اقتصادآنلاین–آرش نصیری؛ روسیه برای یک جنگ طولانی در اوکراین بسیج می‌شود، غرب اما نه. اگر غرب می‌خواهد استقلال اوکراین را حفظ کند و پیشروی بیشتر روسیه جلوگیری نماید، این رویکرد  را باید تغییر دهد. متحدان اوکراین باید بیشتر و سریع‌تر کار کنند، و آماده درگیری شوند که ممکن است برای سال‌ها ادامه داشته باشد. اما […]

اقتصادآنلاینآرش نصیری؛ روسیه برای یک جنگ طولانی در اوکراین بسیج می‌شود، غرب اما نه. اگر غرب می‌خواهد استقلال اوکراین را حفظ کند و پیشروی بیشتر روسیه جلوگیری نماید، این رویکرد  را باید تغییر دهد. متحدان اوکراین باید بیشتر و سریع‌تر کار کنند، و آماده درگیری شوند که ممکن است برای سال‌ها ادامه داشته باشد.

اما رژیم استبدادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه‌های منتهی به تهاجم گسترده‌تر خود به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اطمینان کاذب داشت. کرملین درباره یک «عملیات نظامی ویژه» دو هفته‌ای صحبت کرد که با نابود کردن نیروهای مسلح اوکراین و سرنگونی دولت منتخب آن، اوکراین را «غیر نظامی» می‌کند. این جنگ دو هفته‌ای به یک جنگ دو ساله تبدیل شد، زیرا نیروهای اوکراینی نیروی تهاجمی اولیه روسیه به سمت کیف را شکست دادند و سپس ضدحمله انجام دادند. حملات متقابل اوکراین در بهار و پاییز ۲۰۲۲، دستاوردهای ارضی روسیه را به جایی که اکنون تنها ۶۰۰ مایل جلوتر از مرزهای جنوب و شرق اوکراین است، بازگرداند.

ضد حمله اواخر سال ۲۰۲۲ اوکراین یک نقطه عطف استراتژیک برای کرملین بود. در آن زمان بود که روس‌ها واقعاً شروع به آماده شدن برای یک جنگ طولانی کردند. عملیات نظامی ویژه دو هفته‌ای به یک عملیات نظامی ویژه چهار ساله تبدیل شد. ماه گذشته، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که جنگ تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. دلیلی برای شک کردن به سخنان او وجود ندارد. پس از شکست‌های سال ۲۰۲۲، ارتش روسیه در اوکراین در حالت دفاعی فرو رفت. سه لایه سنگر حفر کرد و زمین بین و اطراف آن‌ها را با صدها هزار مین کاشت.

این استحکامات، به‌ویژه مین‌ها، دلیلی است که آخرین حمله متقابل اوکراین – که در امتداد چندین محور در جنوب و شرق در اوایل ژوئن آغاز شد – به آرامی پیشروی کرده است. هدف اصلی اوکراینی‌ها آزادسازی ملیتوپل تحت اشغال روسیه در جنوب اوکراین است. در آزادسازی ملیتوپل، ارتش اوکراین نصف ارتش روسیه را کاهش داد و شرایط را برای آزادی نهایی تمام اوکراین اشغالی فراهم کرد. اما در چهار ماه نبرد سخت، تیپ‌های اوکراینی تنها ۱۰ مایل در امتداد جاده ۵۰ مایلی به ملیتوپل پیشروی کردند. با نزدیک شدن زمستان و سرد و مرطوب‌تر شدن هوا، پیشروی آنها ممکن است حتی از این هم کندتر شود. جنگ تا سال ۲۰۲۴ و پس از آن ادامه خواهد داشت – و روس‌ها در حال آماده شدن هستند. با افزایش تلفات در میدان نبرد در پاییز گذشته، کرملین یک تلاش بسیج را سازماندهی کرد که ۳۰۰۰۰۰ نیروی اضافی را به خدمت سربازی آورد: رقمی که هم برای جایگزینی ده‌ها هزار کشته و هم برای گسترش ارتش با هنگ‌ها و تیپ‌های جدید کافی است.

تداوم تلفات سنگین کرملین را وادار کرد تا بهار گذشته بسیج دومی را با حدود ۴۰۰۰۰۰ نیرو راه اندازی کند. نیروی انسانی اضافی به ارتش روسیه اجازه داد تا ارتش میدانی جدیدی به نام «بیست و پنجمین ارتش ترکیبی» را سازماندهی کند. بر اساس گزارش‌ها، بسیج سوم با هدف جذب ۳۰۰,۰۰۰ نیروی جدید در دست اقدام است. و این سربازان جدید سلاح‌های جدیدی خواهند داشت. ماه گذشته، الکساندر پوتاپوف، مدیرعامل  اورال‌واگن‌زاود، تنها تولیدکننده تانک‌های جنگی اصلی روسیه، اعلام کرد که شرکتش تولید تانک کلاسیک T-۸۰  را «از ابتدا» از سر خواهد گرفت، با از سرگیری تولید  T-۸۰، کرملین باید بتواند سالانه به صدها تانک جدید در حداقل سه مدل اصلی مجهز شود. اما تانک‌ها تنها سلاح‌هایی نیستند که روس‌ها بیشتر از آن‌ها می‌سازند. آنها همچنین تولید پهپادهای کوچک را افزایش داده‌اند.

یک نسخه جدید و با قدرت پرواز بیشتر از لانست مملو از مواد منفجره، یک پهپاد تهاجمی یک طرفه، هنگامی که ماه گذشته در فاصله ۴۵ مایلی از خطوط روسیه به منظور آسیب رساندن به جنگنده MiG-۲۹ نیروی هوایی اوکراین در فرودگاه خود در نزدیکی «کریوی‌ریه» به پرواز درآمد، ناظران را شگفت زده کرد. روس‌ها افراد و سلاح‌های لازم برای جنگ طولانی در اوکراین را دارند. و هیچ مدرکی وجود ندارد که آن‌ها اراده سیاسی برای ادامه مبارزه ندارند. البته اوکراینی‌ها هیچ کمبودی در اراده ندارند. کیف نه تنها تلفات میدان جنگ خود را جایگزین کرده است، بلکه در ۲۱ ماه گذشته به اندازه کافی نیروهای تازه نفس را به خدمت گرفته است تا تعداد نیروهای مسلح خود را دو برابر کند.

اما اوکراین حتی یک کارخانه تولید تانک‌های جدید ندارد. تلاش برای متمرکز کردن و گسترش تولید پهپاد هنوز نتایج واقعی را نشان نداده است. نابرابری صنعتی منطقی است: اوکراین کشوری با ۴۴ میلیون جمعیت است. روسیه ۱۴۳ میلیون جمعیت دارد. اقتصاد روسیه ۹ برابر بزرگتر از اقتصاد اوکراین است.

آنچه اوکراین دارد اما خیل عظیمی از متحدان است. اما به استثنای لهستان، هیچ یک از آنها تقریباً به اندازه روسیه بسیج نمی‌شوند. بله، ایالات متحده، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای ناتو در حال گسترش تولید مهمات توپخانه‌ای هستند. اما خط مونتاژ جدید تانک کجاست؟ هر تانکی که کیف از متحدانش دریافت کرده یک تانک قدیمی بوده است Leopard ۱A۵s و Leopard ۲A۴s ساخت آلمان از دهه ۱۹۸۰ یا Leopard ۲A۶s  از دهه ۱۹۹۰ به جای آخرین.Leopard ۲A۷s  بریتانیا چند تانک قدیمی چلنجر ۲ را در حالی که آماده ارتقای تانک‌های خود به چلنجر ۳ جدید می‌شود، هدیه داد.

بدتر از آن عدم وجود یک جبهه سیاسی واحد در حمایت از اوکراین است. انتخابات ماه گذشته در اسلواکی، دولت طرفدار  پیوستن اوکراین به ناتو را سرنگون کرد  و ائتلافی را جایگزین آن کرد که رهبر آن، رابرت فیکو، متعهد شد که «حتی یک گلوله» به اوکراین نخواهد فرستاد. ایالات متحده آمریکا را در نظر بگیرید. در حالی که سنای ایالات متحده و کاخ سفید، که هر دو تحت کنترل دموکرات‌ها هستند، از حامیان قوی اوکراین آزاد هستند، مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان توسط مدافعان روسیه رهبری می‌شود که به نظر می‌رسد سیگنال‌های خود را از بزرگترین حامی روسیه می‌گیرند: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و متهم شورشگر فعلی. شایان ذکر است که ترامپ برای دومین بار در سال آینده نامزد خواهد شد. اگر او برنده شود، در ژانویه ۲۰۲۵ دوباره وارد کاخ سفید می‌شود اولین ماه از سالی که کرملین پیش‌بینی می‌کند آخرین سال جنگ در اوکراین خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]