سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 39983
  • 05 نوامبر 2023 - 20:13
  • 127 بازدید
  • ۰ دیدگاه

همکاری شبکه بلاک‌چین ریپل و بانک مرکزی گرجستان

همکاری شبکه بلاک‌چین ریپل و بانک مرکزی گرجستان
همکاری شبکه بلاک‌چین ریپل و بانک مرکزی گرجستان

بانک مرکزی گرجستان (NBG) که از قبل علاقه‌ی خود را برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از فرصت‌های فناوری بلاک‌چین در صنعت خود نشان داده بود، به تازگی پلتفرم اختصاصی شرکت ریپل لبز را که به منظور توسعه‌ی محصولات رمزارزی برای بانک‌های مرکزی ایجاد شده؛ برای آزمایش ارز دیجیتال ملی خود به نام لاری دیجیتال انتخاب کرده است

به گزارش اکوایران، وجود فضای باز گفتمان تجاری برای همکاری و استفاده از تجربیات شرکت‌های بین‌المللی یک امکان عالی برای کشورهایی نظیر گرجستان است تا بتوانند علی‌رغم داشتن اقتصادی کوچک، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه قدم بردارند. بانک مرکزی گرجستان اعلام کرد طرح امکان‌سنجی توسعه‌ی لاری دیجیتال را برای ارزیابی مزایای استفاده از آن در بخش‌های مختلف دولت، صنعت، مشاغل و تسویه‌های خرد به انجام می‌رساند. این کشور از تجربه‌ی شرکت ریپل لبز در این مسیر کمک گرفته است.

بانک ملی گرجستان (National Bank of Georgia) شبکه بلاک‌چین ریپل لبز را به عنوان شریک رسمی خود برای توسعه لاری دیجیتال معرفی کرده است. لاری ارز ملی گرجستان است و پروژه لاری دیجیتال سعی دارد با استفاده از تجربیات ریپل که سابقه‌ی فعالیت در زمینه‌ی توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) را دارد به کاوش در این زمینه بپردازد.

شرکت فناوری ریپل لبز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: این مشارکت شامل پیاده‌سازی و استقرار طرح آزمایشی لاری دیجیتال از طریق پلتفرم CBDC شرکت ریپل است. بانک مرکزی گرجستان امیدوار است با بهره‌مندی از بازوی اجرایی توانمند ما و نیز استفاده از پلتفرم CBDC بتواند در ارزیابی صحیح از کاربردهای بالقوه لاری دیجیتال، تعیین مزایای آن برای بخش‌های دولتی، شرکت‌ها، صنایع  و کاربردهای خرده فروشی استفاده کند.

پیش از انتخاب ریپل به عنوان شرکت مشاوره و اجرا، روند انتخاب بازوی فنی به دقت از جانب بانک مرکزی گرجستان برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شد. بانک مرکزی گرجستان در سپتامبر ۲۰۲۳ تمایل خود برای توسعه‌ی پروژه «ارز دیجیتال بانک مرکزی» را با معرفی یک «محیط آزمایش زنده» با دسترسی محدود به طور عملی اعلام کرد.

این نهاد در گام اول این فرایند، از میان شرکت‌های متقاضی ۹ شرکت را به دلیل مهارت، بلوغ سازمانی، توانایی فنی، پیشینه مرتبط و اشتیاق برای شرکت در ارزیابی عملی انتخاب کرد. در این مرحله ریپل در کنار شرکت‌هایی چون کارنسی نتوورک (Currency Network)، بروکسس (Broxus) و دیگر توسعه‌دهنده‌گان بلاک‌چین قرار گرفت. کمیته انتخاب عوامل گوناگونی از جمله درک صحیح از اهداف پروژه، امکان یافتن تمامی کاربردهای بالقوه و تعهد قوی نسبت به موفقیت را در نظر گرفتند. در انتها و در ماه جولای شرکت Ripple به دلیل سابقه مشارکت در توسعه‌ی پروژه‌های مرتبط با «ارز دیجیتال بانک مرکزی» ، ابتکار عمل در توسعه‌ی پلتفرم‌های مرتبط و به ویژه برای ایفای نقشِ محوری در تقویتِ نوآوری حوزه CBDCها انتخاب شد.

قبل از مشارکت ریپل با بانک مرکزی گرجستان برای توسعه‌ی لاری دیجیتال، این شرکت به طور فعال خود را به سازمان‌هایی که به‌دنبال پیاده‌سازی «ارز دیجیتال بانک مرکزی» بودند، نزدیک کرده بود. ریپل قبلاً طی تفاهمی با بانک مرکزی کلمبیا به نام Banco de la República بر روی توسعه‌ی کاربردهای فناوری بلاک‌چین در طرح آزمایشی پزو دیجیتال همکاری کرده بود.

ممکن است به دلیل شباهت زیاد «رمزارزها» و «ارزهای دیجیتال بانک مرکزی» تصور کنیم ارزهای توسعه یافته از سوی بانک‌های مرکزی می‌تواند تمام مزایای یک رمزارز غیرمتمرکز را به همراه داشته باشد. اما باید اشاره کرد این ارزها صرفا «پول‌های فیاتِ دیجیتالی» هستند و از تکنولوژی بلاک‌چین یا دفترکل توزیع شده استفاده می‌کند. در واقع این زیرساخت‌های فنی صرفا ارزهای فیاتِ تحت مدیریت بانک مرکزی را بیشتر از قبل قابل برنامه‌ریزی، رهگیری و انتقال می‌کند و از طرفی موجب صرفه‌جویی بانک مرکزی در چاپ پول و آسیب کمتر به محیط زیست می‌شود. اما به هیچ‌وجه خصوصیات یک رمزارز عیرمتمزکز را برای فرد دارنده به همراه نمی‌آورد.

حوزه‌ی CDBCها از پیشرفت‌های دنیای رمزارزها و بلاک‌چین الهام گرفته‌ است و به احتمال زیاد بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های آتی از این شکل از ارز دیجیتال استفاده خواهند کرد. برخلاف تصوری که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را رقیبی برای رمزارزهای بزرگ مانند بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و… می‌داند، این پول‌های فیات دیجیتالی موجب آشنایی بیشتر مردم با کارکردهای فناوری روز و توسعه‌ی بیشتر شرکت‌های بلاک‌چینی می‌شوند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
تقابل اخبار پکن و ریاض در میدان دلار تهران/ نیم سکه رشد نکرد 29 آوریل 2024

تقابل اخبار پکن و ریاض در میدان دلار تهران/ نیم سکه رشد نکرد

اکوایران: در حالیکه مجمع جهانی اقتصاد به‌جای سوییس در ریاض برگزار شده است، به نظر می‌رسید که اخبار ریاض بر کاهش قیمت دلار موثر بوده است ولی در روز جاری صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه چین به نظر می‌رسد عاملی بود که باعث نفس کشیدن دلار شد.

میزان سهمیه ارز حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد 29 آوریل 2024

میزان سهمیه ارز حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد

اکوایران: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج از اختصاص ۵۰۰ یورو برای حج ۱۴۰۳ خبر داده که قرار است ارز تخصیصی ۳۹ هزار تومان محاسبه شود.

خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟ 29 آوریل 2024

خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟

اکوایران: سیتی‌گروپ و جی‌پی مورگان در میان موسساتی قرار دارند که خرید لیر ترکیه در معاملات آتی را توصیه می‌کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.