رابطه افزایش قیمت ورق سیاه و گران شدن پروفیل
رابطه افزایش قیمت ورق سیاه و گران شدن پروفیل
قیمت پروفیل رابطه مستقیمی با قیمت ورق سیاه و ورق روغنی دارد. از این رو تحلیل قیمت ورق‌های فولادی یکی از گزینه‌های پیش‌بینی قیمت پروفیل قوطی به شمار می‌رود. در این مطلب به بررسی رابطه بازار ورق سیاه و قیمت پروفیل می‌پردازیم.

مقدمه

قوطی‌ها یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در صنعت هستند که از آن‌ها در انواع کاربردهای ساختمانی، خودروسازی، ساخت تجهیزات نظامی و غیره استفاده می‌شود. از این رو قیمت قوطی برای بسیاری از فعالان در حوزه صنعت دارای اهمیت بالایی است. معمولاً برای تولید پروفیل قوطی به روش نورد سرد از پرس انواع ورق‌های فولادی به ویژه ورق سیاه استفاده می‌کنند. از این رو ورق سیاه یکی از مهم‌ترین مقاطع در تعیین کیفیت و قیمت قوطی پروفیل به شمار می‌رود. بنابراین هرگونه تغییری در قیمت ورق سیاه می‌تواند مستقیماً باعث تغییر قیمت پروفیل قوطی شود. هم‌چنین کیفیت پروفیل قوطی پروفیل نیز به نوع ورق سیاه مورد استفاده بستگی دارد که باید در خرید قوطی پروفیل به آن دقت کرد. در این مطلب بررسی می‌کنیم که چگونه و چرا قیمت ورق سیاه باعث گران شدن پروفیل می‌شود.

محصولات فولادی ساخته شده از ورق سیاه

محصولات فولادی مختلفی در بازار آهن از ورق سیاه تولید می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع قوطی پروفیل مانند قوطی‌های مربع و مستطیلی، پروفیل زد، پروفیل لنگه دری، نبشی و ناودانی و انواع لوله‌های فولادی مانند لوله داربستی اشاره کرد. با توجه به تنوع محصولات تولیدی از ورق سیاه باید عنوان کنیم قیمت ورق سیاه می‌تواند بر طیف وسیعی از مقاطع فولادی تأثیرگذار باشد.

تولید پروفیل از ورق سیاه

عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت پروفیل

جدا از عوامل بازاری مانند نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت جهانی فولاد و.. باید اضافه کنیم که قیمت پروفیل قوطی به مشخصات دیگری نیز بستگی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • برند و نوع ورق مورد استفاده

برند، نوع، کیفیت و ورق مورد استفاده در تولید قوطی یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین قیمت پروفیل به شمار می‌رود. از مهم‌ترین برندهای تولیدکننده ورق می‌توان به فولاد مبارکه، فولاد گیلان، فولاد اهواز و … اشاره کرد. از این رو قیمت ورق مورد نظر تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی قوطی دارد. هم‌چنین نوع ورق شامل ورق سیاه، روغنی و گالوانیزه نیز می‌تواند باعث نوسانات قیمت قوطی پروفیل شود. در این میان بیشترین ورق مورد استفاده شامل ورق سیاه است که افزایش قیمت آن می‌تواند باعث گران شدن قیمت پروفیل قوطی شود.

  • ضخامت و وزن قوطی

وزن پروفیل با ضخامت و آلیاژ مورد استفاده در ساخت ورق مورد استفاده ارتباط مستقیمی دارد. در تولید قوطی سبک از ورق آهنی با ضخامت حداکثر ۲ میل و در تولید قوطی سنگین صنعتی از ورق آهن با ضخامت‌های بالای ۲ میل استفاده می‌کنند. به این ترتیب با توجه به ضخامت ورق‌های موجود در بازار از ورق روغنی برای قوطی سبک و از ورق سیاه برای تولید قوطی سنگین استفاده می‌شود. بنابراین قیمت قوطی صنعتی رابطه مستقیمی با قیمت ورق سیاه دارد. هر چه ضخامت ورق و قوطی بیشتر شود وزن قوطی نیز افزایش یافته و قیمت نهایی محصول نیز گران‌تر می‌شود. هم‌چنین هرچه ضخامت ورق بیشتر شود، هزینه تولید قوطی نیز افزایش یافته و محصول نهایی گران‌تر می‌شود.

  • ابعاد قوطی

هرچه ابعاد قوطی بیشتر شود وزن و هزینه تولید آن نیز بیشتر شده و درنتیجه قیمت قوطی گران‌تر می‌شود. انواع پروفیل ۲۰*۲۰؛ ۳۰*۳۰؛ ۴۰*۴۰؛ ۶۰*۶۰ با ضخامت ۲، ۳ و ۴ میلی‌متر از پرفروش‌ترین ابعاد و سایزهای قوطی‌های فولادی در بازار شناخته می‌شوند. حداقل سایز قوطی ۱۰ در ۱۰ میلی‌متر و حداکثر سایز آن می‌تواند ۵۰۰ در ۵۰۰ میلی‌متر باشد. حداقل ضخامت قوطی نیز ۰٫۶ میلی‌متر است.

تاثیر ابعاد قوطی در تعیین قیمت پروفیل

عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه مانند دیگر مقاطع فولادی به دو گروه عمومی و تخصصی بستگی دارد. از عوامل عمومی تأثیرگذار بر قیمت ورق سیاه می‌توان به مواردی نظیر قیمت دلار، میزان عرضه و تولید در کارخانه‌ها، میزان تقاضا در صنایع، قیمت جهانی فولاد، میزان تورم و رکود اشاره کرد. هرکدام از این موارد نیز به پارامترهایی نظیر شرایط اقتصادی، محدودیت‌های تأثیرگذار بر تولید مانند قطع برق و گاز، رونق یا رکود در صنایع مسکن و … اشاره کرد. از عوامل تخصصی تأثیرگذار بر قیمت ورق سیاه نیز می‌توان به وزن، ضخامت و ابعاد ورق سیاه و هم‌چنین شیوه تولید، نوع و کارخانه تولیدکننده اشاره کرد.

تأثیر قیمت ورق سیاه بر قیمت پروفیل

افزایش قیمت ورق سیاه می‌تواند به سرعت و به صورت روانی باعث افزایش قیمت قوطی شود. هم‌چنین گران شدن ورق سیاه می‌تواند در آینده نزدیک باعث افزایش هزینه تولید و گران شدن قیمت قوطی شود. ورق سیاه تولید شده در کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد گیلان و فولاد اهواز از پرکاربردترین انواع ورق سیاه‌ برای تولید پروفیل قوطی به شمار می‌روند که برند فولاد مبارکه به‌عنوان باکیفیت‌ترین تولیدکننده ورق سیاه در ایران شناخته می‌شود.

مقایسه نمودار قیمت ورق سیاه و نمودار قیمت قوطی پروفیل

در نمودار زیر تأثیر قیمت ورق سیاه بر قیمت قوطی را می‌توانید مشاهده کنید.

نمودار قیمت ورق سیاه و پروفیل

همان‌طور که در دو نمودار قیمت ورق سیاه و قیمت پروفیل مشاهده می‌کنید مسیر حرکت قیمت‌ها تشابه بسیار زیادی با یکدیگر دارد. جدا از اینکه به دلیل استفاده ورق در خط تولید قوطی، قیمت ورق سیاه بر قیمت پروفیل تأثیر مستقیمی دارد باید اضافه کنیم که نرخ دلار دلیل مهم دیگری است که باعث این هم‌پوشانی قیمت در نمودارهای بالا می‌شود. به این معنی که هم قیمت قوطی و هم قیمت ورق تحت تأثیر نوسانات دلار حرکت می‌کنند.

خرید قوطی و پروفیل

در هنگام خرید قوطی باید به مواردی نظیر کیفیت و برند ورق مورد استفاده، ضخامت و وزن ورق، ابعاد و طول قوطی، نوع ورق مانند سیاه یا گالوانیزه، شکل قوطی و درنهایت مسافت محل بارگیری تا دریافت محصول اشاره کرد. با کاهش مسافت حمل‌ونقل می‌توانید در هزینه‌های باربری صرفه‌جویی بالایی داشته باشید. هم‌چنین برای خرید قوطی با کیفیت حتماً به شرکت‌های معتبر مراجعه و با سابقه مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تأثیر قیمت ورق بر گران شدن پروفیل پرداختیم و نمودار قیمت این دو محصول را با هم مقایسه کردیم. هم‌چنین پارامترهای مؤثر بر قیمت ورق و قیمت پروفیل را معرفی و بررسی نمودیم. برای خرید ورق سیاه و پروفیل و هم‌چنین برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره ۴۲۲۱۴ -۰۲۱ تماس گرفته و یا به صورت آنلاین به سایت www.fooladiranian.com مراجعه نمایید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]