به عنوان یک خبرنگار اقتصادی که کارش سروکله زدن با داده‌های اقتصادی، چارت‌ها و نمودارها است، حتی تصورش را هم نمی‌کردم که قیمت در شاخص‌های مختلف اقتصادی، مانند نرخ ارزها، طلا و... تابع نظمی باشد.
فهرست خبر اقتصادی موضوع مصاحبه: وجود نظم در بازارهای مالی

برایم عجیب بود که چگونه ممکن است حرکت لحظه به لحظه قیمت، از منطقی خاص پیروی کند؟ آیا واقعا می‌توان شاهد نظمی در قیمت شاخص‌های مختلف اقتصادی بود؟ اینها اولین سوالاتی بود که هنگام خواندن مقاله‌ای با عنوان “اثبات نظم در بازارهای مالی” به ذهنم خطور کرده بود.

کلمه نظم در کنار نمودار شاخص‌های اقتصادی، کمی برایم عجیب بود؛ زیرا وجود نظم یعنی پیش‍بینی و فهم این نظم یعنی به دست آوردن قدرت پیش‌بینی قیمت؛ و این همان چیزی بود که من می‌خواستم.

بعد از اتمام مقاله به نویسنده مقاله که تحلیلگر بازارهای مالی بود ایمیلی ارسال کردم تا به عنوان یک خبرنگار اقتصادی با او مصاحبه‌ای داشته باشم. قصد داشتم با دیدگاه او به عنوان تحلیلگری که مدعی وجود نظم در بازارهای مالی است بیشتر آشنا شوم.

آیا واقعا نظمی وجود دارد؟

خبرنگار: این نه تنها سوال من، بلکه سوال بسیاری از خوانندگان این مصاحبه نیز هست. چطور ممکن است قیمت شاخص‌های اقتصادی تابع نظم باشد؟

شاهین دوست: ندانستن معنای کامل نظم، مهم‌ترین علت بی‌اعتقادی به وجود آن در بازارهای مالی است. وقتی صحبت از نظم در بازارهای مالی می‌شود؛ بیشتر فعالان این حوزه، انتظار نظمی ساده و قابل بیان با مفاهیم ساده را دارند و یا از نظر آنها، ساختاری منظم است که تابع الگوهای موجود در هندسه اقلیدسی مانند مربع، دایره و مثلث باشد. همانطور که در مقاله هم اشاره کردم بیشتر کسانی از بی نظمی در بازار صحبت می‌کنند، با نظم جدید که در هندسه فراکتالی مطرح شده است آشنایی ندارند. البته هندسه فراکتالی نیز دانشی جدید در علم ریاضیات است و بعید نیست که هنوز بسیاری از افراد از وجود آن بی‌خبر باشند. اما آنچه که حقیقت دارد این است حرکت قیمت، منطقی است و از نظم منحصربفرد خود پیروی می‌کند. این نظم به سادگی قابل درک نبوده و برای درک آن باید آشنایی مختصری با دانش هندسه فراکتال داشت. به عبارت ساده تر درک مفهوم فراکتال، موجب درک نظم جاری در حرکت قیمت خواهد شد. پس اعتقاد به بی‌نظمی حرکت قیمت، ریشه در ندانستن معنای درست نظم دارد و اگر متوجه این حرکت منظم نمی‌شوند نباید صفت بی نظمی را به بازار نسبت دهند.

علاوه بر این، عقیده افرادی که به بی‌نظمی اعتقاد دارند نیز تاثیری در نظم جاری در حرکت قیمت ندارند و بازار آنگونه که باید حرکت می‌کند.

خبرنگار: آیا نظم در تحرکات لحظه به لحظه قیمت به راحتی قابل اثبات است؟

شاهین دوست: احتمالا شماهم به دنبال درک ساده و سریع این نظم هستید. خوشبختانه یا متاسفانه درک این نظم به سادگی و به سرعت رخ نمی‌دهد و می‌بایست مدتی حرکت قیمت را زیر نظر بگیرید؛ سپس در طی زمان متوجه تقارنی در حرکت قیمت خواهید شد. اما چرا باید قیمت را زیر نظر گرفت؟ همانطور که لحظه‌ای قبل گفتم، نظم جاری در حرکت قیمت با هندسه فراکتال که شاخه‌ای جدید در دانش ریاضیات است قابل اثبات می‌باشد. پس انتظار نداشته باشید که این نظم به راحتی قابل درک باشد. درست مانند سایر موضوعات در دانش ریاضی که به راحتی قابل درک نمی‌باشند. از طرفی به این معنای نیست که درک آن خیلی سخت است بلکه واقعا وابسته به میزان درک ناظر است.

خبرنگار: آیا نظم در تمام شاخص‌های اقتصادی وجود دارد یا فقط در برخی از بازارها ؟

شاهین دوست: بله ما می‌توانیم ادعای وجود نظم را در هر چارت و در هر بازاری داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که چه بازاری باشد. اینکه بورس باشد یا ارزهای دیجیتال و یا شاخص‌های فارکسی، هیچ تاثیری در نظم جاری در حرکت قیمت ندارد. آنچه که بازارهای مالی را تشکیل می‌دهد، تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران است؛ و از آن‌جایی که تصمیمات معامله‌گران بازارهای مالی همواره تابع شرایط یکسانی است، پس می‌توان الگوریتم حرکتی قیمت را در هر بازاری مشاهده کرد و مشاهده نظم ربطی به نوع بازار ندارد.

خبرنگار: آیا نظم جاری در تحرکات قیمت برای همگان قابل درک است؟

شاهین دوست: بدون شک.

این نظم با تمام پیچیدگی هایی که دارد قابل درک بوده و به هیچ عنوان به هوش فردی، ارتباط ندارد. تنها، عنصر زمان در درک این نظم موثر بوده و جویای حقیقت می‌بایست در درک نظم صبوری کند و این انتظار را نداشته باشد که به سادگی و به سرعت متوجه حرکت منظم قیمت شود. درک نظم در حرکت قیمت، همان درک حقیقت بازارهای مالی است و تا به الان تنها دیدگاه تحلیلی برای حرکت قیمت که می‌تواند ادعای نزدیکی به حقیقت بازار را داشته باشد دیدگاه Read The Market (RTM ) است.

خبرنگار: آیا شما از این دیدگاه به تحلیل شاخص‌های اختصاصی می‌پردازید؟

شاهین دوست: بله. بنده با این روش تحلیلی، شاخص‌های اقتصادی را تحلیل می‌کنم. علاوه براین تمام تحقیقات و مقالاتم را نیز در تحلیل و شرح مفاهیم این روش تحلیلی می‌نویسم و منتشر می‌کنم تا علاوه بر راهنمایی شاگردانم اقدامی مفید در جامعه معامله‌گری صورت پذیرفته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 3.7]