جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 24150
  • 09 سپتامبر 2023 - 14:15
  • 159 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سه مرز مهم قیمت سکه در بازار امروز

سه مرز مهم قیمت سکه در بازار امروز
سه مرز مهم قیمت سکه در بازار امروز

اکوایران: در شرایطی که اخبار ضدونقیضی درمورد توافق نانوشته ایران و آمریکا و فروش نفت ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شود، قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی جمعه شب به سمت کانال ۵۰ هزار تومان حرکت کرد، برخی از سکه بازان پیش‌بینی می‌کنند این اتفاق می‌تواند در اولین روز هفته تا حدودی بر روی نوسانات قیمت سکه اثر گذار باشد.

به گزارش اکوایران، قیمت سکه امامی در معاملات پشت خطی عصر پنجشنبه و روز جمعه افت‌وخیز قابل توجهی را ثبت نکرد و در حول و حوش ۲۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. اما از نظر سکه‌بازان چند اتفاق مهم در بازار پشت‌خطی روز جمعه رخ داد که احتمالا کفه ترازوی معامله‌گران افزایشی را در اولین روز هفته جاری تا حدودی سنگین‌ خواهد کرد.

از نگاه این دسته، در حالی که از ابتدای شهریور اخبار و سیگنال‌های مبنی بر توافق نانوشته ایران و آمریکا و افزایش فروش نفت ایران همچون سرعت‌گیر نوسان قیمت دلار و سکه عمل کرده بود؛ حال برخی ادعاهای تردیدآمیز به نوسان‌گیران مجال جولان داده است.

جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین ایران در انگلستان گفته: توافق کوتاه مدت و نانوشته، از کیفیت، یا شرایط استثنایی و ویژه‌ای برخوردار نیست و به‌ حدی محدودیت دارد که فعلا مورد توجه روسیه، چین و اعراب قرار نگرفته است. در نتیجه این کشورها، واکنش ویژه‌ای به توافق محدود ایران و آمریکا نشان نمی‌دهند.

طبق گفته وی این به این معنا نیست که اتفاقات مرتبط به توافق ایران و ایالات متحده را رصد و دنبال نمی‌کنند، اما به این معناست که توافق موقت برای این کشور‌ها حساسیت برانگیز نیست.

از سوی دیگر، تسنیم در گزارشی نوشته رسانه‌های غربی که چندی پیش مدعی شده بودند دولت جو بایدن به یک توافق پنهان نفتی با ایران دست‌یافته اکنون ادعای دیگری مطرح کرده‌اند که از تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از افزایش فروش نفت ایران حکایت دارد.

در کنار این دو خبر، آمارهای متغیرهای پولی به خصوص روند رشد پایه پولی، مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در حالی که سید ابراهیم رئیسی در تازه‌ترین سخنان خود گفته بدون چاپ پول کسری بودجه را برطرف کردیم؛ قائم مقام‌پیشین بیمه مرکزی توئیت زده از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۲، بالغ بر ۳۷۱ هزار میلیارد تومان پول جدید چاپ شده که به معنی ۷۲٪ رشد در پایه پولی کشور است.

علاوه بر موارد ذکر شده، وزارت دادگستری آمریکا پس از ۱۹ ماه اعلام کرده یک محموله نفت خام ایران را به ارزش میلیون‌ها دلار توقیف کرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند انتشار چنین اخباری هم می‌تواند بر سطح تنش‌های ایران و غرب بیفزاید و زمینه‌ساز نوسان قیمت دلار و سکه شود.

مجموع این اخبار باعث شد قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی جمعه شب به سمت کانال ۵۰ هزار تومان حرکت کند و در مرز ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد. سکه‌بازان معتقدند اگر قیمت دلار امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه به مرز یاد شده برسد و بالای آن تثبیت دهد احتمال اینکه این اتفاق بتواند خریداران را به سمت بازار سکه هدایت کند وجود دارد.

سکه در حال حاضر دو مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش‌روی خود دارد. اگر بالای این دو محدوده ماندگار شود به دنبال شکست کانال ۲۹ میلیون تومان تلاش خواهد کرد. برخی هم می‌گویند تا زمانی که مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از دست‌نرود کاهشی‌ها شانسی برای قدرت نمایی نخواهند داشت.

البته با تمام این اوصاف، برخی هم باور دارند که بازار در انتظار نشست شورای حکام است و از احتمال نوسان محدود دلار و سکه در روز جاری سخن گفتند. قیمت واقعی سکه امامی در شرایط کنونی ۲۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است که با قیمت نقدی در بازار ۵ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان فاصله دارد.

حباب سکه 18 شهریور

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان 02 مه 2024

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.