تعمیق روابط با ازبکستان از ایجاد پارک علم و فناوری مشترک تا تعریف پروژه‌های فناورانه
تعمیق روابط با ازبکستان از ایجاد پارک علم و فناوری مشترک تا تعریف پروژه‌های فناورانه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری و محصولات دانش‌بنیان گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در دیدار فضل‌الدین مومینو، معاون توسعه همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری دو کشور، اظهار کرد: پیوندهای عمیق فرهنگی و دوستی دیرینه بین دو ملت ایران و ازبکستان از زمینه‌های تسهیل همکاری بین دو کشور است.

بیشتر بخوانید:
مرموزترین خودروی تاریخ بی ام و / عکس
این آسانسور فضایی به جای موشک انسان را به فضا خواهد برد

وی افزود: با رویکرد تعمیق همکاری‌ها در این دوره تعاملات بین مقامات و شرکت‌های دو طرف جدی‌تر شده است. پیش‌زمینه‌ها و اشتراکات بین ایران و ازبکستان، فرصتی مغتنم برای همکاری در همه حوزه‌ها و نه فقط تجارت فراهم کرده است. در تعامل با ازبکستان صرفاً به دنبال تجارت و خرید و فروش کالا نیستیم، بلکه به دنبال توسعه همکاری‌ها در موضوعات مختلف هستیم تا بتوانیم در میدان عمل همکاری‌های جدی صورت دهیم. به اشتراک گذاشتن تجربه‌های پژوهشی، همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، ایجاد پارک علم و فناوری مشترک و تعریف پروژه‌های فناورانه بخشی از محورهای این همکاری است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که اگر زمینه‌های همکاری تسهیل و میدان باز شود، مردم، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها خودشان همکاری را شکل می‌دهند، افزود: دنیا به سرعت در حال حرکت به جلو است؛ بنابراین در توسعه همکاری‌ها نباید تعلل کنیم. حضور هیات علمی و فناور ازبکستان در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ساخت آن هم در ایام تعطیلات سال نوی میلادی، نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور، درک بالا از اهمیت موضوع زمان و اراده جدی برای همکاری‌های فناورانه و تجاری است.
معاون علمی، فناوری و اقصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: سال جدید میلادی، فصل جدید همکاری‌های بین ایران و ازبکستان در حوزه‌هایی چون پارک علم و فناوری مشترک، تعریف پروژه‌های فناورانه و اقتصادی بین دو کشور باشد.

مومینو هم با اشاره به دستاوردهای ارزشمند ایران در حوزه فناوری، پژوهش و تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: مدت کوتاهی را در ایران حضور داشتیم، اما نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که در همکاری‌های پژوهشی و فناوری نمود یافت. در تیم بازدیدکننده از ایران افراد دانشگاهی، علمی و اقتصادی حضور دارند.
وی افزود: همکاری‌های بسیار خوبی بین دانشگاه‌های صنعتی شریف و آکادمی علوم ازبکستان در مسیر شکل‌گیری است و پارک علم و فناوری مشترک دو کشور و همکاری دانشگاه صنعتی شریف در ازبکستان، بخشی از همین همکاری‌ها است که با عزم دو طرف، تحقق خواهد یافت.
جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با ارائه گزارشی از حضور هیات علمی و فناور ازبکستانی در نمایشگاه ایران‌ساخت، به همکاری‌های شکل گرفته در قالب این بازدید اشاره کرد و گفت: امیدوارم با آشنایی‌ای که این هیات نسبت به توانمندی‌های ایران پیدا کردند، این همکاری‌ها به طور جدی‌تر ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به ارائه فهرستی از تجهیزات مورد نیاز و ظرفیت‌های قابل ارائه توسط شرکت‌های ایرانی و توسعه ورود تجهیزات ایران‌ساخت به ازبکستان، افزود: در صورت خرید تجمعی، این تجهیزات با تخفیفات خوبی راهی مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی ازبکستان می‌شود.
علی محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران هم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این بنیاد و بنیاد ملی علم و آژانس توسعه نوآورانه وزارت علوم، آموزش عالی و نوآوری جمهوری ازبکستان، اظهار کرد: در پی فراخوان مشترک اعلام شده تاکنون ۳۹ طرح پژوهشی مشترک دریافت شده است که استقبال خوب محققان و فناوران از این فراخوان را نشان می‌دهد.
سلطانی تصریح کرد: ‌پیشنهاد می‌شود در سمت ازبکستان داوری طرح‌ها، آغاز و در ایران نیز این فرآیند آغاز شود تا طی یک ماه تمدید فراخوان، روند ارزیابی و داوری نهایی سرعت بگیرد.

بیشتر بخوانید:
ناکام‌ترین جنگنده‌های جهان که تبدیل به آهن قراضه شدند/عکس
پیشرفت حیرت‌انگیز شریک سابق ایران خودرو

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر ۱۸۵۷۹۷۴

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]