افزایش مناطق آزاد، آری یا خیر؟!
افزایش مناطق آزاد، آری یا خیر؟!

تبریز- کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس درخصوص «افزایش مناطق آزاد، آری یا خیر؟!» گفت: در صورت رعایت الزامات، با تاسیس مناطق آزاد موافقیم.

مجید کیانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در صورت رعایت الزامات، با تاسیس مناطق آزاد موافقیم. وقتی منطقه‌ای می‌خواهد در اقتصاد ملی نقش‌آفرینی و توسعه یابد، چرا این فرصت از آن گرفته شود؟
وی با بیان اینکه موضوع ما کمیت مناطق آزاد نیست، تصریح کرد: ذاتا تعداد مناطق آزاد ایران کمتر از برخی کشورهای همسایه و سایر ممالک است. در ایجاد مناطق آزاد، اهداف عالیه‌ای دنبال می‌شود و باید این فرصت را به مناطق مستعد داد تا به توسعه عمرانی و تکمیل زیرساخت‌ها آن کمک شود و بتوانند در اقتصاد ملی و بین‌المللی نقش ایفا کنند.

جانمایی ایجاد مناطق آزاد جدید کار کارشناسی می‌طلبد

ایجاد مناطق آزاد در مرزهای جمهوری اسلامی ایران مفید و اثرگذار است
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه ایجاد مناطق آزاد در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و تعامل با کشورهای همسایه مفید و اثرگذار است، خاطرنشان ساخت: جانمایی ایجاد مناطق آزاد جدید کار کارشناسی را می‌طلبد و در تاسیس مناطق آزاد جدید تلاش شده برخی از مشکلات مناطق قبل دوباره تکرار نشود که این مشکلات شامل وسعت غیرمتعارف، قرارگیری منطقه در مرکز جمعیتی و عدم وجود پایانه مرزی بوده است.‌
وی متذکر شد: اقدامات اولیه برای شکل‌گیری مناطق آزاد این است که بتوان زمین به سرمایه‌گذار واگذار کرد و متناسب با واگذاری زمین زیرساخت‌ها را تامین کرد که این امر خود زمانبر بوده و در منطقه آزاد ارس بیش از ۱۰ سال به‌طول انجامیده است.

اتهام قاچاق به مناطق آزاد ایران، آدرس غلط بانیان قاچاق برای انحراف افکار عمومی و خواص تصمیم‌ساز جهت ایجاد حاشیه امن برای ادامه حیات‌شان است

کیانی در پاسخ به سوالی در خصوص شائبه تبدیل مناطق آزاد به سکوی واردات و قاچاق کالا، تاکید داشت: اتهام قاچاق به مناطق آزاد ایران، آدرس غلط بانیان قاچاق برای انحراف افکار عمومی و خواص تصمیم‌ساز جهت ایجاد حاشیه امن برای ادامه حیات‌شان است. سهمیه‌ی کالای همراه مسافر کل مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار است که آن‌هم به‌صورت کاملا کنترل‌شده توزیع می‌گردد.‌

سه میلیون خودرو در طول سال برای گردشگری وارد منطقه آزاد ارس شده‌اند
وی یادآور شد: در منطقه آزاد ارس در سال ۱۴۰۲ قریب به سه میلیون خودرو در طول سال برای گردشگری وارد منطقه شده‌اند و ۹۰ میلیون دلار سهمیه کالای همراه مسافر ارس توسط این گردشگران به‌صورت خرد خریداری می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه اطلاق عنوان دروازه واردات به مناطق آزاد ناشی از جهل به موضوع و یا تخریب هدفمند برای عدم موفقیت آن‌هاست، توضیح داد: ارقام واردات از مناطق آزاد مشخص است و این واردات سهمی از واردات کل کشور است بطوریکه در صورت عدم وجود مناطق آزاد نیز این واردات استمرار خواهد داشت.‌

تراز تجاری مناطق آزاد در ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم مثبت بوده است
وی ابراز کرد: در برخی موارد واردات کل کشور که از مبادی مناطق آزاد کشور صورت می‌پذیرد به اشتباه به عنوان واردات مناطق آزاد تلقی می‌گردد. باید واردات مناطق آزاد که شامل مواد اولیه و تجهیزات برای تولید در مناطق آزاد می‌باشد را مستقل در نظر گرفت.
کیانی با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد در ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم مثبت بوده است، گفت: براساس آمار ده ماهه سال گذشته صادرات از مناطق آزاد کشور ۹۷۲ میلیون یورو و واردات ۷۷۸ میلیون یورو بوده است که نشانگر تراز تجاری مثبت مناطق است و رویکرد دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان و افزایش صادرات گام مهمی بود که این نتیجه را به ارمغان داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]