خبر بد بازار خودرو برای متقاضیان / اتفاقی که برای ارزان ترین خودروی بازار افتاد
خبر بد بازار خودرو برای متقاضیان / اتفاقی که برای ارزان ترین خودروی بازار افتاد

اکو ایران : قیمت بازاری خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ روند رو به رشد خود را به رغم تلاش های سیاست گذار برای کنترل تورم ادامه داد. این مساله سبب شد تا بخشی از تقاضا مجبور شود تا قید خرید خودرو را بزند.

به گزارش اکو ایران، خانواده تیبا به عنوان خودروهایی که کف قیمت را در بازار به خود اختصاص داده اند در نیمه دوم ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود ۶۷ میلیون رشد کرد تا به نوعی از دست بخشی از تقاضا که کف هرم تقاضا را در بازار خودرو تشکیل می دهند لیز بخورد.

بررسی قیمت اعضای این خانواده خودرویی نشان می دهد تیبا صندوقدار در بازه زمانی مهر تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۲۲ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

این محصول خودروسازی سایپا در پایان هفته اول مهر سال گذشته با قیمت حول و حوش ۳۲۰ میلیون تومان در دسترس متقاضیان بود. اما در ادامه قیمتش رشد کرد تا در پایان هفته منتهی به ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ با قیمتی حدود ۳۹۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به متقاضیان عرضه شد. بنابراین شاهد رشد نزدیک به ۷۰ میلیون تومانی خودرویی هستیم که عنوان ارزان ترین خودروی بازار را به خود اختصاص داده است.

دیگر عضو خانواده تیبا یعنی تیبا ۲ (بدون صندوق عقب) نیز در بازه زمانی مهر تا اسفند پارسال حدود ۶۵ میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید. این رشد قیمت تیبا ۲ به زبان درصد حدود ۲۰ درصد بود. متقاضیان تیبا ۲ در پایان هفته اول مهر ۱۴۰۲ برای در اختیار گرفتن این خودروی هاچ بک باید حول و حوش ۳۳۰ میلیون تومان هزینه می کردند. اما این خودرو در پایان هفته منتهی به ۲۴ اسفند سال گذشته با قیمت ۳۹۵ میلیون تومان قابل خریداری بود.

نکته قابل توجه در روند قیمتی خانواده تیبا در نیمه دوم ۱۴۰۲ این بود که این خانواده خودرویی قله ۴۰۰ میلیون تومانی را نیز فتح کرد و عجیب تر اینکه تیبا صندوقدار به رغم اینکه به طور معمول ارزان تر از تیبا ۲ بود، زودتر به قله ۴۰۰ میلیون تومانی رسید.

بررسی روند قیمتی خانواده تیبا نشان می دهد در بازه زمانی ۴ بهمن تا ۱۲ بهمن پارسال ناگهان قیمت تیبا صندوق دار از تیبا ۲ پیشی گرفت.

پایان اولین هفته بهمن ۱۴۰۲ تیبا صندوق دار با قیمت حدود ۳۸۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت و تیبا ۲ نیز با قیمت ۳۸۵ میلیون تومان قابل خریداری بود. اما در پایان هفته منتهی به ۱۲ بهمن تیبا صندوقدار رشدی حول و حوش ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و قیمتش به ۴۰۰ میلیون تومان رسید در حالی که تیبا ۲ با رشدی نزدیک به پنج میلیون تومان وارد کانال ۳۹۰ میلیون تومانی شد.

البته تیبا صندوقدار از ۱۲ بهمن تا پایان هفته اول اسفند ۱۴۰۲ روند کاهشی قیمت را تجربه کرد و حدود ۲۲ میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد. فروشندگان تیبا صندوقدار در پایان هفته اول اسفند حاضر بودند در مقابل دریافت حول و حوش ۳۷۸ میلیون تومان خودروی در اختیار خود را واگذار کنند.

بررسی قیمت تیبا ۲ نشان می دهد این محصول جوان پسند بازار در پایان هفته منتهی به ۳ اسفند پارسال با قیمت ۳۸۳ میلیون تومانی در بازار حضور داشت.

تیبا ۲ نیز در ۱۷ اسفند سال گذشته نیز قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد هر چند با قیمت ۳۹۵ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

خانواده تیبا فکرش را هم نمی کرد در سال ۱۴۰۲ بتواند قله ۴۰۰ میلیون تومانی را فتح کند هر چند این اتفاق تداوم نداشت و تیبا صندوقدار و تیبا ۲ بار دیگر به کانال ۳۰۰ میلیون تومانی بازگشتند اما این اتفاق نشان داد کف قیمت  در بازار خودرو مستعد بالا آمدن است. بنابراین متقاضیانی که که کف هرم تقاضا را تشکیل می دهند در سال جاری باید خود را آماده کنند تا ارزان ترین خودروی بازار را با قیمت های جدید خریداری کنند.

به نظر می رسد مدل صفر دو عضو خانواده تیبا در سال ۱۴۰۳ به تدریج در بازار نایاب شود و مشتاقان این خانواده خودرویی باید خود را آماده خداحافظی با اعضای آن کنند. خداحافظی با خانواده تیبا سبب می شود تا خانواده کوییک و خانواده ساینا برای کسب عنوان ارزان ترین خودروی بازار با هم رقابت کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]