حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ + {جدول پایه سنوات ۱۴۰۲}
حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ + {جدول پایه سنوات ۱۴۰۲}

حقوق معلمان آموزش و پرورش را در سال ۱۴۰۲ میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.

به گزارش نبض بازار، خیلی ار افراد علاقه‌مند هستند که بعد از اتمام تحصیل، وارد شغل معلمی شوند و بدون شک اصلی‌ترین سوالی که برایشان مطرح میشود، این موضوع است که حقوق معلمان آموزش‌ و پرورش چقدر است؟

حقوق معلمان آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲

در پاسخ به این سوال که حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ باید به این موضوع توجه کنیم که عوامل مختلفی مانند سابقه‌کاری، میزان تحصیلات، سختی‌کار، نوع مقطعی که معلم در آن تدریس میکند و امتیاز رتبه‌بندی معلمین میتواند در میزان دریافتی فرد تاثیر‌گذار باشد. اما به طور کل در سال جاری، حداقل دریافتی معلمین ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درماه، اعلام شده است؛ که این عدد در سال جدید قابل افزایش است. رتبه معلمین از جمله تاثیرگذار‌ترین عوامل در میزان دریافتی این شغل است که طبق طرح جدید اعلامی اکثر فرهنیگیان در رتبه‌های دو و سه قرار میگیرند. در زیر به مهم‌ترین عواملی که در این رتبه‌بندی مهم است میپردازیم:

  • پیشینه تدریس معلم
  • معلم باید ساعت‌های ضمن خدمت را گذرونده باشد
  • معلم باید دارای صلاحیت‌های سه‌گانه معلمی باشد

در کل رتبه معلمین به پنج طبقه تقسیم میشود  که حقوق معلمین ارتباط مستقیمی با رتبه او دارد. معلمین با سابقه کاری ۲۴ سال با داشتن شرایط دیگر،  در رتبه ۵ قرار میگیرند که بالا‌ترین رتبه در طبقه بندی ذکر شده است. در ادامه به این سوال که حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است و چه عواملی باعث افزایش حقوق معلمین میشوند میپردازیم.

تاثیر رتبه بندی در حقوق معلمین

همینطور که اشاره کردیم دریافتی  معلمین ارتباط مستقیمی با رتبه و جایگاه تعیین شده برای دبیران دارد به عبارتی در سال‌های قبل، حقوق معلمین بر مبنا عوامل مختلفی بررسی میشد؛ اما  پس از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمین، معیار حقوق و افزایش حقوق دبیران بر اساس رتبه آن‌ها سنجیده میشود، هرچند که هدف از رتبه‌بندی معلمین صرفا بالارفتن حقوق نیست؛ اما در اصل از مهم‌ترین علل در افزایش حقوق محسوب میشود. معلمان از ابتدای فعالیت خود در طرح رتبه‌‌بندی قرار میگیرند. برای طرح رتبه‌بندی معیار‌هایی وجود دارد که دبیران متناسب با این معیار‌ها میتوانند در این رتبه‌بندی قرار بگیرند؛ مهم ترین عوامل تاثیر‌گذار برای رتبه‌بندی معلمین را در زیر بررسی میکنیم:

  1. داشتن تجربه کاری
  2. کسب شایستگی عمومی
  3. داشتن شایستگی تخصصی
  4. و در نهایت داشتن شایستگی حرفه‌ای

معلمین باید در نظر داشته باشند که حداقل سابقه کاری برای ورود به طرح رتبه‌بندی ۲ سال است؛ پس شرکت در آزمون رتبه‌بندی، صلاحیت‌های معلمین بررسی و در صورتی که تمام صلاحیت‌های ذکر شده برای ورود به این طرح را داشته باشند، گواهینامه ورود به رتبه‌بندی برای آنها صادر میشود.

 

 

افزایش حقوق معلمین بر اساس رتبه‌بندی

قانون رتبه‌بندی معلمان که توسط شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و توسط وزارت آموزش و پرورش اجرا میشود؛ در اصل با هدف بالا رفتن کیفیت آموزش در سطح کشور شکل گرفته است؛ ولی در اصل یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش حقوق محسوب میشود؛ در جدول زیر به افزایش حقوق فرهنگیان بر مبنا رتبه‌بندی میپردازیم.

 

 

رتبه حقوق پایه معلمین افزایش دریافتی حقوق نهایی
۱ ۵ میلیون و ششصد هزار تومان ۴۵ درصد ۸ میلیون و ۱۲۰ هزارتومان
۲ ۵ میلیون و ششصد هزار تومان ۵۵ درصد ۸ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان
۳ ۵ میلیون و ششصد هزار تومان ۶۵ درصد ۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان
۴ ۵ میلیون و ششصد هزار تومان ۷۵ درصد ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
۵ ۵ میلیون و ششصد هزار تومان ۹۵ درصد ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان

 

پس به عبارتی افزایش حقوق معلمین بر اساس رتبه آن‌ها که از رتبه یک تا رتبه پنج متغییر است؛ میتواند افزایش داشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]