مروری بر دلایل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار
مروری بر دلایل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار
عواملی مانند عرضه‌وتقاضا، هزینه برق، تنش‌ها و سیاست‌های تجاری و شرایط کلان اقتصادی بر قیمت آلومینیوم در سال‌های اخیر تأثیر گذاشته است
فهرست خبر اقتصادی مروری بر دلایل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار

قیمت آلومینیوم تاثیر مستقیمی از محرک‌های عرضه‌وتقاضا می‌گیرد. البته سوال اینجاست که چقدر آلومینیوم می‌توان تولید کرد و چه تعداد خریدار آلومینیوم در بازار حضور دارد. تولیدکنندگان، بازرگانان و مصرف‌کنندگان نهایی در صنعت، معمولا آلومینیوم را با قیمتی مبادله می‌کنند که منعکس‌کننده عرضه‌وتقاضای آن باشد. در واقع تعیین قیمت آلیاژ آلومینیوم چندان ساده نیست و عوامل زیادی بر آن تأثیرگذار هستند که باید در نظر گرفته شود. در این مقاله با فولادینو همراه باشید تا علل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار آهن را باهم بررسی کنیم.

بازار آلومینیوم

در دهه ۱۹۷۰، آلومینیوم به یک کالای مبادله‌ای تبدیل شد و این موضوع از آن زمان اهمیت قیمت آلومینیوم را بالا برد. این بدان معناست که آلومینیوم در یک بازار سازمان‌یافته و از طریق قراردادهای استانداردشده، خریدوفروش می‌شود.

این چارچوب قانونی تضمین می‌کند که فروشندگان کالا را تحویل خریداران می‌دهند. امروزه این مبادلات در ایران و در بازار آهن انجام می‌شود. تقاضا برای آلومینیوم به‌طور کلی زیاد است و به‌همین‌دلیل بیشتر از هر فلز دیگری تولید می‌شود.

این موضوع هم منطقی است، زیرا این ماده در تولید قطعات خودرو، قوطی‌های نوشیدنی، لوازم خانگی، هواپیما، سازه‌ها و بسیاری موارد دیگر بسیار کاربرد دارد. البته عموما آلومینیوم به‌صورت خام به‌کار گرفته نمی‌شود و با فلزات دیگر ترکیب‌های سبک‌تر و قوی‌تری تشکیل می‌دهد.

ضمن آنکه آلومینیوم طی یک فرآیند انرژی‌بر به تولید می‌رسد و عوامل زیادی از فرآوری تا محصول نهایی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند.

“ بیشتر بخوانید: تاریخچه آلومینیوم در هوافضا

بازار آلومینیوم

عوامل مؤثر بر قیمت آلومینیوم

شرایط اقتصادی، موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی با تأثیر مستقیم بر عرضه‌وتقاضا، نقش عمده‌ای در تعیین قیمت آلومینیوم بازی می‌کنند. البته این موضوعات کل فرآیند آلومینیوم، از منبع تا تولید و توزیع را در بر می‌گیرد. فولادسازان راه ابریشم در ارائه اطلاعات دقیق منبع موثقی خواهد بود. باید اشاره کرد قیمت آلومینیوم در سایت فولادینو کاملا به‌روز و قابل اعتماد است.

معدن آلومینیوم و پردازش مواد

آلومینیوم یک فلز پایه و انرژی‌بر است، زیرا برای تولید به مقدار قابل‌توجهی انرژی نیاز دارد. از آنجایی که آلومینیوم به شکل خالص وجود ندارد، باید از سنگ معدن بوکسیت تهیه و تبدیل شود. ابتدا باید از نظر شیمیایی به آلومینا (اکسید آلومینیوم) تصفیه شود و سپس از طریق فرآیند احیای الکترولیتی هال هرولت به‌صورت آلومینیوم ذوب‌شده دربیاید. این فرآیند بر قیمت آلومینیوم تأثیر می‌گذارد.

هزینه برق

قیمت فلز آلومینیوم به شدت به قیمت و در دسترس‌بودن برق بستگی دارد. تخمین زده می‌شود که هزینه برق ۳۰ درصد از کل قیمت این فلز را تشکیل می‌دهد. در چین مصرف برق نزدیک به ۴۵ درصد قیمت آن را در بر می‌گیرد. هزینه برق مصرفی برای تولید آلومینیوم نزدیک به ۲ درصد از تولید انرژی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال، برای تولید یک تن آلومینیوم به‌طور متوسط ۳ تن بوکسیت و تقریبا به ۱۵هزار کیلووات ساعت برق نیاز است.

رویدادهای خاص موثر بر قیمت آلیاژ آلومینیوم

زمانی که معادن بوکسیت و کارخانه‌های آلومینیوم با بازشدن، بسته‌شدن یا اعتصاب مواجه می‌شوند، احتمال دارد عرضه آلومینیوم نیز تحت‌تأثیر قرار گیرد. افزایش و کاهش عرضه بر قیمت آلومینیوم تأثیر می‌گذارد. به‌طور معمول، زمانی که مازاد عرضه وجود دارد، قیمت‌ها پایین‌تر است و زمانی که عرضه کاهش یابد قیمت‌ها تمایل به بالاتر بودن دارند.

روندهای موثر صنعت بر قیمت آلومینیوم

آلومینیوم در طیف وسیعی از صنایع شامل صنایع خودروسازی، هوافضا، ساخت‎‌و‌ساز، بسته‌بندی و ماشین‌آلات کاربرد دارد. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در هریک از این صنایع می‌تواند بر قیمت فلز آلومینیوم تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، با تبدیل‌شدن انرژی سبز به اولویتی بالاتر در حمل‌ونقل، به احتمال زیاد تقاضا برای آلومینیوم، به‌عنوان یک جایگزین قوی اما سبک وزن برای فولاد، افزایش پیدا می‌کند.

پیشرفت‌های فناوری در فرآیند تولید نیز می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. یک فرآیند کارآمدتر درصد هزینه‌های تولید مرتبط با انرژی را که نقش بزرگی در قیمت کلی آلومینیوم بازی می‌کند، کاهش می‌دهد.

روندهای موثر صنعت بر قیمت آلومینیوم

تاثیر تقاضای جهانی بر قیمت آلومینیوم

در این فرایند، تهیه و تولید مواداولیه به‌صورت مجزا عمل نمی‌کند. جهانی‌شدن یک عامل کلیدی است، زیرا چندین کشور بر تولید و مصرف فلز تأثیر می‌گذارند. کشورها هنگام ایجاد ذخایر، منبع تقاضا و زمانی‌که ذخایری ندارند، منبعی برای عرضه هستند.

رویدادها در هر کشوری بر قیمت تأثیر خواهد گذاشت. این امر مخصوصا زمانی‌که یک کشور سهم بزرگی از تولید یا مصرف را به خود اختصاص می‌دهد، اهمیت زیادی دارد. در واقع، آن کشور و رویدادهای آن می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت کالا داشته باشد.

اقتصاد جهانی

سنگ آهن، مس، آلومینیوم و نیکل به‌عنوان شریان حیاتی برای صنایع و ساخت‌وساز هستند. تغییرات در عرضه‌وتقاضا به‌عنوان یک بادگیر عمل می‌کند و نشان‌دهنده تغییر در اقتصاد جهانی است. برخی تغییرات می‌توانند عرضه و تقاضا را مختل کنندو این بر قیمت آلومینیوم اثرگذار خواهد بود.

چند مثال عبارتند از: کاهش و افزایش قیمت دلار آمریکا، رکود اقتصادی، رشد سریع اقتصاد چین و برقراری محدودیت‌های تجاری. رشد اقتصادی زمانی به یک عامل تعیین‌کننده قیمت این فلز تبدیل می‌شود که در نظر بگیریم با توسعه جوامع، تقاضا برای فلزات به موقعیت اقتصادی فعلی آنها ارتباط دارد.

به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ساختمانی در یک کشور کمتر توسعه‌یافته، تقاضا را با درصد بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته‌تر افزایش می‌دهد.

تجارت بین المللی

هر رویدادی مانند تغییر نرخ ارز، می‌تواند قیمت آلومینیوم را تغییر دهد. قراردادهای تجاری بین‌المللی قوانین استخراج منابع را تعیین می‌کند. سپس دولت‌ها سیاست‌های تجاری را تعیین می‌کنند که با تنظیم جریان مواد بر عرضه تأثیر می‌گذارد.

این امر می‌تواند اجرا یا تعلیق مالیات‌ها، جریمه‌ها و سهمیه‌ها خواهد بود که این جریان را محدود یا تشویق کند. علاوه‌بر این، درگیری‌ بین کشورها و سایر رویدادهای ژئوپلیتیکی می‌تواند عرضه‌وتقاضا را مختل کند و قیمت‌ها را تغییر دهد.

تجارت بین المللی

جمع‌بندی

عواملی مانند عرضه‌وتقاضا، هزینه برق، تنش‌ها و سیاست‌های تجاری و شرایط کلان اقتصادی بر قیمت آلومینیوم در سال‌های اخیر تأثیر گذاشته است. مقررات زیست محیطی و تغییرات فرایند تولید آلومینیوم نیز موثر هستند. از زمان همه‌گیری کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها و تغییر رفتار مصرف تقاضا برای آلومینیوم و در نتیجه تولید آن کاهش پیدا کرد. اما در دوران پس از همه‌گیری، با افزایش تقاضا، میزان تولید و عرضه رشد چندانی نداشته است و بنابراین قیمت آلومینیوم امروز روندی صعودی را طی می‌کند. برای اطلاع از قیمت‌های دقیق حتما از کارشناسان فولادینو مشاوره بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]