به گزارش اقتصادآنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران بعد از برگزاری نشست ۳+۳ شرکت کرد.وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان امروز با حضور در تهران نشستی در خصوص تحولات قفقاز برگزار کردند. وزیرخارجه ایران در نشست خبری گفت: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل […]

به گزارش اقتصادآنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران بعد از برگزاری نشست ۳+۳ شرکت کرد.
وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان امروز با حضور در تهران نشستی در خصوص تحولات قفقاز برگزار کردند.

وزیرخارجه ایران در نشست خبری گفت: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعه در قفقاز در روسیه برگزار شد و دومین نشست را امروز در تهران برگزار کردیم. امیدواریم در ادامه شاهد حضور سازنده و مفید کشور دوست گرجستان هم باشیم. نشست بعدی را توافق کردیم که در کشور ترکیه برگزار شود.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه همزمان با بحران در غزه و تجاوزات رژیم اسرائیل این نشست برگزار شد، دو پیام دارد. ما از فرصت برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی در سطح وزرا و همچنین دیدار با رئیس جمهوری استفاده کردیم و در خصوص یافتن راهکارهایی برای تجاوزات رژیم و همچنین کوچ اجباری ساکنین غزه گفتگو و رایزنی ثمربخشی داشته باشیم. این پیام را اجلاس داشت که ایران از کنشگری فعال در منطقه برخوردار است. شعار و عنوان اجلاس تمرکز داشت بر نوبت صلح همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی و امیدواریم در آینده شاهد هیچگونه تهدید در منطقه قفقاز نباشم. امیدوارم این نشست‌ها در باکو و ایروان بعد از ترکیه ادامه داشته باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی اخیر با سامح شکری، همتای مصری خود در شب گذشته، گفت: امروز از زبان وزیران خارجه جزئیات بیشتری را دریافت کردیم؛ مایه تاسف است که کشورهای عربی حاضر نمی‌شوند از حق مشروع فلسطین در متن بیانیه نشست مصر صحبت کنند؛ امروز منطقه مانند بشکه باروت است و به طرف‌های دخیل در این آتش‌افروزی به‌طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیه می‌کنیم تا دیر نشده، کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند.
امیرعبداللهیان همچنین درباره رایزنی اخیر خود با سران مقاومت فلسطین، توضیح داد: شب گذشته با سران مقاومت فلسطین گفتگو کردم؛ نکته مهم این است که سران مقاومت تاکیدشان بر آمادگی طولانی‌مدت برای تداوم مبارزه در بخش نظامی است.
وی در ادامه ضمن اشاره به حضور وزیران خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در نشست امروز، گفت: در کنار هم بودن وزیران خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، نشان‌دهنده حرکت ۲ کشور به سوی صلح و دوستی است؛ در حاشیه این نشست وزیران ۲ کشور باهم گفتگو کردند؛ این نشست بستری را فراهم کرد تا صلح هرچه سریع‌تر در قفقاز پیش بیاید.

وی در خصوص پیش نویس قطعنامه آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه آمریکا به طور یک طرف و تمام قد در کنار اسراییل قرار گرفته و امروز مدیریت جنگ در اختیار دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین های اشغالی کاملا فروپاشیده اما ماشین جنگ رژیم با هدایت نظامیان آمریکا تلاش می‌کنند که رژیم فروپاشیده را از بحران نجات دهند. علاوه بر این سفر مکرر مقامات آمریکا به سرزمین‌های اشغالی به دنبال این هستند که قعطنامه‌ای در شورای امنیت صادر شود و این محل چالش است. ما با آقای لاوروف و چین در این رابطه گفتگو داشتیم و تلاش‌ها در جریان است که قطعنامه‌ای علیه فلسطین صادر نشود.
وزیر خارجه بیان کرد: با صدای بلند به طرف آمریکایی اعلام کردیم همانطور که سال‌های پیش تلاش زیادی را شما و متحدانتان انجام دادید که حزب‌الله را از صحنه مقاومت منطقه حذف کنند ولی امروز حزب‌الله در برترین وضعیت قرار دارد. می‌خواهند کشور جدید فلسطین را در بخش‌هایی از مصر و اردن ایجاد کنند.

وی درباره گفتگو با وزیر خارجه مصر و ارسال کمک های ایران به غزه گفت: یکی از موضوعات شب گذشته ما ارسال کمک‌ها به غزه است. ما توافق کردیم که کمک‌های ایران در اسرع وقت با مجوزی که برای پروازهای اعزامی به مصر انجام می‌شود به دست مردم غزه برسد. در یک مرحله رایزنی‌ها انجام شد اما به دلایل نقص و فراهم کردن لجستیک مصری‌ها فرصتی را خواستند و منتظریم که مقدمات اینکار هرچه زودتر فراهم شود. گفتگوهای ما یکی از موضوعات ما برمی‌گردیم به توافق در نیویورک برای افزایش سطح روابط دو کشور ایران و مصر و اگر این بحران به وجود نیامده بود، شاید شاهد ارتقا روابط بودیم.

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها حداقل دو بار به ایران پیام داده‌اند، محور اول اینکه ما مایل به گسترش جنگ نیستیم و محور دوم اینکه از ایران می‌خواهیم خویشتنداری کند. این در حالی است که اگر آمریکا ادعا می‌کند ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم آمریکا در دو هفته اخیر ثابت کرده با ارسال سلاح و حمایت از آمریکا در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه و کرانه و  بر روی زنان و کودکان و غیرنظامیان در فلسطین است.از این تریبون آقای بایدن را خطاب قرار می‌دهم که ریاکاری را متوقف کنید آیا این بود شعار شما در رقابت‌های انتخاباتی که از رعایت حقوق بشر در جهان سخن گفتید.
وزیر خارجه بیان کرد: بخشی از ناکارآمدی این شورای امنیت را در خصوص بحران‌های جهان شاهدیم. وقتی صدور قطعنامه در شورای امنیت به نتیجه نمی‌رسد و موضوع در مجمع عمومی برگزار می‌شود. در پایان هفته جاری قرار است موضوع فلسطین در دستورکار همه کشورها قرار گیرد که این قطعنامه ارزش سیاسی بالایی دارد، ولی مثل قطعنامه شورای امنیت لازم الاجرا نیست. تا زمانی آمریکا به این شکل در کنار یک طرف درگیری قرار گرفته وضعیت شورای امنیت همین گونه است که شاهدیم.
وی با اشاره به حضور گوترش دبیرکل سازمان ملل در مرز رفح اظهار داشت: این اقدام قابل تحسین است و امیدواریم نقش سازنده دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت نیز شاهد دفاع از حقوق مردم فلسطین توسط اعضای دائم شورای امنیت باشیم.

وزیر خارجه درباره نشست امروز گفت: در دیداری که در باکو با آقای علی‌اف داشتم ایشان گفتند ما بنایی بر تغییر مرزها و ژئوپلتیک قفقاز جنوبی نداریم. در خصوص مسیر مواصلاتی زنگزور کریدوری از مسیر ایران به سمت نخجوان بین دو کشور تعریف و طراحی شده است. شرکت‌های مربوطه و وزارتخانه‌های تخصصی در حال اجرای پروژه هستند. مسائل منطقه می‌تواند با کنشگری اهل منطقه حل شود. حضور کشورهای فرامنطقه جز خسارت چیزی به همراه نداشته است. کشورهای منطقه خود از شایستگی لازم برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای برخوردارند و نشست امروز پیام قوی در این رابطه به جهان ارسال کرد.
وزیر خارجه درباره برجام و احیای آن بیان کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. تحولات منطقه قطعاً روی گفت‌وگوها آثاری را دارد. بازگشت همه طرف‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد و جزو کارویژه‌های دولت است و ابتکارات سلطان عمان در جریان است. متعهد شده‌ایم در نقطه‌ای اطلاع رسانی را انجام دهیم که نقطه بازگشت همه طرف‌ها به برجام قرار بگیریم. ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز است.
وزیر امور خارجه درباره تبعات حمله احتمالی اسراییل به نوار غزه گفت: گرچه اسراییل علاقه دارد در این خصوص مانور زیادی بدهد. در تماس‌هایی که با رهبران مقاومت داشتم آنها گفتند در صورت ورود این رژیم به باتلاق قطعی برای این رژیم تبدیل خواهد شد. این شعار نیست بلکه تجربه قبلی و ارزیابی امروز مقاومت است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]