بریکس در حال تبدیل شده بزرگترین قدرت اقتصادی جهان!
بریکس در حال تبدیل شده بزرگترین قدرت اقتصادی جهان!

روسف گفت: سهم بریکس در تجارت جهانی از ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است، در حالی که گروه هفت با کاهش سهم خود از ۶۲ درصد به ۵۸ درصد، موقعیت خود را کاهش داده است.

بریکس از نظر قدرت اقتصادی تا سال ۲۰۲۸ از گروه هفت پیشی خواهد گرفت.

رئیس بانک توسعه جدید (NDB)، دیلما روسف گفت که کشورهای عضو بریکس از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی جهانی طی چهار سال آینده از گروه هفت پیشی خواهند گرفت.

مدیر این وام‌دهنده چندملیتی طی سخنرانی در اجلاس سران جهانی دولت‌ها در دبی گفت که با اضافه شدن اعضای جدید، سهم این گروه در تولید اقتصاد جهانی از ۳۵ درصد فعلی به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت، در حالی که سهم گروه هفت، گروه کشورهای توسعه یافته به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

روسف همچنین خاطرنشان کرد که سهم بریکس در تجارت جهانی از ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است، در حالی که گروه هفت با کاهش سهم خود از ۶۲ درصد به ۵۸ درصد، موقعیت خود را کاهش داده است.

گروه بریکس شامل اقتصادهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود و پس از پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ماه ژانویه سال جاری میلادی گسترش یافت.

با اضافه شدن پنج کشور جدید، بریکس بیش از ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت خام را در اختیار خواهد داشت، در حالی که جمعیت آن نزدیک به ۳.۶ میلیارد نفر خواهد رسید که تقریباً نیمی از کل جهان است.

بانک توسعه جدید مستقر در شانگهای در سال ۲۰۱۴ توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با هدف تامین بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار تاسیس شد. این بانک به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعدها بنگلادش، امارات متحده عربی، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند. عربستان سعودی نیز در حال مذاکره برای عضویت در آن است.

بریکس چیست؟

جیم اونیل، اقتصاد‌دان ارشد شرکت خدمات مالی و بانکداری بین‌المللی گلدمن ساکس در سال ۲۰۰۱ در مقاله‌ای با تاکید بر توان بالقوه اقتصادی برزیل، روسیه، چین و هند، مخفف «بریک» را با استفاده از حروف اول نام این کشورها برای گروه آن‌ها پیشنهاد داد. در آن سال آفریقای جنوبی جایی در میان این قدرت‌های اقتصادی نوظهور نداشت.

فعالیت این گروه در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند.

اجلاس سران این کشورها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

چه کشورهای اعضای بریکس را تشکیل می‌دهند؟

برزیل، روسیه، هند و چین اعضای موسس این گروه هستند. آفریقای جنوبی(South Africa)، کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین اقتصاد عضو این گروه در سال ۲۰۱۰ به جمع آن‌ها پیوست و در نتیجه با اضافه شدن حرف S، نام گروه به «بریکس» تغییر کرد.

این کشورها روی هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی را بر عهده دارند.

این گروه به غیر از مسائل و نفوذ ژئوپولتیک بر همکاری‌های اقتصادی و افزایش تجارت و توسعه چند‌جانبه متمرکز است.

تصمیمات بریکس با اجماع آرا اتخاذ می‌شود و تمام کشورهای عضو آن در گروه ۲۰ متشکل از اقتصاد‌های بزرگ جهان عضویت دارند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]