سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 133623
  • 24 سپتامبر 2024 - 9:33
  • 7 بازدید
  • ۰ دیدگاه

حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟

حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟
حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟

روز دوشنبه حباب دلاری درهم چاق‌تر شد و به ۶۰۰ تومان رسید. چه اتفاقی در بازار درهم افتاده؟ حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟

در دومین روز پاییز بازار طلا و سکه به صعود خودشان ادامه دادند و بالاخره بازار ارز هم با این روند همکاری کرد. قیمت سکه به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت کرد، قیمت طلای آبشده از میانه کانال ۱۶ میلیون عبور کرد، قیمت درهم به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و قیمت دلار هرات از سد ۴۳ روزه خودش با افزایش عبور کرد. این حرکت بازارها در حالی رقم خورد که قیمت دلار تهران ساز مخلف زد و با سایر بازارها بالا نرفت. در واقع در روز دوشنبه به خاطر این حرکت دلار در تهران هم حباب دلاری درهم بیشتر شد و هم دلار تهران در زیر نرخ دلار هرات معامله شد که جالب توجه بود.

قیمت دلار هرات که طی ۴۳ روز گذشته در زیر مرز مقاومت ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان داده بود در روز دوشنبه بالاخره از این مرز عبور کرد. قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد و در ادامه معاملات تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. در انتهای بازار قیمت دلار هرات نتوانست وارد کانال ۶۰ هزار تومان شود و با کاهش در ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان به کار خودش پایان داد. البته در پشت خط قیمت دلار هرات دوباره به سمت ۶۰ هزار تومان حرکت کرد.

به عقیده معامله‌گران اگر قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای این مرز یعنی ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشایی کند دوباره به سمت کانال ۶۰ هزارتومان حرکت خواهد کرد.

قیمت درهم امارات دومین روز مهر را با گپ مثبت ۴۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۳۲۰ تومان آغاز به کار کرد و تا انتهای بازار بر مدار افزایش بود. قیمت درهم در نهایت در ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان به کار خودش پایان داد. این قیمت برای بازار دبی مرزی است که در ۲۰ شهریور نتوانست از آن عبور کند. همانطوری که گفته شد حباب دلاری درهم در روز دوشنبه چاق شد و به بالای ۶۰۰ تومان رسید یعنی قیمت دلار تهران ۶۰۰ تومان زیر برابری درهم در معامله است.

حباب دلاری درهم در روز دوشنبه چاق شد و به بالای ۶۰۰ تومان رسید یعنی قیمت دلار تهران ۶۰۰ تومان زیر برابری درهم در معامله است. این رشد قیمت درهم در حالی اتفاق افتاده که در بازار شنیده می‌شد که رئیش کل بانک مرکزی در انتهای هفته گذشته به امارات سفر کرده است. برخی به طنز می‌گفتن افزایش درهم اثر سفر رئیس کل به دبی است. اما خارج از مزاح معامله‌گران درمورد سفر فرزین به دبی، فعالان بازار برای افزایش قیمت درهم دو تا گمانه دارند، اول اینکه تزریق درهم توسط بازارساز متوقف شده، اما یکسری ها تاکید دارند این سفر که خیلی هم چراغ خاموش بوده با هدف بازتر شدن فضا برای نقل و‌انتقالات ارزی است چون دبی یکی از کانال‌های مهم مداخله حواله ارزی است و اگر بازارساز قدرت مانور بیشتری داشته باشد، هم چپش بیشتر پر می‌شود و هم اثرگذاری بیشتری دارد.

قیمت دلار تهران در روز صعود تمامی بازارها همچنان بی‌رمق دنبال شد. قیمت دلار تهران در ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان بازگشایی کرد و با رسیدن قیمت درهم به مرز مهم، قیمت دلار تهران به ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. در انتهای بازار قیمت دلار تهران با کاهش در نرخ بازگشایی بسته شد.

نکته بازار ارز این بود که هر روز به کانال‌های تحلیلی که تصور می‌کنند قیمت دلار به صورت دستوری کنترل شده، اضافه می‌شود. آن‌ها سه تا دلیل برای این گمانه‌زنی دارند؛ اول اینکه طی بیش از یک ماه گذشته حتی با اخبار منفی، قیمت دلار در کانال ۵۹ هزار تومان فریز شد. دلیل دوم معامله‌گران سایت‌های سرویس‌دهی ارزی هستند که قیمت دلارشان با بازار ارز آزاد متفاوت است و در دامنه ۶۰ هزار تومان قرار دارد که در روز دوشنبه در کانال ۶۱ هزار تومان عنوان می‌شد. افزایش حباب دلاری درهم دلیل سوم معامله‌گران است. طبق برآورد اکوایران، میانگین حباب دلاری درهم در نیم سال اول ۱۹ تومان بوده، این رقم در سه ماهه تابستان ۹۷ تومان برآورد می‌شود، در شهریور ماه با افزایش به ۱۷۴ تومان رسیده و در هفته آخر شهریور این شکاف چاقتر شده و میانگینش بالای ۳۰۰ تومان برآورد می‌شود. برخی با استناد به این اعداد معتقدند رشد حباب دلاری درهم نشان می‌دهد که قیمت دلار دستوری نگه داشته شده است.

قیمت طلای آبشده روز دوشنبه‌ را در پله پنجم کانال ۱۶ میلیون بازگشایی کرد. البته در معاملات پشت خطی قیمت طلا با افزایش به این پله رسیده بود. قیمت طلای آبشده تا ۱۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان هم بالا رفت و در نهایت در ۱۶ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان بسته شد. قیمت طلای آبشده نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته رشد تقریبا ۴۰۰ هزار تومانی داشته و در روز دوشنبه به حوالی مرز مقاومت مهم ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه هم مثل طلای آبشده بر مدار افزایش بود و به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت داشت. قیمت سکه در ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع کرد و با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی تا ۴۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بالا رفت. حباب سکه همچنان در ۱۷ درصد قرار دارد.

به عقیده معامله‌گران فنی این نوسان بازارها خیلی عجیب شده؛ بازار طلای آبشده با توجه به اشباع خرید و رسیدن به مرز مقاومت، سیگنال عدم خرید می‌دهد، بازار ارز با توجه به حبس در دامنه مشخصش سیگنال خرید می‌دهد. آن‌ها توصیه می‌کنند در چنین بازاری به صورت کامل خریدار یا فروشنده نباشید و پله‌ای پوزیشن بگیرید.

خبر سفر رئیس جمهور به نیویورک و صحبت‌های عباس عراقچی در بازار دست به دست می‌شد. وزیر خارجه گفته تلاش داریم دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند می‌توانیم در سفر نیویورک شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
24 سپتامبر 2024

رییس بانک مرکزی به دبی سفر کرد؟/ معادله درهم و دلار در بازار تهران

در دومین روز پاییز بازار طلا و سکه به صعود خودشان ادامه دادند و بالاخره بازار ارز هم با این روند همکاری کرد.  قیمت سکه به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت کرد، قیمت طلای آبشده از میانه کانال ۱۶ میلیون عبور کرد، قیمت درهم به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و قیمت دلار هرات […]

همراهی کم‌‍سابقه بازار کریپتو با بورس آمریکا 24 سپتامبر 2024

همراهی کم‌‍سابقه بازار کریپتو با بورس آمریکا

اکوایران: در حال حاضر همبستگی بازار رمزارزها با سهام‌های آمریکا به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته و بازار کریپتو تحت تأثیر عوامل اقتصاد کلان قرار دارد.

23 سپتامبر 2024

سوژه داغ نیمه اول امسال برای ایرانیان چه بود؟ گوگل پاسخ می‌دهد

با وجود اتفاق‌های مهمی که در سال جاری در حوزه سیاست رقم خورده است اما آن چیزی که در این شش ماه، به صورت مستمر مورد توجه بوده است همستر در تلگرام بوده است. رشد توجه به این موضوع، اهمیت و فراگیری این موضوعات را نشان می‌دهد.   ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.