چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 136102
  • 02 اکتبر 2024 - 9:33
  • 8 بازدید
  • ۰ دیدگاه

نشست ارزی مجلس بحث داغ بازار شد

نشست ارزی مجلس بحث داغ بازار شد
نشست ارزی مجلس بحث داغ بازار شد

آرامش بازار، بعد از تنش‌های بامدادی سه‌شنبه به هم خورد. از دل نشست ارزی سه‌شنبه مجلس سه جریان بیرون زد. بازار درباره این سه جریان چه فکری می‌کند؟

بازار ارز و سکه برخلاف انتظارات معامله‌گران حرکت کرد و به کانال‌های از دست رفته برگشتند. قیمت دلار با افزایش به کانال ۶۱ هزار تومان برگشت، قیمت سکه به ۴۷ میلیون رسید و قیمت طلای آبشده که در روز دوشنبه کانال ۱۷ میلیون را از دست داده بود به این کانال برگشت. این نوسان قیمت فقط مختص بازار داخل نبود و در بازارهای جهانی هم قیمت انس طلای جهانی با رشد ۳۰ دلاری به ۲۶۶۰ دلار رسید و قیمت نفت هم افزایشی بود.

در روز دوشنبه بازار ارز و سکه به سمت نزول پیش رفت و اکثر معامله‌گران بعد از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه سیگنال مثبت دریافتند و تصور می‌کردند که همچنان قیمت‌ها بر مدار نزول خواهند بود. اما در دوشنبه شب با شدت تنش بین اسرائیل و لبنان، نظرها برگشت و بازار نوسانی دنبال شد.

قیمت دلار هرات سه‌شنبه را در ۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان شروع کرد که بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. با بازگشایی بازار دبی شدت نوسان بازار بالا رفت و قیمت دلار هرات به سمت کانال جدید رفت و در حوالی مرز کانال ۶۱ هزار تومان به کار خودش پایان داد. البته در معاملات پشت خطی قیمت دلار هرات، گارد صعودی خود را حفظ کرد و تا میانه کانال ۶۱ هزار تومان بالا رفت.

قیمت دلار تهران در ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز به کار کرد و منطبق با بازار ارز هرات حرکت کرد. قیمت دلار در تهران هم نوسانی دنبال شد و در ۶۱ هزار و ۵۰ تومان بسته شد. فضای بازار ارز تهران هیجانی دنبال شد و شاهد تحرکاتی در خرید دلار در روز سه‌شنبه بودیم.

قیمت درهم که روز گذشته در ۱۶ هزار و ۶۳۰ تومان بسته شده بود روز سه‌شنبه را با گپ مثبت ۱۲۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان بازگشایی کرد و تقریبا بدون نوسان دنبال شد. قیمت درهم در نهایت در نرخ بازگشایی به کار خودش پایان داد. به نظر می‌رسد دلیل توقف قیمت درهم به خاطر رشد روز دوشنبه این بازار باشد که خلاف جهت همه بازارها حرکت کرد و موجب حباب در بازارها شد. حباب دلاری درهم در روز سه‌شنبه کمتر شد و به ۴۶۰ تومان رسید، البته که همچنان در عدد بالایی قرار دارد.

قیمت طلای آبشده با گپ مثبت در کانال ۱۷ میلیون شروع کرد و با نوسان دنبال شد. در روز سه‌شنبه بازار طلا و سکه از دو متغیر خودش یعنی هم دلار و هم انس طلا سیگنال صعود گرفت و ارزش ذاتی بازار بالا آمد. قیمت طلای آبشده در نهایت با افزایش در پله دوم کانال ۱۷ میلیون بسته شد. حباب طلای آبشده به دلیل بالا آمدن ارزش ذاتی بازار با کاهش از دو درصد به یک درصد رسید. البته بازار طلای آبشده در معاملات پشت خطی به خاطر افزایش قیمت دلار هرات در پشت خط، از این بازار پیروی کرد و تا میانه کانال ۱۷ میلیون بالا رفت.

قیمت سکه اولین قیمت روز سه‌شنبه را با گپ مثبت ۳۰۰ هزار تومانی در ۴۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و به سمت کانال جدید حرکت داشت. قیمت سکه در نهایت با افزایش در ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه هم کاهشی بود و به کف ۱۹ درصد رسید. بازار سکه هم در پشت خط با نوسان دنبال شد و قیمتش تا ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت.

در بازار سه‌شنبه دو موضوع بحث داغ بازار بود. موضوع اول سامانه جامع تجارت بود که در کف بازار دوشنبه به آن اشاره شد. در روز سه‌شنبه بنا به نامه اتاق اصناف به طلافروشی‌ها، اونا تا ۲۸ آبان فرصت دارند در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و اقدام به ثبت خرید و فروش طلا، جواهر و مصنوعات کنند.

بحث داغ دوم بازار درمورد منازعه ارزی بین همتی، فرزین و قالیباف بود. این سه مقام رسمی هر کدام رویکردهای متفاوتی را درمورد نرخ ارز دارند؛ وزیر اقتصاد رویکرد نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ ارز بازار آزاد را دارد، رویکرد فرزین، تثبیت نرخ نیماست و رئیس مجلس از  چندنرخی بودن ارز انتقاد کرده است. به عقیده تحلیلگران هر رویکرد یکسری موافق داره، یکسری منتقد؛ جزییات نگاه موافق و مخالف هر سه رویکرد در گزارش دیده‌بان اکوایران بازخوانی شده است.

بازار امروز پس از این جلسه تصور می‌کرد فعلا نگاه واحدی به سیاست ارزی ندارد و هر کدام از اعضای تیم اقتصادی تابع هدف خودش را دنبال می کند. در این حالت بیشتر از اینکه قاعده حاکم باشد ممکن است اقتضائی عمل شود مثلا تا روزی که فرزین زورش برسد سیاست تثبیت ادامه دارد.

بازار عصر سه‌شنبه با انتشار برخی خبرها از افزایش احتمال عملیات انتقامی ایران از اسراییل فاز هیجان  گرفت و  رو به بالا رفت. به نظر می‌رسد چهارشنبه روز مهمی برای بازارساز است. تا با مدیریت نوسان نگذارد عطش هیجان قیمت‌ها را متلاطم کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
02 اکتبر 2024

تنش در لبنان خواب استانبول را آشفته کرد

بازار ارز و سکه برخلاف انتظارات معامله‌گران حرکت کرد و به کانال‌های از دست رفته برگشتند. قیمت دلار با افزایش به کانال ۶۱ هزار تومان برگشت، قیمت سکه به ۴۷ میلیون رسید. این نوسان قیمت فقط مختص بازار داخل نبود و در بازارهای جهانی هم قیمت انس طلای جهانی با رشد ۳۰ دلاری به ۲۶۶۰ […]

جهش طلا جهانی با حمله موشکی ایران به اسرائیل 02 اکتبر 2024

جهش طلا جهانی با حمله موشکی ایران به اسرائیل

اکوایران: به دنبال بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، قیمت طلا با رشد ۱ درصدی همراه شده است.

02 اکتبر 2024

راه اثبات مالکیت در فضای بیت‌کوین

علیرضا مفتخر، مدیر محصول مرکز تبادل رمزارزی در گفتگویی با موضوع «حریم خصوصی در دنیای بلاکچین» به پاسخ این سوال پرداخته است. او برای تحلیل سراغ بحث رمزنگاری در فضای بلاکچین رفته است. نسخه کامل در سایت   ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید. [کل: ۰ میانگین: […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.