جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 26434
  • 18 سپتامبر 2023 - 8:11
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چرا دلار کاهشی شد؟

چرا دلار کاهشی شد؟
چرا دلار کاهشی شد؟

اکوایران: معامله‌گران در روز قبل، از موقعیت خرید خود عقب‌نشینی کردند و قیمت دلار در شروع آخرین هفته تابستان کاهش یافت.

به گزارش اکوایران، درحالی‌که انتظار می‌رفت افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا،  اعلام حفظ تحریم‌های موشکی ایران، بیانیه تروییکای اروپایی و حذف هشت مامور آژانس از سوی ایران، باعث افزایش دلار در شروع آخرین هفته تابستان شود، دلار در معاملات روز قبل بر‌خلاف انتظارات و روند معاملات پشت‌خطی، نه‌تنها افزایش نیافت بلکه کاهشی شد.

دلایلی که می‌توان برای کاهش دلار نام برد از قرار زیر است: اول آن‌که مطابق با اخبار منتشر شده، تبادل زندانیان ممکن است در این هفته انجام شود که تاثیر روانی بر بازار ارز دارد. مورد دوم مربوط به آزادسازی منابع ارزی ایران در هفته جاری هم‌زمان با تبادل زندانیان است؛ در این رابطه، روزنامه‌های دولتی هم به بهانه آزادسازی منابع ارزی تیترهای کاهشی برای بازار ارز را برجسته کرده‌اند. به‌عنوان مثال روزنامه ایران باتوجه به آزادسازی منابع ارزی ایران تیتر برگ ریزان دلار را انتخاب کرد و پیش‌بینی کرد با توجه به دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی آزاد شده و دست پرتر بازارساز قیمت دلار کاهش شدیدتری را تجربه کند.

مورد سومی‌ هم که مانع رشد قیمت دلار شد، سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به آمریکا برای سخنرانی در سازمان ملل است. با‌توجه به همراهی علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهور، گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این وجود داشت، تقویت شد. پیش از اجلاس گمان بر این بود که جریان دیپلماسی در این اجلاس، میان ایران و طرف‌های غربی تقویت خواهد شد. به همین خاطر، معامله گران بازار ارز در روز قبل عقب کشیدند تا اخبار مربوط به سفر را ارزیابی کنند.

مورد چهارمی هم که مانع از رشد دلار شد، افزایش قیمت جهانی نفت بود. پیش‌بینی نفت صد دلاری بر سر زبان‌ها است. اتفاقی که درصورت تحقق چشم‌انداز درآمد‌های ارزی ایران را افزایش می‌دهد و باعث افزایش قدرت بازارساز برای کنترل دلار خواهد شد. به همین خاطر معامله‌گران از موقعیت خرید خود در شرایطی که ریسک‌های دیگری نیز برای خریداران وجود داشت عقب‌نشینی کردند و قیمت دلار در شروع آخرین هفته تابستان کاهش یافت.

حمایت و مقاومت سرنوشت ساز سکه

معاملات روز قبل دلار به ابتدای نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی بازگشت و در صورتی که نتواند به مقاومت ۵۰ هزار تومانی حمله کند حمایت محدوده ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان را در پیش دارد.

عقب‌نشینی سکه امامی در روز قبل کمتر بود. سکه بر روی حمایت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متوقف شد. مهم‌ترین حمایت سکه محدوده ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که اگر از دست برود و سکه پایین آن تثبیت شود، میدان دست کاهشی‌های بازار خواهد افتاد. ولی در غیر این صورت، اگر سکه بتواند مقاومت ۲۸ میلیون و۴۰۰ هزار تومان را بشکند. مهم‌ترین مقاومت آن سطح ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تثبیت بر فراز آن شرط صعودی شدن سکه است.

گروه نفتی چراغ بورس را سبز کرد

با پایان تعطیلات ارزش معاملات خرد در روز قبل رشد خوبی را ثبت کرد و با افزایش ۳۲ درصدی به ۴ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان رسید. رشد ارزش معاملات خرد، شرط صعودی شدن بازار سرمایه است. به همین خاطر اگر ارزش معاملات خرد روند صعودی به خود بگیرد و در گام اول خود را به بالای هفت هزار میلیارد برساند، می‌توان انتظار داشت که روند صعودی جدیدی در بازار سرمایه شکل گرفته است.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد روز قبل گروه نفتی چراغ سبز رشد بازار را روشن کرد و فراکابی‌ها و سهام شستا بازار سرمایه را بالا کشیدند.

سهام شتران یکی از لیدرهای گروه پالایشگاهی است که بررسی تکنیکالی آن نشان می‌دهد از حمایت سطح ۷۸ درصد فیبوناچی برگشته و افزایش یافته است. مهم‌ترین مقاومت‌های پیش‌روی شتران در کوتاه مدت محدود ۴۸۰ تومان و سطح ۵۲۰ تومان است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.