با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی روش ساخت تیرچه بتنی در ۸ مرحله بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید. تیرچه بتنی چیست؟ پیش از بررسی روش ساخت تیرچه بتنی، بهتر است قدری این قطعه پر کاربرد در ساختمان‌سازی را بررسی کنیم. تیرچه بتنی قطعه‌ای T شکل است […]

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی روش ساخت تیرچه بتنی در ۸ مرحله بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

تیرچه بتنی چیست؟

پیش از بررسی روش ساخت تیرچه بتنی، بهتر است قدری این قطعه پر کاربرد در ساختمان‌سازی را بررسی کنیم. تیرچه بتنی قطعه‌ای T شکل است که از بتن و آرماتور تشکیل شده و قالب بندی آن با شرایط خاصی انجام می‌گیرد. ابعاد این تیرچه‌ها مطابق با انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی بوده و در دو نوع تیرچه خرپایی و پیش تنیده در بازار وجود دارند.

به صورت کلی، تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ساخته و آماده، متشکل از آرماتورهای کششی و عرضی است که به صورت خرپایی به یکدیگر جوش داده شده‌اند. در این بین مقاومت تیرچه بتنی تا حدود زیادی وابسته به کیفیت میلگرد و فولاد به کار رفته در این قطعه است و بنابراین، علاوه بر قیمت روز میلگرد باید کیفیت آن را هم در نظر داشته باشید.

روش تولید تیرچه بتنی

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساخت تیرچه بتنی فرآیندی نسبتا پیچیده است که در آن باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. توضیح تمام این نکات و جزئیات در این نوشته نمی‌گنجد و در ادامه تنها مراحل و موارد کلی این امر را با شما در میان خواهیم گذاشت.

طراحی و برنامه‌ریزی

طراحی و برنامه‌ریزی مانند هر فرآیند مهندسی دیگری بخش مهمی از ساخت تیرچه بتنی است. در این مرحله باید یک‌سری از مشخصات اسمی قطعه را بر اساس نیازها و انتظارات مشخص کرد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • ابعاد
  • تعداد
  • نوع آرماتورها
  • مقاومت مورد نیاز

اجرای این مرحله از آنجایی اهمیت دارد که ابعاد و مشخصات تیرچه‌ها در کل فرآیند سازه تاثیرگذار است و اگر این ابعاد نادرست باشد، فرآیند ساخت مختل خواهد شد. همچنین در این مرحله با بررسی قیمت برندهای معتبر میلگرد مانند قیمت میلگرد جهان فولاد می‌توانید یک برآورد کلی نسبت به قیمت نهایی تیرچه‌ها داشته باشید.

آماده‌سازی قالب

آماده‌سازی قالب را می‌توان اصلی‌ترین بخش از ساخت تیرچه بتنی دانست. در این مرحله، تمام ویژگی‌هایی که در بخش قبل با طراحی برای قطعه مشخص شده‌اند در قالب‌ها پیاده‌سازی می‌شوند تا ساخت تیرچه دقیقا بر اساس محاسبات و طراحی‌ها صورت گیرد. قالب‌ها را معمولا از جنس فلز، چوب یا پلاستیک می‌سازند.

قرار دادن آرماتورها

آرماتورها یا همان میلگردها که درون قالب‌ها قرار می‌گیرند، باید پیش از بتن‌ریزی و به شکل مناسب در جایگاه خود نصب شوند. نحوه قرارگیری، ابعاد و از همه مهم‌تر، فاصله بین آرماتورها موضوعاتی به شمار می‌روند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید، زیرا عمده مقاومت و اثربخشی این المان در گرو همین موضوعات به ظاهر ساده است.

بتن ریزی

پس از شکل‌دهی آرماتورها در جایگاه‌های مشخص، باید بتن تازه را با مقدار مناسب درون قالب‌ها ریخت. تنها موضوعی که در این مرحله اهمیت دارد این است که مطمئن شوید حتما از مواد با کیفیت استفاده شده باشد.

روش ساخت تیرچه بتنی در ۸ مرحله

مراقبت از بتن تازه

بدیهی است که بتن تازه بسیار آسیب‌پذیر بوده و باید از آن مراقبت کرد. این فرآیند شامل آب‌دهی، جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و سایر عوامل مخرب برای بتن است که عمل‌آوری بتن نام دارد.

خشک شدن و تقویت بتن

بعد از گیرش اولیه بتن، مقاومت آن به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و برای این امر تنها کافی است که مدت زمان لازم را برای خشک شدن کامل به بتن بدهید. 

خارج کردن قالب ها

قالب‌هایی که آرماتوربندی و بتن‌ریزی در آن‌ها شکل گرفته بود، بعد از خشک شدن تیرچه بتنی باید به شکل کامل جدا شوند. نکته‌ای که در این مرحله باید در نظر داشته باشید این است که تا حد امکان سعی کنید در خارج کردن قالب‌ها، به آن‌ها آسیب وارد نشود. همچنین بعد از حذف قالب‌ها باید سطح بتن را تمیز کرده و در صورت نیاز صیقل دهید. 

اعمال تست و بررسی ها

تیرچه بتنی به هر شکلی که به کار گرفته شود، قرار است نیرو و بار زیادی را تحمل کند و از این رو آزمایش‌های فنی برای این محصول بسیار اهمیت دارد. روش‌های آزمایش تیرچه بتنی موارد زیادی را شامل می‌شوند که نمی‌توان در این مطلب به این موارد پرداخت، اما حتما مطمئن شوید این قطعات از استانداردهای لازم برخوردار بوده و همچنین مشخصاتشان با مشخصات مذکور در طراحی‌ها مشابه است.

نکات مهم در ساخت تیرچه بتنی

مراحل ساخت تیرچه بتنی تا به اینجا بررسی شدند و همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساخت این قطعه کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. اما از آنجا که تیرچه بتنی یکی از المان‌های اصلی در هر سازه‌ای است و نیروی زیادی را تحمل می‌کند، بی‌شک نکات ریز زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در قالب استانداردهای فنی و مقررات ملی و بین‌المللی پیدا کنید.
برای اینکه بتوانید قطعه را مطابق با این استانداردها بسازید، توصیه می‌شود فرآیند طراحی و ساخت را به نیروی باتجربه و متخصص بسپارید.

خرید انواع آرماتور در ایران

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه در ساخت تیرچه بتنی، آرماتورها هستند که به شکل‌های مختلفی در تیرچه‌ها قرار می‌گیرند. برای افزایش مقاومت تیرچه بتنی، تنها کاری که لازم است انجام دهید استفاده از میلگردهای با کیفیت به عنوان آرماتور است.

اگر قصد خرید میلگرد با شرایط ویژه را دارید، مجموعه بازرگانی آیرومارت امکان تهیه میلگرد از برندهای معتبر در اندازه دلخواه را با ارائه مشاوره تخصصی برای شما مشتریان گرامی فراهم کرده است.

برای بررسی قیمت انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۶ شاهین بناب، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

روش ساخت تیرچه بتنی در ۸ مرحله

کلام آخر

پای ثابت در اجرای ساختمان‌های بتنی، تیرچه بتنی است که امروزه استفاده از آن رواج بسیار بالایی پیدا کرده است. تیرچه‌های بتنی در واقع قطعاتی بتنی هستند که در آن‌ها از آرماتورهای طولی و عرضی استفاده شده و همین موضوع این قطعات را در برابر انواع نیروها مقاوم کرده است. 
مراحل ساخت تیرچه بتنی موضوعی بود که در این نوشته کوشیدیم به شکل کامل بررسی کنیم و امید است مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]