پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری / منطقه بازار انرژی را بهم ریخت!
پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری / منطقه بازار انرژی را بهم ریخت!

پیش بینی ها به سمت و سویی می رود که احتمال وارد شدن نفت به کانال ۱۰۰ دلار وجود دارد.

بازار انرژی را می توان یکی از حساس ترین بازارهای جهان دانست که با کوچک ترین تنش و بحرانی، تغییر قیمت آن مشاهده می شود.

غرب بخشی از کمک‌های خود را از اوکراین به اسرائیل تغییر می‌دهد و این امر به روسیه اجازه می‌دهد در صورت افزایش قیمت نفت از ۱۰۰ دلار، برای لغو تحریم‌های نفتی وارد مذاکره شود.

پس از تنش‌های اخیر ایران و رژیم صهیونیستی برخی از کارشناسان دوباره نفت ۱۰۰ دلاری را مطرح می‌کنند.  به گزارش اویل پرایس، تحلیلگران عقیده دارند اگر جریان نفت از تنگه هرمز که حدود ۲۱ میلیون بشکه در روز نفت را از صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه به بازارهای جهانی می‌رساند، مختل شود، قیمت نفت می‌تواند به ۱۰۰ دلار یا حتی ۱۳۰ دلار در هر بشکه برسد. صادرات نفت از تنگه هرمز یک پنجم مصرف روزانه دنیا را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر، تحلیلگران و تاجران می‌دانند ائتلاف اوپک پلاس که از تعادل بازار نفت حمایت می‌کند ظرفیت تولید مازادی حدود ۵ میلیون بشکه در روز دارد که می‌تواند در صورت مختل شدن عرضه نفت و احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت، به تدریج آن را وارد بازار کند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه هفته گذشته برای تحویل در ماه ژوئن با ۵۱ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۵۱ سنت به ازای هر بشکه رسید. نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا نیز برای تحویل در ماه مه با ۴۱ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش، ۸۴ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد. کاهش سود ناشی از تنش‌های ژئوپولییتیک در پی چشم‌انداز ضعیف اقتصادی، قیمت‌های جهانی نفت خام را در این هفته کاهش داد. تحلیلگران انتظار ندارند حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه ایران به اسرائیل سبب دوری تازه از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر صادرات نفت ایران شود.

دلایل تاثیر اندک جنگ غزه بر بازار نفت

جنگ غزه و سپس درگیری‌های اخیر تهران و تل‌آویو فشار بر قیمت نفت را افزایش داده است. همزمان بازارها تحت تاثیر نااطمینانی مداوم از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های بعدی بر بخش انرژی آن است. جنگ غزه که در ۷ اکتبر آغاز شد، نگرانی‌های بیشتری را در مورد احتمال ممانعت از ورود نفت خام به دلیل گسترش جنگ و ورود سایر طرف‌ها، افزایش داده است. از نظر تاریخی، این گونه درگیری‌ها در منطقه به دلیل ذخایر عظیم نفت و نقش آن به عنوان یک بازیگر مهم تولید نفت، تأثیر بسزایی بر قیمت آن داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که احتمال تحت‌تاثیر قرار گرفتن جریان‌های عرضه نفت از درگیری‌های جاری بین اسرائیل و حماس هنوز محدود است. زیرا، عواملی مانند عدم وجود علائم بهبود در اقتصاد جهانی، ادامه رکود و تورم در آمریکا و عدم تغییر در اقتصاد چین باعث شده قیمت نفت به طور قابل توجهی تحت تاثیر جنگ غزه قرار نگیرد. افزایش اولیه قیمت‌ در آغاز درگیری نیز نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی در زنجیره تامین نفت بود، به‌ویژه اگر درگیری به کشورهای عمده تولیدکننده نفت گسترش یابد.

با این وجود، درگیری‌های منطقه‌ای هنوز به طور مستقیم بر عرضه نفت و گاز جهانی تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، اگر عرضه نفت تحت تأثیر قرار نگیرد، حق بیمه ریسک ژئوپلیتیکی به سرعت افزایش می‌یابد. همچنین، این درگیری نقش بازیگران نفت و گاز جهانی را تغییر می‌دهد، برای نمونه ایالات متحده پس از کاهش شدید عرضه نفت و گاز به بزرگترین صادرکننده گاز مایع به اروپا تبدیل شد. نگرانی از تاثیر زنجیره‌های تامین به ویژه در سطح تنگه هرمز که حدود ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت را تامین می‌کند، قیمت نفت را به کانال ۹۰ دلار نزدیک کرده است.

مسکو برنده نفت ۱۰۰ دلاری

هرچند که تاکنون جنگ غزه و تنش های ایران و رژیم صهیونیستی تاثیر جهشی بر قیمت نفت نداشته است اما به باور کارشناسان این امر چندان هم دور نیست. با توجه به حرکت قیمت‌ها در هفته‌های گذشته و احتمال ادامه تشدید درگیری در روزهای آینده، می‌توان  رسیدن نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار را محتمل دانست. در واقع، قیمت ۱۰۰ دلاری چندان دور از دسترس نیست، به ویژه با توجه به محدودیت عرضه در بازار نفت. افزایش احتمالی قیمت نفت منعکس کننده افزایش تقاضا نیست، بلکه نتیجه کمبود عرضه تحمیل شده توسط کشورهای اوپک پلاس و درگیری در داخل سرزمین های فلسطینی است.

منبع:

انرژی پرس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]