همه ماجرای همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مجلس
همه ماجرای همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مجلس

تذکرات پی در پی نمایندگان مجلس ادامه دارد، اما آیا متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام می‌شود؟

به گزارش نبض بازار، گزارش های صحن علنی مجلس پر است از تذکرات نمایندگان درباره همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، اما سوال اینجاست که آخر این دعوا چه می شد؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس بر ضرورت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأکید کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی (نماینده مردم شاهین‌شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، در تذکر شفاهی به دولت و نمایندگان مجلس گفت: بر اساس ماده (۱۰۶) آیین‌نامه داخلی مجلس «در هر جلسه، قبل از ورود در دستور، رئیس می‌تواند در مورد گزارش حوادث مهم و مسائل فوری روز مطالبی را که آگاهی مجلس از آن ضروری باشد به اطلاع نمایندگان برساند. درحال‌حاضر چند موضوع مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی افزود: همچنین بحث مربوط به بازنشستگان کشوری که شما عنایت کردید و بیان کردید که باید بین مجلس و دولت توافق شود؛ آنچه بنده اطلاع دارم این است که این موضوع درباره بازنشستگان لشکری و کشوری است، این در حالی است که بخش اعظم بازنشستگان مربوط به تأمین اجتماعی هستند و اگر در مرحله قبلی نیز متناسب‌سازی برای آنها صورت گرفت، نوع حساب و کتابی که انجام شد درست نبود یعنی افرادی که دریافتی بیشتری داشتند بیشتر برخوردار شدند و افرادی که حداقل دریافتی را داشتند، کمتر برخوردار شدند حال آن که این بسته باید کامل باشد.

این روزها لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. یکی از موضوعات مورد مناقشه و پربحث در این لایحه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که در برنامه ششم وجود داشت ولی در برنامه هفتم حذف شده است. موضوعی که با نقدهای جدی نمایندگان روبرو شده است.

آنچنان که روز گذشته حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در تذکری شفاهی خواستار توجه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه شد.

بنا به روایت مهر، در صحن علنی امروز مجلس نیز حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری شفاهی، گفت: از دیگر مسائل مهم، توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در لایحه برنامه هفتم توسعه است که رئیس مجلس اعلام کرد در این زمینه با دولت جلسه‌ای تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان معمولاً بازنشستگان کشوری و لشکری مورد توجه قرار می‌گیرند، در حالی که بخش اعظمی از بازنشستگان، تأمین اجتماعی هستند. همسان سازی حقوق بازنشستگان باید بسته کاملی باشد و به همه بازنشستگان توجه شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه جلسه‌ای بین دولت و مجلس تشکیل شد و توافق نیز حاصل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعیی مجلس گفت: مجلس قطعا زیر بار حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم نخواهد رفت و صد در صد این موضوع را در لایحه برنامه هفتم توسعه می آورد.
حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان را دیده بود اما دولت با این موضوع مخالفت کرد.

اکنون یک بلاتکلیفی وجود دارد اما مجددا برخی از نمایندگان مجلس قرار است در بررسی ها در صحن علنی این پیشنهاد را مطرح کنند تا در برنامه هفتم موضوعی با نام همسان سازی حقوق بازنشستگان قرار بگیرد.بیشتر بخوانید

موافقت اولیه دولت با متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری
عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه یکی از دلایلی که دولت با آن مخالف است این موضوع است که می گوید برای ما بار مالی دارد و در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد که بتواند منابع مالی آن را تامین کند، تصریح کرد: یکی از راهکارهای همسان سازی حقوق بازنشستگان این است که خود صندوق ها تصمیم گیری کنند. مثلا خود صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح یا صندوق نهاد دیگر خود اقدام به همسان سازی حقوق ها کند چون در کشور حدود ۱۷ صندوق وجود دارد که از دارایی هایی برخوردارند اگر این صندوق ها خود اقدام به این کار کنند مشکل بازنشستگان حل خواهد شد.

رجایی با بیان اینکه مجلس قطعا زیر بار حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم نخواهد رفت و صد در صد این موضوع را در لایحه برنامه هفتم توسعه می آورد، تاکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از جمله مطالباتی بود که از ابتدای فعالیت این دوره از مجلس مطرح شد ضمن‌اینکه از احکام برنامه ششم توسعه بود اما نه دولت قبل و نه این دولت آن را به طور کامل اجرا نکردند به این دلیل که گفتند بار مالی سنگینی به همراه دارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از توافق اولیه دولت و مجلس برای در نظر گرفتن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: شب گذشته جلسه‌ای ۳ ساعته بین رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: در نهایت جمع‌بندی اولیه این شد که ما در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برسانیم و هدف گذاری شد که تا پایان برنامه هفتم شاهد تحقق این موضوع باشیم. تلاش ما بر این اساس است که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را محقق کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع مهم دیگر آن بود که اصلاحات ساختاری لازم در صندوق‌های بازنشستگی انجام شود تا مشکل ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مرتفع شود.

زنگنه در ادامه گفت: لایحه دولت ۱۱۸ ماده دارد که کمیسیون تلفیق ۱۲۱ ماده الحاقی را به لایحه اضافه کرد، منتها با تدبیر رئیس مجلس و جهت تأمین نظر دولت، این مواد الحاقی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. کمیسیون هر روز از ساعت ۶ عصر در جلساتی به بررسی مواد الحاقی می‌پردازد. تاکنون ۲۰ ماده از ۱۲۱ ماده الحاقی در کمیسیون تلفیق تصویب شده و ۱۰ مورد مراعا مانده که به زودی بررسی می‌شود. لذا حداکثر ۳۰ ماده از ۱۲۱ ماده الحاقی در کمیسیون تلفیق پذیرفته می‌شود و به صحن ارجاع خواهد شد.

همسان‌سازی به چه معناست؟
همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی كه در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به كسی كه حقوق بالایی دارد، نزدیك شود. بر این اساس در سال ۹۸ به میزان ۱۳ درصد و سال ۹۷ معادل ۱۶/۵ درصد مشمول قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نشدند و سال گذشته نیز ۱۰درصد مشمول این قانون نمی‌شوند.

در ماده ۹۸ قانون خدمات كشوری آمده است چنانچه ضریب جدول مستخدمین رسمی شاغل تغییر كند، دولت مكلف است، به نسبتی كه هزینه زندگی موجب این تغییر شده است، حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران را ترمیم كند.

براین اساس در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان تاكید شده و دولت مكلف است هرساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی، این امر را در دستور كار قرار دهد.

حقوق بازنشستگان طبق قانون باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز آن باشد، اما برخی بازنشستگان نسبت به این موضوع گلایه دارند كه برخلاف آنچه تصور می‌كردند، حقوق‌شان زیاد نشده است. صندوق‌های بازنشستگی با هم تفاوت دارند.

به عنوان مثال صندوق نفت با صندوق وزارت آموزش و پرورش تفاوت زیادی دارد و مسلما زمانی كه بحث افزایش حقوق مطرح می‌شود، به دلیل اختلاف در میزان پرداختی پایه حقوق در این صندوق‌ها، میزان افزایش هم متفاوت خواهد بود. ضمن این‌كه رتبه علمی، مدرك تحصیلی و موارد دیگر نیز در رتبه‌بندی شغلی تاثیرگذار است.

منبع:انصاف نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]