جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 134470
  • 27 سپتامبر 2024 - 15:33
  • 4 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ارز و طلا افزایشی شدند/ سکه گرمی پیشتاز شد

ارز و طلا افزایشی شدند/ سکه گرمی پیشتاز شد
ارز و طلا افزایشی شدند/ سکه گرمی پیشتاز شد

اکوایران: بازار ارز و طلا در این هفته سبزپوش شدند و طلای داخل با اهرم همزمان اونس طلا و دلار رشد بیشتری را ثبت کرد.

بازار ارز و طلا با شروع فصل پاییز سبزپوش شدند و قیمت‌ها در این هفته در بازار ارز وطلا روند صعودی داشته اند.

اونس طلا که مدت هاست روند صعودی به خود گرفته است در هفته جاری با همراهی دلار تهران، هفته سبزی را برای بازار طلا رقم زده است اکوایران در ادامه این گزارش به بررسی بازدهی در بازار ارز و طلا خواهد پرداخت.

IMG_20240927_101107_813

   دلار تهران در شهریورماه رنج بود وقیمت‌ دلار در آخرین ماه تابستان و همزمان با استقرار کابینه دولت چهاردهم در کانال ۵۹ هزار تومان حبس شده بود. در نهایت با شروع مهرماه تتر و درهم از ماتریکس خارج شدند و دلار را با خود بالا کشیدند.

تتر که در شبانه‌روز به طور پیوسته قابل معامله است از ۲۵ شهریورماه بالاتر از دلار تهران معامله شده است و در این هفته اختلاف خود را با دلار تهران افزایش داده و به همین خاطر بازدهی بیشتری را نسبت به دلار و‌ درهم رقم زده است.

محدوده منطقی حباب درهم چند است؟

درهم همواره نقش تعیین کننده در قیمت فردایی دلار داشته است، معامله گران درهم، معامله گران بنیادی بازار ارز هستند و معامله گران با مقایسه نرخ دلاری درهم و دلار تهران، درباره نرخ دلار فردایی تصمیم می‌گیرند.

IMG_20240927_101107_175

در روز دوشنبه حباب درهم به محدوده ۶۲۹ تومان رسید که بیشترین سطح حباب درهم از هجدهم فروردین ماه است، پس از آن در روز سه شنبه دلار تهران در محدوده ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و در پایان هفته روی مرز ۶۰ هزار تومانی ایستاد.

بررسی اکوایران از روند حباب درهم نشان می‌دهد که حباب درهم در شش ماه گذشته در محدوده ۱۹ تومان قرار داشته است ولی پس از آن هرچه بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و نزدیک به حال بررسی شده حباب آن افزایش پیدا کرده‌است. به طوری که میانگین حباب درهم در بازه هفتگی به ۴۷۷ تومان رسیده است که نشانه مطلوبی برای بازار ارز نیست، همانطور که در نمودار هم مشخص است و میانگین حباب درهم در بازه سه ماهه و شش ماهه نشان می‌دهد، محدوده طبیعی حباب درهم پایین‌تر از ۲۰۰ تومان است. البته در روز پنجشنبه حباب درهم از میانگین هفتگی خود کمتر شد که اگر کاهش حباب درهم ادامه پیدا کند و در محدوده پایین‌تر از ۲۰۰ تثبیت شود ناهماهنگی ایجاد شده میان درهم و دلار از بین خواهد رفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که افزایش حباب درهم در هفته جاری بازدهی مثبت دلار و بازار ارز را رقم زده است.

رکوردشکنی اونس طلا ادامه یافت

اونس جهانی در هفته جاری صعودی شد در پایان هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را نیم درصد کاهش داد که باعث کاهش هزینه فرصت نگهداری طلا شد، بانک مرکزی چین بزرگترین بسته کمک اقتصادی از دوران کرونا را روی میز گذاشت و تنش‌های خاورمیانه پس از حمله رژیم صهیونسیتی به لبنان تشدید شد که تمامی این موارد به نفع طلا شد، اونس جهانی طلا در این هفته صعود کرد و قله جدیدی را فتح کرد. رشد ۳.۱۶ درصدی اونس طلا در این هفته‌ در کنار افزایش ۱.۳۵ درصدی دلار تهران شرایط بهتری را برای بازار طلا رقم زده است.

سکه امامی از سایر اقلام طلا عقب ماند

در این هفته اقلام کوچکتر طلا بازدهی بیشتری را کسب کرده‌اند. سکه یک گرمی با افزایش ۶.۸ درصدی در این هفته رکورددار کسب بازدهی بود ولی حباب آن هم نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۴ درصد افزایش یافت و به ۶۶ درصد رسید.

سکه امامی به عنوان گرانترین عضو بازار طلا هم در این هفته کمترین بازدهی را کسب کرد وبا افزایش ۳.۸۴ درصدی حباب آن در کانال ۱۸ درصدی باقی ماند. به نظر می‌رسد حراج سکه بانک مرکزی و جذب سرمایه‌های خرد به صندوق های طلای بورسی مؤثر در حرکت آرام‌تر سکه امامی نسبت به سایر اقلام طلا باشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ماجرای میلیاردر شدن یک معامله‌گر رمزارز با ۱۳۰۰ دلار؛ شانس یا تقلب؟ 27 سپتامبر 2024

ماجرای میلیاردر شدن یک معامله‌گر رمزارز با ۱۳۰۰ دلار؛ شانس یا تقلب؟

اکوایران: یک معامله‌گر کریپتو با سرمایه‌گذاری در میم‌کوین مو دنگ، ۱۳۳۱ دلار را به ۳٫۴ میلیون دلار تبدیل کرده است.

27 سپتامبر 2024

حفظ سنت ۱۱ ساله در بازار دلار

در میان بازارها، طلا و سکه سوگلی بودند؛ به گونه‌ای که بازار روی کاکل این دو فلز زردرنگ می‌چرخید. دلیل این اتفاق به دو متغیر بنیادی بازار طلا و سکه باز می‌گردد. نکته‌ مهم آن که بر اساس بررسی «اکوایران»  بازار ارز در هفته اول مهر ماه طی ۱۱ سال گذشته، هیچ‌گاه کاهشی نبوده است. […]

لبخند پول به بورس تهران 27 سپتامبر 2024

لبخند پول به بورس تهران

اکوایران: بازار سرمایه در این هفته هم بازدهی مثبتی را ایجاد کرد و کام سهامداران شیرین شد تا انتظارات نسبت به بورس بهبود پیدا کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.