طلا یا بیت‌کوین، روی کدام‌یک سرمایه‌گذاری کنیم؟
طلا یا بیت‌کوین، روی کدام‌یک سرمایه‌گذاری کنیم؟
با افزایش نرخ تورم، مردم به دنبال راه‌حلی هستند که اثر تورم را بر سرمایه‌های خود کاهش دهند.

 در این شرایط مردم به دنبال سرمایه‌گذاری در کالاهایی مثل طلا می‌روند که از گذشته تاکنون به‌عنوان یک پوشش مناسب در برابر تورم شناخته شده است. اخیراً برخی باتوجه‌به اقبال بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را نیز به‌عنوان یک راه دفاعی مناسب در برابر تورم دانسته‌اند.

در این مقاله که با نگاهی به سایت tlyn,ir نوشته شده به مقایسه طلا و بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری، به‌عنوان راه‌حلی برای حفظ سرمایه در برابر تورم می‌پردازیم.

طلا: دارایی با ارزش بالا در طول زمان

طلا، یک فلز قدیمی و گران‌بها است که از دوران باستان تاکنون به‌عنوان یک نماد ثابت ارزش و ذخیره‌سازی ثروت و سرمایه شناخته شده است. این فلز به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، نفوذپذیری پایین و براق بودن در صنعت جواهرسازی به کار می‌رود و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است.

طلا در برابر تورم و نوسانات اقتصادی مقاومت مطلوبی دارد، به همین دلیل، این فلز به‌عنوان یک ابزار حفظ ارزش نقدینگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید طلا می‌توانید به‌صورت حضوری از طلافروشی‌ها، طلا را خریداری کنید. شما همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین از طرف پلتفرم‌های اینترنتی نسبت به خرید و فروش طلا اقدام کنید. خریداری صندوق‌های طلا و طلای آب شده نیز راه‌های دیگر غیرحضوری و امن سرمایه‌گذاری در طلا است.

طلا: دارایی با ارزش بالا در طول زمان

بررسی ویژگی‌های طلا برای سرمایه گذاری

از جمله ویژگی‌های طلا به‌عنوان یک دارایی قابل‌سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایداری ارزش طلا: ارزش طلا در طول گذشت زمان پایدار است به این معنی که طلا در برابر تورم و نوسانات بازار مقاومت خوبی دارد.
  • تنوع سبد سرمایه‌گذاری: ارزش طلا در نسبت معکوسی با ارزش سایر ارزها واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین طلا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری متنوع در سبد سرمایه باشد.
  • عدم وابستگی به سیستم بانکی: برعکس پول کاغذی که به طور مستقیم توسط بانک تولید می‌شود استخراج و تولید طلا در دست بانک نیست.
  • عدم تولید قابل‌کنترل: استخراج طلا که فرایند تدریجی و آهسته است و می‌توان سرعت آن را تا حد کمی افزایش داد به همین دلیل تولید طلا قابل‌کنترل نیست.
  • مقاومت در برابر عوامل زیست‌محیطی: طلا یک فلز مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به شمار می‌رود؛ بنابراین امکان نگهداری طلا برای مدت طولانی بدون تغییر و فرسایش ممکن است.

بیت‌کوین: دارایی دیجیتالی، نوآورانه و متغیر (BITCOIN)

بیت‌کوین با نماد اختصاری BTC اولین نماینده ارزهای دیجیتال (CRYPTOCURRENCY) است که یک دهه عمر دارد. به طور خلاصه در سال ۲۰۰۹، ساتوشی خالق بیت‌کوین بعد از تجربه پیامدهای بحران مالی ۲۰۰۸ تصمیم گرفت ارز جدیدی بسازد که فارغ از سیاست‌گذاری‌ها و نظارت دولت‌ها فعالیت کند. این ارز که در بستر فضای دیجیتال به دنیا عرضه شد، بیت‌کوین نام گرفت.

این ارز دیجیتال بر بستر فناوری بلاک‌چین قرار دارد که یک ابزار انتقال ارزهای دیجیتال به‌صورت آنلاین و بدون واسطه شناخته می‌شود. بیت‌کوین تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله تقاضا، عرضه و تغییرات بازار رمز ارز قرار دارد.

خرید بیت‌کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان‌پذیر است به این صورت که باید ابتدا حساب کاربری ایجاد کنید. سپس، می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری، حساب خود را شارژ کنید و بیت‌کوین خریداری کنید.

بررسی ویژگی‌های بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری

از جمله ویژگی‌ها و کیفیت‌های خاص بیت‌کوین به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نامشخص بودن هویت‌های خریداران: هویت خریداران بیت‌کوین نامشخص است. در واقع اگرچه تراکنش‌هایی که در بستر بلاک‌چین نسبت به بیت‌کوین انجام می‌شود به طور عمومی قابل‌دسترس هستند؛ اما هویت شخصی که تراکنش را انجام داده است هرگز مشخص نمی‌شود.
  • غیرمتمرکزی: بیت‌کوین بر روی شبکه بلاک‌چین قرار دارد؛ بنابراین به هیچ سازمان، ارگان یا دولتی وابسته نیست. در واقع هیچ شخص حقیقی یا حقوقی قادر به کنترل بیت‌کوین نیست.
  • نداشتن تنظیمات مرکزی: تعداد بیت‌کوین قابل‌استخراج محدود و مشخص است که بر اساس یک الگوریتم خودکار کامپیوتری انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ شخصی نمی‌تواند خودسرانه آن را کنترل کند یا تغییر دهد.
  • قابلیت انتقال به غیر: بیت‌کوین به‌راحتی به هر کسی در هر جای دنیا فارغ از مرزها و محدودیت‌های سیاسی و جغرافیایی از جمله تحریم‌های اقتصادی قابل‌انتقال است.
  • شفافیت: تمامی تراکنش‌های ثبت شده بیت‌کوین برای همه مشخص و قابل‌بررسی است.
  • محدودیت تورم: با وجود شفافیت و مشخص‌بودن حجم نهایی بیت‌کوین تورم ناشی از افزایش عرضه دراین‌خصوص محدود است.

بررسی ویژگی‌های بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری

مقایسه طلا و بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای حفظ ارزش پول

بیت‌کوین و طلا هر دو به‌عنوان ابزارهایی برای حفظ ارزش پول در برابر نوسانات اقتصادی به کار گرفته می‌شوند. هر دو دارایی می‌توانند نقش حیاتی در یک سبد سرمایه‌گذاری ایفا کنند و بسترهایی را برای حفاظت از نقدینگی در برابر نوسانات بازار ارائه دهند. در ادامه به نقل از مقاله investopedia به مقایسه ویژگی‌های طلا و بیت‌کوین می‌پردازیم تا رابطه بیت‌کوین و طلا را بهتر درک کنیم.

شباهت بین سرمایه گذاری در بیت‌کوین و طلا چیست؟

شباهت‌هایی بین سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و طلا وجود دارد و به همین خاطر عده‌ای بیت‌کوین را به‌عنوان طلای دیجیتال می‌شناسند. در زیر به برخی از این شباهت‌ها اشاره می‌کنیم:

سرعت استخراج طلا و بیت‌کوین و محدودیت تأمین

باوجوداینکه بیت‌کوین و طلا دارای مقادیر ثابتی هستند و مقدار آنها نامحدود نیست؛ البته دو تفاوت عمده دراین‌خصوص دارد. اول اینکه مقادیر بیت‌کوین مشخص است درحالی‌که مقدار طلای موجود مشخص نیست. هرگز نمی‌توان تخمین دقیقی از مقدار طلای موجود روی کره زمین زد. درحالی‌که مقدار نهایی بیت‌کوین ۲۱ واحد در نظر گرفته شده است.

دوم اینکه می‌توان با افزایش سرعت استخراج طلا مقدار بیشتری از این فلز را به بازار عرضه کرد درحالی‌که چنین چیزی در مورد بیت‌کوین ممکن نیست. به عبارت دقیق‌تر هر ده دقیقه یک‌بار تعداد مشخصی بیت‌کوین تولید می‌شود و این تعداد هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود تا در حدود سال ۲۱۴۰ به ۲۱ میلیون واحد بیت‌کوین برسد.

سرعت استخراج طلا و بیت‌کوین و محدودیت تأمین

جایگزین ارزهای فیات

در گذشته طلا به‌عنوان پول مورد دادوستد قرار می‌گرفت امروز نیز به‌عنوان پشتوانه پول می‌توان در مقابل هر ارزی، طلا را دریافت کرد. بیت‌کوین نیز در حال جایگزینی در سیستم‌های مختلف پرداخت جهانی است. بیت حتی در برخی موارد به‌عنوان یک روش پرداخت مزیت‌های بیشتری نیز دارد؛ چراکه یک واحد ثابت است که به‌راحتی قابل‌تقسیم و انتقال است.

در مقابل طلا به‌راحتی قابل‌تقسیم نیست به‌خصوص اگر به طور فیزیکی بخواهید آن را معامله کنید.

ارزندگی بیت‌کوین و طلا

از زمان پیدایش طلا، این فلز یک دارایی با ارزش در معاملات مردم بوده است. اکنون با گذشت هزاران سال همچنان طلا در بخش‌های تجاری، پزشکی و صنایع پر کاربرد است و ارزندگی خود را حفظ کرده است.

بیت‌کوین با ویژگی‌های منحصر به فردش از جمله مبادله بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی، امنیت بالا، کم‌هزینه و سریع بودن ارزندگی بالایی را کسب کرده است.

ارزش ذخیره‌سازی

طلا و بیت‌کوین هر دو ابزارهایی برای حفظ ارزش ثروت هستند. طلا یک سنگ گران‌بها است که از قدیم برای ذخیره ثروت به کار می‌رفته است و بیت‌کوین نیز یک دارایی دیجیتال است که می‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد.

محافظه‌کاری

بیت‌کوین و طلا هر دو یک نوع دارایی محافظه‌کار هستند. یعنی در شرایط نامطمئن اقتصادی مثل تورم یا رکود که پول عادی ارزش خود را از دست می‌دهند، سرمایه‌گذاری در این دو دارایی یک راه حفظ سرمایه است.

عدم وابستگی به سیستم مالی

بیت‌کوین و طلا فارغ از سیستم مالی بانک‌های سنتی فعالیت می‌کنند. در واقع بانک‌ها می‌توانند پول کاغذی موجود در بازار را افزایش دهند اما نمی‌توانند مقدار طلا یا بیت‌کوین را تغییر دهد. اگرچه دولت‌ها می‌توانند با برخی سیاست‌های مالی خود قیمت طلا دستخوش تغییراتی کنند.

طلا و بیت‌کوین چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت‌هایی بین سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و طلا وجود دارد و به همین خاطر عده‌ای طلا را نسبت به بیت‌کوین ترجیح می‌دهند. در زیر به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

تفاوت استخراج طلا و بیت‌کوین

یکی از تفاوت‌های مهم و ذاتی بین بیت‌کوین و طلا شیوهٔ استخراج آنها است.

استخراج طلا فرایندی است که طلا از دل معادنی در درون زمین استخراج می‌شود. این مراحل شامل:

  1. شناسایی معدن طلا: معمولاً معادل طلا با استفاده از تکنیک‌های ژئوفیزیکی کشف می‌شوند.
  2. حفر چاه‌های استخراج: بعد از کشف معدن، چاه‌های استخراج حفر می‌شوند. عمق هر چاه بسته به عمق ذخایر طلا متفاوت است.
  3. استخراج طلا: بعد از حفر چاه‌های استخراج طلا، از سنگ‌های معدن فلز طلا استخراج می‌شود.
  4. تصفیه طلا: اکنون طلای استخراج شده باید تصفیه شود تا از ناخالصی‌ها جدا گردد که از طریق روش‌هایی مثل الکترولیز انجام می‌شود.

سرعت استخراج طلا، به عوامل مختلفی مانند عمق ذخایر طلا، روش‌های استخراج و تصفیه طلا بستگی دارد.

از سویی استخراج بیت‌کوین، فرایندی است که طی آن تراکنش‌های ارز بیت‌کوین در شبکه بیت‌کوین تأیید می‌شوند.

  1. تجهیزات استخراج: استخراج بیت‌کوین به تجهیزاتی از جمله ماینر نیاز دارد. ماینرها دستگاه‌هایی‌اند که از الگوریتم رمزنگاری شده برای تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه‌ها به علت مصرف بالای برق به‌صرفه نیست.
  2. استخراج تراکنش‌ها: ماینرها تراکنش‌ها را از طریق شبکه بیت‌کوین دریافت می‌کنند سپس از الگوریتم‌های رمزنگاری برای تأیید این تراکنش‌ها استفاده خواهند کرد.
  3. دریافت پاداش: با تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین، ماینر پاداشی از جنس بیت‌کوین می‌گیرد.

سرعت استخراج بیت‌کوین، به عواملی مثل قدرت پردازشی ماینرها، سختی شبکه بیت‌کوین و غیره وابسته است. طور کلی، سرعت استخراج بیت‌کوین نسبت به طلا، نسبتاً سریع‌تر است. ناگفته نماند که استخراج بیت‌کوین مثل طلا محدود است و وقتی به تعداد مشخصی برسد متوقف می‌شود.

راحتی دسترسی به بیت‌کوین و طلا

خریدوفروش بیت‌کوین و طلا ساده و راحت است. اما دسترسی به طلا به علت روش‌های ثابت شده عامیانه بیشتر متداول است. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در فلز گران‌بهای طلا وجود دارد از جمله خرید فیزیکی، خرید صندوق‌های طلا، خرید طلا در بازارهای مالی مختلف و معامله طلا از طریق پلتفرم‌های آنلاین.

درحالی‌که راه‌های دستیابی به بیت‌کوین محدود به خرید از صرافی‌ها و معامله با سایر تریدرها شده است. علاوه بر این خریدوفروش بیت‌کوین نسبت به طلا از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

هزینه خرید بیت‌کوین و طلا

از نظر هزینه، خرید بیت‌کوین می‌تواند ارزان‌تر از طلا تمام شود. چراکه با خرید بیت‌کوین و انتقال آن تنها یک‌بار مجبور به پرداخت کارمزد می‌شوید. اما در مقابله خریدوفروش طلا همواره دارای درصدی کارمزد است.

به‌علاوه بیت‌کوین مشمول مالیات نمی‌شود درحالی‌که طلا مشمول مالیات‌های مختلفی خواهد گردید.

منابع تقاضای بیت‌کوین و طلا

منابع تقاضای یک محصول می‌توانند از قیمت آن محصول حمایت و پشتیبانی کنند. طلا به‌عنوان یک فلز با ارزش در صنایع مختلفی کاربرد دارد از جمله در صنعت جواهرسازی، پزشکی، برنامه‌های الکتریکی و غیره؛ بنابراین چندوجهی بودن تقاضای طلا نقش کلیدی در حفظ اثر آن در سرمایه‌گذاری اشخاص بازی می‌کند.

در مقابل تقاضای بیت‌کوین وابسته به توانایی معامله آن با سایر دارایی‌ها است؛ بنابراین اگر نتوان از بیت‌کوین برای خرید کالا استفاده کند هیچ ارزشی نخواهد داشت. بیت‌کوین سه کاربرد اصلی و مهم دارد که عبارت‌اند از:

  • پرداخت
  • سرمایه‌گذاری
  • نقل‌وانتقال پول

مقاومت در برابر تقلب

طلا به‌عنوان یک کالای فیزیکی ممکن است، در نسخه تقلبی و با خلوص پایین عرضه شود. درحالی‌که بیت‌کوین مبتنی بر فرایند بلاک‌چین است که امکان تقلب در آن وجود ندارد؛ بنابراین امنیت بالایی دارد.

عمر طلا و بیت‌کوین

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سرمایه عمر آنها است. درحالی‌که طلا بیش از هزار سال است که در جوامع انسانی مورد دادوستد قرار می‌گیرد. عمر بیت‌کوین به تنها دوازده سال رسیده است.

وجود فیزیکی طلا و بیت‌کوین

شما می‌تواند طلا را لمس و احساس کنید؛ اما بین کوین چنین قابلیتی ندارد. بیت‌کوین یک ارز جهانی است که فقط به‌صورت آنلاین و دیجیتالی وجود دارد. در مقابل طلا یک دارایی فیزیکی است که هم می‌توانید آن را لمس کنید هم به‌صورت آنلاین آن را خرید و فروش کنید.

قابلیت و هزینه‌های جابه‌جایی طلا و بیت‌کوین

هزینه جابه‌جایی طلای فیزیکی بسیار بالا است و تأمین امنیت آن نیز چندان راحت نیست بخصوص اگر حجم سرمایه طلا بالا باشد. درحالی‌که می‌توان به‌راحتی مقدار زیادی بیت‌کوین را تنها از طریق تلفن همراه در سریع‌ترین زمان ممکن منتقل کرد.

غیرمتمرکز بودن طلا و بیت‌کوین

استخراج و قیمت‌گذاری طلا در انحصار نظارت و کنترل دولت‌هاست درحالی‌که شبکه استخراج بیت‌کوین غیرمتمرکز است. همین مسئله یکی از دلایل شفافیت و جذابیت این سرمایه است.

تقسیم‌پذیری طلا و بیت‌کوین

درحالی‌که بیت‌کوین را می‌توان به ۱۰ میلیون ساتوشی تقسیم کرد و به‌راحتی مبادله کرد. خرید و فروش طلا تا مقیاس یک سوت ممکن است. از این واحد کوچک‌تر وجود ندارد.

عاری از سانسور

هیچ نهادی قابلیت کنترل بیت‌کوین را ندارد به همین دلیل شفافیت بیت‌کوین تا حدی بالا است که گفته می‌شود در مقابل سانسور مقاوم است؛ اما طلا همواره در محدودیت قدرت دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ است.

حفظ ارزش و نوسان

اگر قیمت طلا نیست دارای نوسان است؛ اما به‌اندازه بیت‌کوین متغیر نیست. از زمان اولین عرضه بیت‌کوین تاکنون نوسانات قیمتی بیت‌کوین ۵ الی ۶ برابر طلا بوده است. در سال ۲۰۲۲ نوسان طلا ۴ درصد ارزیابی شد، درحالی‌که بیت‌کوین با ۱۸ درصد کاهش قیمت مواجه شد.

دسترسی و نگهداری

باتوجه‌به ماهیت فیزیکی طلا، نگهداری آن مستلزم هزينه است. درحالی‌که بیت‌کوین یک دارایی دیجیتالی است که نیاز به نگهداری فیزیکی ندارد.

البته لازم به ذکر است برخی اقسام طلا مثل طلای آب شده را می‌توان به‌صورت غیرفیزیکی نیز مورد خرید و فروش قرار داد.

قوانین و مقررات

ازآنجایی‌که بیت‌کوین توسط هیچ مرجعی کنترل نمی‌شود یک سرمایه‌گذاری جذاب برای کسانی است که می‌خواهند خارج از چارچوب قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری کنند. درحالی‌که طلا به‌شدت تحت نظارت دولت‌ها است. هر دولتی با تصویب مقررات مختلف سعی در کنترل بازار طلا دارد از جمله قوانین مالیاتی و غیره.

نقدشوندگی

نقدشوندگی به وضعیتی اطلاق می‌شوند که شما بتواند به‌سرعت سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنید. هرچه سرمایه سریع‌تر به وجه نقد تبدیل شود نقدشوندگی بیشتری دارد؛ بنابراین ارزنده‌تر است. بیت‌کوین اگرچه یک دارایی جدید است؛ اما نقدشوندگی بالایی دارد گاهی به‌عنوان ارز نیز هنگام خرید کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، طلای فیزیکی نقدشوندگی پایین‌تری نسبت به بیت‌کوین دارد به‌خصوص در ایران که با مشکل اعتصاب و امتناع طلافروشان نسبت به خرید و فروش طلا نیز مواجه هستیم.

البته لازم به ذکر است پلتفرم‌هایی برای خرید و فروش طلای آب شده ایجاد شده‌اند که امکان خرید همه‌روزه طلا را به متقاضیان آنها می‌دهند.

طلا در مقابل بیت‌کوین، کدام بهتر است؟

کارشناسان اقتصاد برای تشخیص مطلوبیت طلا و بیت‌کوین نسبت به یکدیگر عوامل را در نظر می‌گیرند:

تاریخچه طلا و بیت‌کوین به‌عنوان محافظ تورم

به‌عنوان محافظ تورم طلا در مقابل بیت‌کوین سابقه و پیشینه طولانی‌تری دارد. اما در مقابل هیچ داده تاریخی در مورد بیت‌کوین به‌عنوان پوشش تورم وجود ندارد و هیچ داده‌ای برای پشتیبان‌گیری از آن وجود ندارد.

اثربخشی به‌عنوان محافظ تورم

بیت‌کوین یک نوع سرمایه‌گذاری پرریسک و با پتانسیل بازدهی بالا شناخته می‌شود. درحالی‌که طلا یک نوع سرمایه‌گذاری امن و مطمئن است که نیازی به نگرانی در مورد آینده آن وجود ندارد.

سهولت دسترسی به‌عنوان محافظ تورم

در مورد این پارامتر بیت‌کوین و طلا وضعیت مشابهی دارند. دسترسی به هر دوی بیت‌کوین و طلا نسبتاً آسان است. اما در خصوص سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی حمل‌ونقل و نگهداری و امنیت آن گاهی اوقات مسئله‌ساز است.

ریسک‌پذیری

سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ریسک‌پذیری بالایی می‌طلبد. بازار بیت‌کوین نوسانات زیادی تجربه می‌کند. به نقل از سایت tlyn.ir باتوجه‌به اینکه بیت کوین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، رفتار قیمت آن به طور باورنکردنی غیرقابل‌پیش‌بینی باقی‌مانده است، بنابراین پیش‌بینی دشوار است. برای مثال، از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین ۱۰۰ درصد افزایش یافت. سپس از ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، ۷۴ درصد کاهش یافت. اما طلا نسبتاً بازار امن‌تری دارد و ریسک‌پذیری کمتر برای سرمایه‌گذاری لازم دارد.

نوسانات بازار

نوسانات بازار بیت‌کوین به‌مراتب از بازار طلا بیشتر است؛ بنابراین در طول مدت‌زمان یکسان بیشتر از طلا تغییر قیمت پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر ثبات ارزش برایتان اهمیت دارد طلا گزینه بهتری است.

مدت‌زمان سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت طلا گزینه به‌مراتب بهتری است؛ اما در مقابل برای کسانی که قصد نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند بیت‌کوین راه‌حل بهتری است.

دانش و تحقیقات

سرمایه‌گذاری در طلا و بیت‌کوین نیازمند دانش است. اما معاملات بیت‌کوین به‌مراتب پیچیده‌تر است؛ بنابراین مهارت بیشتری نسبت به طلا می‌طلبد.

پذیرش و محدودیت‌ها

طلا در سراسر جهان یک دارایی فیزیکی با ارزش شناخته شده است؛ بنابراین بازارهای طلا به طور جهانی فعال هستند، درحالی‌که بیت‌کوین هنوز مورد پذیرش همهٔ کشورها واقع نشده است.

در نهایت، انتخاب بین بیت‌کوین و طلا برای حفظ ارزش بستگی به تمایلات شخصی، شرایط بازار، هدف سرمایه‌گذاری و سایر عوامل است.

آیا بیت‌کوین و طلا پوشش‌های خوبی در برابر تورم هستند؟

دارایی پوششی (Hedge) یک نوع سرمایه‌گذاری است که اثر عوامل دیگر از جمله تورم را کاهش می‌دهند. دارایی پوششی در برابر تورم یک سرمایه‌گذاری است که اثر تورم را جبران می‌کند.

باتوجه‌به پیشینه طلا، این فلز با ارزش یک تاریخچه طولانی هزارساله به‌عنوان یک ذخیره ارزش پایدار دارد. در یک دوره زمانی طولانی طلا امن‌ترین پوشش ممکن در برابر اثر تخریبی تورم است. دارایی امن یک سرمایه‌ای است که انتظار می‌رود در یک دوره رکود یا تورم ارزش خود را حفظ کد. سقوط یا رشد بازار می‌تواند تأثیر مختلفی روی دارای اشخاص بگذارد. به همین دلیل مهم است بدانیم در چه چیزی سرمایه‌گذاری کنید که ارزش سرمایه‌تان حفظ شود.

در طرف دیگر، بیت‌کوین یک دارایی نسبتاً جدید در بازار جهانی است. سابقه معرفی و خرید و فروش بیت‌کوین به ۱۲ سال می‌رسد؛ اما در همین مدت کوتاه هم توانسته جایگاه مناسبی به‌عنوان یک شیوه سرمایه‌گذاری مدرن به دست بیاورد. اگرچه بسیاری از اقتصاددان به اعتبار بلندمدت بیت‌کوین شک دارند. باتوجه‌به اینکه نه‌تنها داده‌های تاریخی کافی برای بررسی ارزش بیت‌کوین وجود ندارد؛ بلکه هیچ تورم بزرگی هم در دوره حیات این ارز رخ نداده تا کیفیت پوششی آن را ثابت کند.

مقایسه بیت‌کوین و طلا در یک نگاه

برای انتخاب بین بیت کوین و طلا یک‌بار دیگر به این نکات مقایسه‌ای نگاهی داشته باشید:

  • امنیت بیت کوین به عنوان دارایی مجازی بسیار بالا است. در حالی که در برخی روش‌های خرید طلا شما به صورت فیزیکی دارایی خود را دریافت می‌کنید و به همین خاطر لازم است امنیت آن را خود تامین کنید.
  • تنوع اشکال متفاوت طلا بسیار بیشتر از بیت کوین است.
  • نقدشوندگی طلا و بیت کوین هر دو بسیار بالا است.
  • بیت کوین و طلا هر دو محدودیت استخراجی دارند و روزی تمام می‌شوند.
  • ارزش ذاتی طلا بیشتر از بیت کوین است.
  • شفافیت معاملات در بازار بیت کوین بسیار بالاتر است.
  • نوسان بازار طلا کمتر از بیت کوین است.
  • ریسک سرمایه‌گذاری در طلا کمتر از بیت کوین است.

جمع‌بندی

چند سالی است که هم طلا و هم بیت‌کوین به‌عنوان گزینه‌های محبوب سرمایه‌گذاری توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند. درحالی‌که طلا برای قرن‌ها به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری سنتی شناخته شده است، ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین در مدت محدود توانسته از جای خود را به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری سودآور میان روش‌های سرمایه‌گذاری دیگر باز کنند.

در این مقاله با بیت‌کوین و طلا به‌عنوان محافظان سرمایه در مقابل تورم آشنا شدیم و ویژگی‌های مختلف این شیوه سرمایه‌گذاری را با یکدیگر مقایسه کردیم.

سؤالات متداول:

آیا ممکن است بیت‌کوین جایگزین طلا شود؟

در بلندمدت ممکن است باتوجه‌به افزایش تقاضا و کمبود عرضه این ارز دیجیتال، جایگزین یا هم رده با سرمایه طلا شود؛ اما به‌هرحال طلا به‌عنوان یک فلز باارزش همواره جایگاه خود را حفظ می‌کند.

پدیدآورنده بیت‌کوین چه کسی است؟

هویت پدیده آورنده بیت‌کوین مشخص نیست این شخص خود را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده است.

MT: بیت‌کوین یا طلا؟ کدام آینده بهتری برای سرمایه‌گذاری دارند؟

MD: طلا یک فلز گرانبها و قیمتی است که همواره در سند سرمایه‌گذاری مردم وجود داشته است. درحالی‌که اکنون طلا رقیب جدیدی پیدا کرده است. بیت‌کوین با رشد شدید خود از طلا سبقت گرفته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]