به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با حضور خبرنگاران شرکت کرد. کنعانی در این نشست گفت: ۲۴ روز از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد. حملاتی که از تمامی خطوط قرمز عبور و تمامی اصول و قواعد و مقررات آمره بین‌المللی را نقض کردند. صهیونیست‌ها کشتار را […]

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با حضور خبرنگاران شرکت کرد.

کنعانی در این نشست گفت: ۲۴ روز از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد. حملاتی که از تمامی خطوط قرمز عبور و تمامی اصول و قواعد و مقررات آمره بین‌المللی را نقض کردند. صهیونیست‌ها کشتار را در حق ملت فلسطین و همچنین تمام بشریت تمام کردند. کشتار بی‌رحمانه بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان فلسطینی را تسلیت می‌گویم. براساس آمارها ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از شهدا، کودک و بیش از ۲ هزار نفر زن هستند.
سخنگو بیان کرد: به ملت بزرگ و صبور فلسطین تسلیت می‌گویم؛ ما با تمام احساسات خود در کنار ملت فلسطین قرار داریم؛ مرگ اخلاق در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم‌های آمریکایی را به بشریت و ملت‌های آزاده دنیا تسلیت می‌گویم. داستان جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین قصه دیروز و امروز نیست؛ رنج ۷۵ ساله‌ای است که جهان در پرتو جنایت‌های سهمیگن اخیر صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری به آن و ماهیت نژادپرستانه رژیم صهیونیستی پی برد.
کنعانی گفت: وزیر خارجه پیشنهاد کرد تا یک کمیته تخصصی ذیل سازمان همکاری‌های اسلامی تشکیل شده و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و جنگ تحمیلی جاری غزه را مستندسازی کنند؛ این خواسته ایران هم در مقر سازمان ملل و هم در مقر سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛ وزیر امور خارجه این پیشنهاد را در گفت‌وگو با شماری از همتایان خود نیز مطرح کرد.
کنعانی درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، گفت: ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه مورد توجه ایران است؛ در دیدار وزیر امور خارجه با نماینده ویژه سازمان ملل و همچنین با دبیرکل سازمان ملل این موضوع مطرح شد، اما تا این لحظه شرایط در مرز رفح برآورده نشده است؛ تاکنون میزان کمک‌هایی که توانسته از مرز عبور کند کمتر از ۱۰۰ کامیون بوده است. امکان ارسال کمک‌های ایران تاکنون میسر نشده است، اما رایزنی‌های ایران با مصر برای انتقال کمک‌های بشردوستانه ادامه دارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره خبر منتشر شده توسط یک رسانه مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و به ویژه ابتکار عمل سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است و طبیعتاً شرایط جاری و اهمیت قضیه فلسطین و تاثیرات آن در حوزه منطقه ای و بین‌المللی که اولویت‌ها را جا به جا کرده می‌تواند در برخی موضوعات تاثیر بگذارد و یا تقدم و تاخری ایجاد کند. ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه و تمام عیار همه طرف‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است و اگر شرایط اقتضا کند این مسیر را همچون سابق دنبال می‌کند و این مسیر پویاست و ممکن است احیاناً شتاب یا کندی در نتیجه برخی تحولات در آن ایجاد شود. در هر زمانی شرایط ایجاد کند و نیاز باشد و شاهد تحول جدی در این خصوص باشیم موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.
همچنین کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص احتمال ورود حزب‌الله لبنان به جنگ گفت: من هم منتظر سخنرانی آقای نصرالله هستم. 

کنعانی: مذاکرات به ویژه ابتکار عمل سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است.

وی گفت: تلاش ایران این بوده که با توجه به عدم تمکین رژیم صهیونیستی به خواسته بین المللی برای پایان دادن به تجاوزات، جامعه بین المللی فشارش را تقویت کند تا رژیم مجبور شود به این خواسته تن دهد.در چارچوب تلاش های ایران و هم کشورهای همسو، اکنون خواسته عمومی جامعه بین المللی این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به فوریت حملات رژیم خاتمه پیدا کند. این موضوع در قطعنانه سازمان ملل هم نشان داد که خواسته جمعی است.

وی در خصوص موضع ایران در خصوص انفعال نسبت به غزه گفت: متاسفانه مجامع بین المللی نشان دادند که از انجام ماموریت ذاتی خود در پایان دادن بحران ها موفق نبودند. اگر کارکرد شورای امنیت موثر بود، ما شاهد سنوات طولانی بحران در فلسطین نبودیم. جای توجه است که تعدادی از کشورها به ویژه آمریکا شورای امنیت را گروگان منافع خود قرار داده و اجازه نمی دهند این شورا وظیفه خود را انجام دهد. تلاش ما این است که با رایزنی کشورهای مختلف سازمان ملل کارکرد درست خودش را انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع ایران نسبت به حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه اظهار کرد: هرچه بکارید درو می کنید. حمایت از تنش، واکنش خواهد داشت. ما بارها منتقل و منعکس کردیم. حمایت از متجاوز واکنش ملت ها را در پی خواهد داشت. آن چیزی که آمریکایی ها بیان می کنند بخشی از کنش و واکنشی از سوی ملت ها است. این بخشی از سیاست های غلط آمریکا در منطقه است.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر اظهار داشت: گفت‌وگو متمرکز بر موضوع فلسطین و یافتن راهکاری برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به پایان دادن این جنگ علیه ملت فلسطین است. گفت‌وگوی دیروز با وزرای خارجه قطر و عربستان و تبادل پیام‌ها و گفت وگوهایی که ادامه خواهد یافت برای یافتن راهکاری برای پایان دادن به حملات این رژیم است. موضوع ارسال کمک‌های انساندوستانه مطرح است و باید راهکاری در این خصوص پیدا شود و کشورهای اسلامی و کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند. نقش آمریکا در تحولات اخیر در فلسطین واضح است و در کنار این رژیم قرار گرفته است.

وی در خصوص رای ایران به قطعنامه سازمان ملل درباره فلسطین گفت: در موضوعات مهم مربوط به قطعنامه هایی که در سازمان ملل رای گیری می شود، این یک امر مرسوم است. به ویژه در موضوعاتی مرتبط با موضوعات اساسی بین المللی است. در قبال قطعنامه ها هر کشوری ممکن است نسبت به اغلب مفاد نظر مثبت اما نسبت به برخی مفاد سیاست دیگری داشته باشد. عرف رایج در سازمان ملل این است که کشورها رای را می دهند در عین حال تحفظات خود را به ثبت می رسانند. در همین قطعنامه هم ایران از این مسئله استفاده کرده است. ایران به قطعنامه رای مثبت داد اما در بیانیه ملاحظات خود را اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح ابتکاری ایران در خصوص فلسطین در گفتگو با رهبران منطقه گفت: گفتگو به طور عام متمرکز بر موضوع فلسطین بود. طبیعتاً نیازمند استمرار تلاش هاست. گفتگوهای دیروز با وزرای خارجه عربستان و قطر ناظر بر یافتن راهکاری برای پایان دادن به تجاوز نظامی است. باید راهکار فوری برای این وضعیت پیدا شود. کشورهای دیگر می توانند کمک کنند. متاسفانه دولت آمریکا در کنار رژیم است و رژیم محاصره کامل اعمال کرده است.

کنعانی ادامه داد: در خصوص موضوع اسرا به دلیل درخواست برخی از کشورهایی که شهروندانی در آنجا دارند، از ایران درخواست هایی داشتند برای کمک و آزادی آنان. این موضوع با مقامات حماس مطرح بوده و قول مثبت هم گرفتیم. اما نکته این است که مقامات حماس تاکید دارند شرایط جنگی حاکم و بمباران امکان اجرای این عملیات را فراهم نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه این اظهارات را موضع صریح ایران دانست و افزود: طبیعی است برخی حامیان رژیم مواضع حق را نپذیرند. در ارتباط با تحولات منطقه و موضوع مرزهای لبنان متاسفانه در استمرار رویکردی که رژیم در پیش گرفته، منطقه در سایه این جنایات و تجاوز رژیم علیه ملت غزه می تواند آبستن بحران های پیش بینی نشده باشد. این نگرانی است که ایران بارها نسبت به آن هشدار داده است. طبیعی است بر عهده حامیان رژیم است که او را مهار کنند. تهدید رژیم صرفا متوجه سرزمین فلسطین نیست تاریخ ۷۵ سال رژیم نشان داد که تهدیدی علیه همه است. حداقل بیست تجاوز نظامی علیه همسایگان انجام شده است. طبیعتا ملت های منطقه دست بسته نخواهند ماند. ثبات لبنان برای ایران اهمیت دارد اما لبنانی ها هستند برای شرایط خودشان تصمیم گیری میکنند. بارها اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات در مرزهای لبنان، اظهار کرد: در استمرار رویکردی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است و در سایه استمرار جنایت‌های این رژیم، مرزهای لبنان می‌تواندآبستن تحولات و بحران‌های پیش‌بینی‌نشده و رخدادهای ناگهانی باشد. ثبات و امنیت لبنان برای ایران حایز اهمیت است؛ این لبنانی‌ها هستند که مطابق با مصالح کشور خودشان تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات در مرزهای لبنان، اظهار کرد: در استمرار رویکردی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است و در سایه استمرار جنایت‌های این رژیم، مرزهای لبنان می‌تواندآبستن تحولات و بحران‌های پیش‌بینی‌نشده و رخدادهای ناگهانی باشد. ثبات و امنیت لبنان برای ایران حایز اهمیت است؛ این لبنانی‌ها هستند که مطابق با مصالح کشور خودشان تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، اظهار کرد: موضوع اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق با توافق دو کشور در تاریخ اعلام‌شده انجام شد؛ مقام‌های عراقی گزارش‌هایی به مقام‌های ایرانی دادند و کمیته مشترکی برای بررسی میدانی اجرای کامل این توافقنامه شکل گرفت و بازدیدها انجام شد. تبادل نظرها و بررسی‌های میدانی درباره اجرای موافقتنامه امنیتی ایران و عراق ادامه دارد و ما ارزیابی کاملی درباره اجرای توافقنامه داریم؛ خواسته ایران اجرای کامل توافقنامه است.

وی در خصوص رایزنی های معاون سیاسی وزیر امور خارجه در روسیه گفت: سفر آقای باقری سفری از قبل برنامه ریزی شده بود و در چارچوب تداوم گفتگوها و مشورت های سیاسی انجام شد. هم گفتگوهای دوجانبه، هم موضوع مذاکرات رفع تحریم ها و مسائل قفقاز و همچنین گفتگو و تبادل نظر در خصوص فلسطین این سفر انجام شد. این سفر همزمان بود با حضور نماینده حماس و در چارچوب تبادل نظر با طرف های مختلف دیدار و گفتگویی هم با مسئول حماس انجام شد و آخرین وضعیت تحولات مورد گفتگو قرار گرفت.

کنعانی درباره راه‌حل سیاسی ایران برای فلسطین، گفت: ایران معتقد به احقاق حقوق فلسطین و تشکیل کشور فلسطینی بر اساس جغرافیای فلسطین است؛ مقاومت حق مشروع ملت فلسطین است؛ عده‌ای با نگاه یک‌جانبه با حمایت از رژیم صهیونیستی وصله‌های غیرقابل قبولی را به مقاومت می‌چسبانند. ابتکار دیگر ایران برای آن‌هایی که درباره فلسطین ملاحظه دارند، با منطق سیاسی راهکار سیاسی برگزاری یک رفراندوم با همه ساکنان ملت فلسطین است تا آن‌ها بتوانند با شرکت در رفراندوم عمومی سرنوشت خود را رقم بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره باقی ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت: سازوکارهای ملی برای تضمین شفافیت مدنظر شکل گرفته و وجود دارد. ما شفاف ترین سازوکار را تصویب کرده و اجرا می کنیم. این موضوع اف ای تی اف سازوکار خودش را دارد و حتماً در موارد لزوم اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]