون ۴۰۰ هزار تومان است که در صورت تثبیت آن، دومین نقطه مقاومت مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پس از آن ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

تکنیکالیست‌ها برای قیمت سکه محدوده ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی را منطقه مهمی می‌دانند و معتقدند اگر سکه این مرز را فتح و حفظ کند به‌تدریج به سمت کانال ۲۸ میلیون تومان حرکت خواهد کرد.

اما اگر سکه نتواند به سمت نقاط مقاومتی گام بردارد، مرزهای حمایتی ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهند بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]