سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 133726
  • 24 سپتامبر 2024 - 15:33
  • 12 بازدید
  • ۰ دیدگاه

کاهش نرخ بهره بزرگ دیگری از سوی «فد» در راه است؟

کاهش نرخ بهره بزرگ دیگری از سوی «فد» در راه است؟
کاهش نرخ بهره بزرگ دیگری از سوی «فد» در راه است؟

اکوایران: سیاستگذاران فدرال رزرو آمریکا با اشاره به فضای تخمینی نرخ بهره سیاستی با «نرخ بهره خنثی» امکان تکرار کاهش بزرگ‌تر نرخ بهره نسبت به میزان متعارف آن را مطرح کردند.

به گزارش اکوایران، تعدادی از مقامات فدرال رزرو آمریکا روز گذشته احتمال تکرار «کاهش‌ بزرگ نرخ بهره» را مطرح کردند، چرا که از منظر آن‌ها نرخ‌های بهره فعلی هنوز به‌شدت روی اقتصاد فشار می‌آورد.

رئیس فدرال رزرو شیکاگو، آستن گولسبی اعلام کرد که در طول دوازده ماه آینده، فدرال رزرو راه درازی را در پیش دارد تا نرخ بهره را به «نرخ خنثی» برساند تا بتواند شرایط را در جایی که هست حفظ کند.

نه آقای گولسبی و نه هیچکدام از همکاران او نگفتند که تکرار کاهش ۰٫۵ واحد درصدی نرخ بهره را ترجیح می‌دهند، بلکه تاکید کردند که داده‌های پیش‌رو تصمیم گیری آنها را مشخص خواهد کرد. «کمیته بازار باز فدرال» پس از انتخابات ریاست جمهوری تشکیل جلسه خواهد داد.

رئیس فدرال رزرو شیکاگو همچنین اعلام کرد که براساس محاسبات او نرخ بهره معیار فعلی بانک مرکزی چند درصد بالاتر از «نرخ بهره خنثی» قرار دارد که در آن نرخ بهره سیاستی نه رشد اقتصادی را تحریک کرده و نه آن را محدود می‌کند. «نرخ بهره خنثی» را نمی‌توان مستقیما اندازه گیری کرد و تنها می‌تواند آن را تخمین زد.

آقای گولسبی، که بیشتر از سایر مقامات فدرال رزرو خواهان کاهش نرخ‌های بهره است، تاکید کرد که شرایط اشتغال و تورم در سطوح مناسبی است، ولی تنها درصورتی در این شرایط می‌ماند که بانک مرکزی در ماه‌های آینده نرخ بهره را بطور قابل توجهی کاهش دهد.

آستن گولسبی، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا و نیل کاشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس همگی روز گذشته اعلام کردند که از تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی برای کاهش تا ۰٫۵ واحد درصدی نرخ بهره معیار حمایت کردهاند.

در پیش‌بینی‌های منتشر شده در هفته گذشته، میانگین تخمین نرخ بهره خنثی بلندمدت از سوی مقامات فدرال رزرو، ۲٫۹ درصد بوده است.

پیش بینی‌ها همچنین نشان دهنده طیف وسیعی از دیدگاه‌ها در میان مقامات درباره نرخ بهره در پایان سال ۲۰۲۵ بود.

رافائل بوستیک، که درباره سرعت کاهش نرخ بهره محتاط‌تر از گولسبی بود، نیز به فضایی اشاره کرد که احتمالا فدرال رزرو قبل از رسیدن به نرخ بهره خنثی، برای کاهش نرخ بهره خواهد داشت.

بحث خنثی

مقامات فدرال رزرو ماه‌های زیادی درگیر این بحث بوده‌اند که «نرخ بهره خنثی» کجا باید قرار گیرد و اینکه آیا این نرخ از زمانی که همه گیری کرونا اقتصاد آمریکا و جهان را مختل کرد افزایش یافته است یا خیر. بیشتر اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره خنثی افزایش یافته است، گرچه مشخص نیست که آیا این تغییر موقتی است یا دائمی.

آقای کاشکاری در مقاله‌ای که در وبسایت بانک منتشر شده است با اشاره به پایداری قدرت اقتصاد آمریکا با وجود نرخ‌های بهره بالا، به بررسی این بحث پرداخته است. به گفته او، هر اندازه که تاب آوری اقتصاد ادامه پیدا می‌کند بیشتر این سیگنال را می‌دهد که افزایش موقت نرخ بهره خنثی در واقع می‌تواند ساختاری‌تر باشد.

با اینحال، به گفته او، موضع کلی سیاست همچنان انقباضی است و او از کاهش ۰٫۲۵ واحد درصدی نرخ بهره را در هر یک از دو جلسه باقی مانده فدرال رزرو تا پایان سال طرفداری می‌کند.

دو مقام دیگر فدرال رزرو، از جمله کریستوفر والر نیز در اینباره صحبت کردند.

آقای والر اعلام کرد که داده‌های تورمی مطلوب در هفته‌های اخیر سبب شد تا به سمت حمایت از کاهش ۰٫۵ واحد درصدی حرکت کند و احتمالا از کاهش ۰٫۲۵ واحد درصدی نرخ بهره در هر یک از دو جلسه باقی مانده تا پایان سال حمایت می‌کند.

با اینحال، شگفتی‌های جدید در داده‌ها می‌تواند نظر او را تغییر دهد: اگر داده‌های بازار کار بدتر شود، یا داده‌های تورم از آنچه انتظار می‌رود پایین‌تر باشد، آنگاه می‌توان شاهد کاهش سریع‌تر نرخ بهره بود.

عقاید او اما با میشل بامن متفاوت است که روز جمعه اعلام کرد که همچنان درباره رسیدن به هدف تورم ۲ درصد نگرانی دارد و به همین دلیل هم با کاهش ۰٫۵ درصدی نرخ بهره مخالفت کرده است.

نگرانی بازار کار

آستن گولسبی تاکید دارد که زمانی که شرایط بازارهای کار بدتر می‌شود، سریع‌تر از چیزی پیش می‌روند که بانکداران مرکزی بتوانند از طریق کاهش نرخ‌های بهره به آن کمک کنند.

افزایش اخراج‌ها به لحاظ تاریخی یک «حلقه بازخورد منفی» ایجاد می‌کند که در آن ازدست دادن شغل باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و سپس سبب می‌شود سایر کسب‌وکارها نیز به دلیل کاهش تقاضا اخراج را افزایش دهند.

نرخ بیکاری آمریکا که سال گذشته به ۳٫۴ درصد رسیده بود، اکنون ۴٫۲ درصد است که به گفته گولسبی بسیاری آن را متناسب با اشتغال کامل می‌دانند: ترجیح ما این است که آن را در همین نقطه نگه داریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
واردات شمش طلا در ۶ ماه نخست سال ۶ برابر شد 24 سپتامبر 2024

واردات شمش طلا در ۶ ماه نخست سال ۶ برابر شد

اکوایران: واردات شمش طلای استاندارد در ۶ ماهه سال جاری به ۴۲.۸ تن رسید.

حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟ 24 سپتامبر 2024

حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟

روز دوشنبه حباب دلاری درهم چاق‌تر شد و به ۶۰۰ تومان رسید. چه اتفاقی در بازار درهم افتاده؟ حباب دلاری درهم چه سیگنالی می‌دهد؟

24 سپتامبر 2024

رییس بانک مرکزی به دبی سفر کرد؟/ معادله درهم و دلار در بازار تهران

در دومین روز پاییز بازار طلا و سکه به صعود خودشان ادامه دادند و بالاخره بازار ارز هم با این روند همکاری کرد.  قیمت سکه به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت کرد، قیمت طلای آبشده از میانه کانال ۱۶ میلیون عبور کرد، قیمت درهم به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و قیمت دلار هرات […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.