سنگینی بار مناقشات منطقه‌ای بر بازار فولاد
سنگینی بار مناقشات منطقه‌ای بر بازار فولاد
عوامل سیاسی در طول سال این قابلیت را دارند تا قیمت ورق فولادی را با نوسان‌های جدی مواجه کنند که با توجه به اتفاقات و درگیری‌های اخیر در خاورمیانه نیز می‌توان انتظار داشت که بازار فولاد تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

کشورهای تولیدکننده با توجه به نقش بسیار پررنگی که درزمینه تولید محصولات فولادی و تامین نیاز دیگر مناطق بر عهده دارند به‌دنبال بروز هرگونه مشکل سیاسی یا اقتصادی، تاثیرات مختلفی را روی بازار فولاد برجای می‌گذارند.

تاثیر اخبارهای سیاسی بر قیمت ورق

در ابتدا بهتر است بدانید که ورق سیاه یا ورق گرم یک محصول بسیار کاربردی محسوب می‌شود که در کانون توجه اغلب صنایع وابسته به فولاد قرار می‌گیرد و به‌عنوان یک ماده اولیه جهت ساخت محصولات متنوعی به‌کار می‌رود.

اهمیت بالای استفاده از این محصول باعث می‌شود تا بسیاری از صنایع متاثر از تغییر قیمت ورق سیاه، ارزش‌گذاری محصولات خود را هم‌سو با این روند پیش ببرند که بدون شک ایجاد شرایط سیاسی مختلف در این زمینه موثر است.

اخبارهای سیاسی در سطح دنیا که در بیشتر موارد مربوط به ایجاد درگیری بین کشورهای حاضر در منطقه است مهم‌ترین عاملی به‌شمار می‌رود که روی افزایش یا کاهش قیمت ورق گرم تاثیر زیادی می‌گذارد.

در روزهای اخیر به‌دلیل انتشار اخبار نظامی و سیاسی مختلف در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، بازار فولاد نیز نوسان‌های زیادی را شاهد بود که باعث شد تا برخی از تولیدات روند صعودی داشته باشند.

کدام مسائل سیاسی تاثیر بیشتری بر قیمت انواع ورق داشت؟

با شروع سال جدید مسائل متعددی به‌وجود آمد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیری را بر بازار داخلی و جهانی فولاد گذاشت که برخی از مهم‌ترین موارد به شرح زیر هستند.

حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه

از مسائلی که در خاورمیانه اتفاق افتاد و توانست روندی صعودی را در بازار فولاد و قیمت انواع ورق آهنی ایجاد کند، حملات اسرائیل به مستشاران ایرانی در کشور سوریه بود.

بعداز اینکه اخبار ناشی از این درگیری منتشر شد بازارهای داخلی کشور جهش قیمتی خود را آغاز کردند و به‌دنبال یک دوره رکود کوتاه‌مدت در ماه‌های اخیر باز هم قیمت انواع محصولات فولادی تغییر پیدا کرد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تحرک‌های نظامی در منطقه و احتمالی که دررابطه‌با آغاز جنگ وجود داشت، به‌عنوان محرکی برای رونق بازار آزاد مقاطع فولادی عمل کرد.

دراین‌بین نیز قیمت ورق st52 و انواع محصولات فولادی نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت و بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی نسبت به عرضه محصولات خود با در کف قیمتی نداشتند.

شایان ذکر است که تاثیر این درگیری سیاسی به‌دنبال پاسخ ایران تا حدودی کاهش پیدا کرد و شرایط مساعدتری را برای قیمت ورق آهن ST52 و دیگر محصولات فولادی ایجاد کرد.

قیمت ورق st52 در سایت فولادینو

جنگ های رخ داده در خاورمیانه

اوضاع اقتصادی و سیاسی در کشورهای خاورمیانه به‌دلایل مختلفی امکان دارد که عواقب مختلفی را برای بازار فولاد به‌دنبال داشته باشد و منجر به رکود یا رونق در این زمینه شود.

با توجه به اینکه در مدت گذشته صهیونیست‌ها حملات زیادی به غزه داشته و نگرانی‌هایی را در منطقه به‌وجود آورده است، بسیاری از کشورهای حاضر در خاورمیانه نیز سیاست‌های داخلی و خارجی خود را تغییر دادند.

در پی این مسائل ترکیه اعلام کرد که به‌دلیل عدم همکاری اسرائیل جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه، صادرات فولاد به آنها را متوقف می‌کند که این مورد نیز بر بازار منطقه تاثیر زیادی دارد.

تاثیر روانی افزایش قیمت دلار به دلیل درگیری های سیاسی

باید این را در نظر بگیرید که صعود یک‌باره نرخ دلار در کشور که به‌دنبال مسائل سیاسی در سطح منطقه و همچنین سیاست‌های داخلی کشور به‌وجود آمد نیز از دیگر مواردی بود که توانست قیمت انواع ورق را با نوسان مواجه کند.

با آغاز افزایش قیمت در بازارهای داخلی به‌دنبال درگیری‌های سیاسی، اولین جهش در نرخ ارز مشاهده شد که به‌طور قابل توجهی بر دیگر محصولات مهم ازجمله فولاد تاثیر زیادی گذاشت و شوک بزرگی به این حوزه وارد کرد.

در واقع نرخ دلار همیشه یکی از مواردی است که به‌صورت مستقیم تاثیر شدیدی بر نمودارهای قیمتی آهن‌آلات دارد و بسیاری از فعالان این حوزه را وادار می‌کند تا به‌طور مداوم نگاهی به آن داشته باشند.

جو روانی ناشی از صعود نرخ ارز این قابلیت را دارد تا قیمت ورق ضدسایش و بسیاری از تولیدات فولادی را با یک نوسان شدید مواجه کند و روندی افزایشی را برای بسیاری از آن‌ها به‌وجود آورد.

کاهش تقاضای جهانی برای محصولات فولادی

به‌دنبال کاهش تقاضای جهانی برای خرید محصولات فولادی ازجمله ورق آهن افت‌وخیزهای بسیاری در این بازار به چشم می‌خورد که بیشتر از همه روی اقتصاد کشورهای تولیدکننده تاثیر گذاشت.

بسیاری از تولیدکنندگان که درزمینه عرضه ورق‌های فولادی فعالیت دارند درصورت ایجاد رکورد در سطح دنیا معمولا تغییراتی را در حجم عرضه خود ایجاد می‌کنند تا مشکلات خاصی بر سر تامین هزینه‌های مورد نیاز ایجاد نشود.

در همین راستا امکان دارد که برخی از سیاست‌های اعمال‌شده در این زمینه قیمت ورق ضد سایش و بسیاری دیگر از محصولات فولادی پرکاربرد را دچار نوسان کند که باید منتظر هرگونه تغییر در این روند بود.

ایجاد تغییر در میزان صادرات محصولات فولادی

ایجاد تغییر در میزان صادرات محصولات فولادی

بدون شک بسیاری از عواملی که بر تعیین قیمت محصولات فولادی موثر واقع می‌شوند به‌صورت زنجیروار با هم در ارتباط هستند، به‌گونه‌ای که درگیری‌های سیاسی و افزایش نرخ ارز این قایلیت را دارند تا میزان صادرات را نیز دستخوش تغییر کنند.

باید دید که روند قیمت ورق و دلار که از ابتدای امسال وضعیتی صعودی داشت همچنان به همان صورت باقی می‌ماند یا خیر، در چنین وضعیتی اغلب تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که صادرات خود را افزایش دهند.

البته باید این را در نظر داشت چنانچه تحریم‌های واردشده به کشور در پی انتشار اخبار سیاسی شدت پیدا کند این احتمال وجود دارد که میزان صادرات نیز کاهش یابد و این مسئله ممکن است باعث بالارفتن عرضه در بازار داخلی و تغییر در قیمت‌گذاری محصولات فولادی شود.

جمع‌بندی

به‌طور کلی اتفاق‌های سیاسی در هر منطقه ممکن است بازارهای مهم را تحت‌تاثیر قرار دهد که دراین‌بین قیمت ورق نیز به‌عنوان یکی از محصولات کاربردی در پی مشکلات سیاسی در خاورمیانه دچار نوسان می‌شود.

در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ مسائل سیاسی متعددی در سطح خاورمیانه رخ داد که توانست به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت بسیاری از محصولات فولادی ازجمله ورق‌های آهنی تاثیرگذار باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]