افزایش میزان مصرف گاز / این استان ها رکورد زدند
افزایش میزان مصرف گاز / این استان ها رکورد زدند

شنیده ها حاکی از آن است که تهرانی ها بیشترین میزان مصرف گاز را داشته اند.

سرمای هوا سبب شده است تا مصرف گاز به ویژه در کلانشهر ها افزایش شدید پیدا کند. در میان استان ها، تهران رتبه اول و اصفهان و خراسان رضوی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.

رئیس مرکز راهبری کنترل گاز کشور اظهار کرد: روز گذشته میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به عدد ۶۶۵ میلیون مترمکعب رسید و تقریبا رکورد مصرف امسال این عدد است و سابقه نداشته رکورد مصرف را در اسفندماه داشته باشیم اما در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در روزهای آینده هم با توجه به تداوم سرما در کشور، میزان مصرف گاز افزایش پیدا می‌کند و تا حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب این افزایش را خواهیم داشت. استان‌های شمالی کشور مانند گلستان، مازندران، گیلان و استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در حال حاضر وضعیت فشار هستند و تقریبا در برخی شهرها شرایط نسبتا بحرانی وجود دارد.

او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: هموطنان ما در این شهرها به خصوص دقت لازم را داشته باشند و پویش هر خانه یک اتاق گرم را در نظر بگیرند و میزان گاز مصرفی را به حداقل برسانند و زمانی که از منزل خارج می‌شوند، سیستم‌های گرمایشی را خاموش کنند که ما بتوانیم در روزهای سرد پیش رو با مدیریت مصرفی که هموطنان دارند بتوانیم این روزها را به سلامت پشت سر بگذاریم.

پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت نیز با اشاره به پایداری توده هوای سرد حاکم بر کشور در روزهای آینده، امکان افت فشار گاز در استان‌های نیمه شمالی را محتمل دانست و گفت: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با مصرف بهینه و خاموش کردن یک بخاری یا گرم کردن حداقل فضا در محیط کار و منازل، دیگر هموطنان خود به‌ویژه در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال شرق را یاری کنند.

شرکت ملی گاز ایران نیز صبح امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از همه مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در سراسر کشور تقاضا کرد با رعایت دمای رفاه از ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، استفاده از لباس‌های مناسب فصل سرما، تنظیم درجه حرارت سیستم‌های گرمایشی بر اساس دمای رفاه و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و اماکن غیرضروری، در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی کنند تا امکان بهره‌مندی از این نعمت خدادادی برای همه هموطنان در اقصی نقاط کشور فراهم شود.

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور با تاکید بر رعایت مصرف گاز در کشور توسط مصرف کنندگان، گفت که بخش خانگی بالاترین مصرف را دارد که بالاتر از ۵۰ درصد تولید کشور می‌شود.

سعید عقلی اظهار کرد: خواهشمندیم از همه هموطنان در بخش خانگی مسائل بسیار ساده مثل استفاده از وسائل با بازدهی بالا و در بخش تجاری با عدم استفاده از وسائل گرمایشی در فضاهای باز و همچنین در بخش اداری و عمومی و آموزشی، دمای ۱۸ تا ۲۱ را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: ان‌شاءالله با رعایت این موارد، بتوانیم در این سرمایی که در اسفندماه طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و برودتی که در کشور حکم‌فرما شده گاز را در همه بخش‌ها پایدار داشته باشیم.

به گفته او در بخش خانگی بالاترین مصرف را داریم که بالاتر از ۵۰ درصد تولید  کشور می‌شود؛ در بخش تجاری و عمومی ما حدود ۵۰ میلیون مترمکعب روزانه مصرف می‌شود اما بخش صنایع غیرعمده ما حدود ۶۰ میلیون مصرف دارد که اگر این بخش‌ها بتواند کمک کنند و دمای متعادل را در ساختمان‌های اداری هم داشته باشیم، هیچ مشکل خاصی برای تامین گاز نخواهیم داشت. 

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]