لابی بزرگ نفت | سر آمریکا کلاه رفت!
لابی بزرگ نفت | سر آمریکا کلاه رفت!

معاون پیشین بین‌الملل وزارت نفت اظهار کرده است که بعد از قرارداد ایران با چند کشور، آمریکایی ها احساس کردند سرشان کلاه رفته است.

آمریکایی ها بعد از آنکه متوجه شدند، ایران با چند کشور قرارداد نفتی امضا کرده، تصمیم گرفتند تا علیه ایران ائتلاف تشکیل داده و فشار تحریمی را بیشتر کنند.

لابی نفت مهترین لابی‌های دنیا است. وقتی ما با این کشورها قرارداد منعقد کردیم امریکایی‌ها احساس کردند سرشان کلاه رفته و بنابراین ائتلاف تشکیل دادند. ۴۷ شرکت نفتی امریکایی، بانک‌ها، موسسات مالی و حتی جیمی کارتر علیه تحریم ایران به دولت وقت امریکا فشار وارد کردند. در نتیجه اعلام شد که تحریم نفت ایران معنی ندارد.

سیدمهدی حسینی در نشست خبری اظهار داشت: برای خیلی قضایا راه حل وجود دارد اما ما را به جایی رساندند که بگوییم راه حلی وجود ندارد و دور خود دیوار بکشیم.

وی افزود: بنده نیم قرن در بخش صنعت کشور فعالیت کرده‌ام، مدتی با سمت معاونت در وزارت صمت مشغول بودم. بعد از انقلاب در این حوزه به مشکل برخوردیم، تمام تجهیزات فولاد در امریکا بلوکه شده بود و بابت چندین میلیون دلار ادعا داشتیم اما با مذاکره همه تجهیزات را آزاد کردیم و امریکا مجبور شد تمام دعوی علیه ما را پس بگیرد و این در حالی است که ما یک دلار هم ندادیم، پس می شود با مذاکره همه چیز را حل کرد.

معاون پیشین بین‌الملل وزارت نفت در ادامه گفت: بعد از ملی شدن صنعت نفت به مدت ۳ سال و در فاصله سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ یک کنسرسیوم متشکل از ۱۴ شرکت در ایران همه کاره بودند، آن زمان در بخش خشکی ۵ میلیون بشکه نفت تولید می شد، در خلیج فارس چندین مشارکت خارجی وجود داشت، شرکتهای متعددی بیشتر هم امریکایی طرف ما بودند.

وی با بیان اینکه هیچکس به اندازه بنده با امریکا مذاکره نکرده است، ادامه داد: بعد از انقلاب، شورای انقلاب فرهنگی همه قراردادها را بدون بررسی فسخ کرد. نتیجه اینکه بابت سرمایه گذاری‌ها و حقوقی که از نفت زیرِ زمین داشتند علیه ما شکایت کردند، پرونده در دیوان لاهه مطرح و رای به نفع کنسرسیوم داده شد، در این شرایط ما با امریکا مذاکره کردیم. پس می‌شود مذاکره کرد و امتیاز نداد.

حسینی همچنین گفت: بعد از سال ۷۴، تولید نفت به شدت افت کرده بود چون پول و تکنولوژی نداشتیم. بنده به فکر افتادم که مدلی از قرارداد طراحی کنیم که با قوانین روز کشور سازگار باشد و بتوانیم با دنیا کار کنیم که تحریم «ایلسا» علیه ما آغاز شد. در هر حال در شرایط تحریم می‌توان هم منافع ملی کشور را حفظ کرد و هم با دنیا مذاکره کرد.

وی ادامه داد: ما در آن زمان مذاکره کردیم و بیش از یک میلیون بشه ظرفیت جدید ایجاد کردیم و تکنولوژی و سرمایه وارد کشور شد، ۴۰ میلیارد دلار پول وارد کشور شد و پارس جنوبی را ساختیم.

قائم مقام پیشین وزارت نفت ادامه داد: ما در شرایط تحریم آن زمان با کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند و روسیه و همچنین در اروپا با ایتالیا، فرانسه، انگلیس، هلند، نروژ و دانمارک قرارداد بستیم و نفت ما توسعه یافت و به بالاترین رقم رسید به طوری که در سال پایانی دولت خاتمی به رقم تولید ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه رسیدیم.

وی تاکید کرد: لابی نفت مهترین لابی‌های دنیا است وقتی ما با این کشورها قرارداد منعقد کردیم امریکایی‌ها احساس کردند سرشان کلاه رفته بنابراین ائتلاف تشکیل دادند، ۴۷ شرکت نفتی امریکایی، بانکها، موسسات مالی و حتی جیمی کارتر علیه تحریم ایران به دولت وقت امریکا فشار وارد کردند. در نتیجه اعلام کردند تحریم نفت ایران معنی ندارد؛ این تحریم ها در واقع تحریم امریکاست.

حسینی ابراز امیدواری کرد که در دولتی که با ریاست جمهوری پزشکیان تشکیل می شود راهی برای خروج از این شرایط پیدا کنیم و از امکانات موجود در کشور به نفع مردم بهره ببریم.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]