اصلاح روابط مالی با شرکتهای توزیع برق
اصلاح روابط مالی با شرکتهای توزیع برق

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر اعلام کرده که قرار است روابط مالی با شرکتهای توزیع برق اصلاح شود.

عزم توانیر برای اصلاح روابط مالی با شرکت‌های توزیع نیرو اقدام بسیار خوبی است که این امر سبب خواهد شد تا  استقلال مالی شرکت‌های توزیع حفظ شود.

محمدحسین ملاعلیا معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر با اشاره به عزم توانیر برای اصلاح روابط مالی با شرکت‌های توزیع نیرو در سال جاری و پیگیری تشکیل کارگروه در این خصوص، استقلال مالی شرکت‌های توزیع را از الزامات اساسی اصلاحات جدید عنوان کرد.

ملاعلیا استقلال مالی شرکت‌های توزیع را مستلزم تعیین ارزش خدمات در هریک از شرکت‌ها عنوان کرد که متناسب با ویژگی‌ها و ابعاد شبکه از جمله ویژگی‌های اقلیمی، تعداد و میزان پراکندگی مشترکان، طول شبکه و خدمات جاری هر شرکت، ارزش گذاری می‌شود.

وی تصریح کرد: در سازوکار جدید، ارتباط مالی ما با شرکت‌های توزیع ربطی به درآمد و دریافتی این شرکت‌ها از مشترکان نخواهد داشت، بلکه این شرکت‌ها بر اساس یک قرارداد SLA و مطابق ارزش گذاری انجام شده، بابت خدمتی که ارائه می‌کنند، هزینه دریافت خواهند کرد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر تشخیص هزینه به ازای هر خدمت در حوزه‌های مختلف بهره‌برداری، توسعه، خدمات مشترکان و غیره که متناسب با معیار استاندارد انجام می‌شود را در جهت به حداقل رساندن خطا در این حوزه نقش آفرین و تأثیرگذار دانست.

ملاعلیا موقعیت جدید را به لحاظ ورود شرکت‌های توزیع به بورس، ایجاد بهره‌وری در شرکت‌ها، اصلاح صورت‌های مالی و… موقعیتی فوق‌العاده برای این شرکت‌ها عنوان کرد که از سوی دیگر یک قرارداد کاملاً شفاف و شابلون دقیقی را برای ارتباط مالی با شرکت‌ها در اختیار توانیر قرار می‌دهد.

صنعت برق کشور در طول ۴۵ سال گذشته شاهد پیشرفت‌های کمی و کیفی قابل‌توجهی بوده است که از جمله نتایج آن افزایش بیش از ۲۲ برابری میزان مصرف برق کشور در طول این سال‌ها بوده است.

از وزارت نیرو، در سال ۱۳۵۷ کل مصرف برق کشور ۱۴ میلیارد کیلووات‌ساعت بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۱۷ میلیارد کیلووات‌ساعت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد انرژی برق کشور در بخش مولدها یعنی صنعت و کشاورزی به مصرف رسیده است.

به‌ عنوان‌ مثال در حالی در سال ۱۳۵۷ میزان مصرف برق در بخش صنایع کشور ۵ میلیارد کیلووات‌ساعت بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۳ برابری به ۱۱۵ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید.

تنها در سال گذشته بخش کشاورزی و صنعت در مجموع ۵۰.۸ درصد از کل برق مصرفی کشور را به خود اختصاص دادند.

همچنین در طول سال‌های گذشته بخش خانگی همواره چیزی حدود ۳۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است و تنها در سال گذشته در این بخش ۳۱ درصد برق مصرف شد که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۲.۶ درصدی داشت.

بر اساس این گزارش در طول سال‌های گذشته و در جریان تعدیل و بهینه‌سازی روشنایی معابر، سهم این بخش در مصرف برق روندی کاهشی داشته است و از ۵ درصد در سال ۱۳۷۷ به ۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید. لازم به ذکر است که با همکاری تجدید پذیرها می توان در مصرف برق تا حد بسیار بالایی صرفه جویی کرد و از سوخت های فسیلی برای تولید برق استفاده نکرد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]