شاید این سوال که “چه علائمی نشان دهنده فیستول هستند؟” ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد. فیستول مقعدی یک مشکل پزشکی رایج است که سبب ایجاد یک کانال یا مجرای باریک در نزدیکی دهانه مقعد شده، و با چرک و عفونت همراه خواهد بود. علائم فیستول مقعدی می‌تواند درد و ناراحتی بسیار زیادی […]

شاید این سوال که “چه علائمی نشان دهنده فیستول هستند؟” ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد. فیستول مقعدی یک مشکل پزشکی رایج است که سبب ایجاد یک کانال یا مجرای باریک در نزدیکی دهانه مقعد شده، و با چرک و عفونت همراه خواهد بود. علائم فیستول مقعدی می‌تواند درد و ناراحتی بسیار زیادی را برای مبتلایان به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است تا حتماً با این علائم آشنا شوید و به محض مشاهده آن‌ها، اقدامات لازم برای درمان را شروع کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این مطلب را مطالعه کنید و با ۶ علامت آزاردهنده فیستول مقعدی به خوبی آشنا شوید.

فیستول مقعد چه علائمی دارد؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که بیماری مقعدی فیستول، چه علائم و نشانه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ فیستول چون در سطح پوست اطراف دهانه مقعد به شکل یک سوراخ عفونی یک طرفه و یا دو طرفه دیده می‌شود، علائم و نشانه‌های گوناگونی را از خود بروز می‌دهد. بارزترین نشانه‌هایی که خبر از وجود یک سوراخ ملتهب و عفونی در اطراف مقعد می‌دهند، عبارتند از:

بی اختیاری در مدفوع:

عدم اختیار در کنترل کردن گازهای روده و یا حتی مدفوع، یکی از علائم بارز فیستول است. چرا که با تشکیل فیستول، عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی دچار ضعف شده و توانایی کنترل گاز و مدفوعی که می‌خواهد خارج شود را نخواهند داشت.

تشکیل آبسه مقعد:

اگر که خروجی سوراخ‌های مقعد شما با لایه‌ای از پوستتان بسته شود و ترشحات نتوانند به آسانی از آن خارج شوند، یک آبسه عفونی تشکیل خواهد شد. تشکیل شدن آبسه مقعد به صورت مکرر و دائم نیز می‌تواند علامتی هشدار دهنده از فیستول مقعد باشد.

عفونت و ترشحات مقعدی:

خروج ترشحات، چرک و عفونتی بد بو از سوراخ‌هایی که در اطراف مقعد به وجود آمده‌اند، یکی دیگر از علائم رایج فیستول مقعدی هستند.

احساس درد در ناحیه شکم:

بیماری فیستول تنها مختص به مقعد نیست! یکی دیگر از علائم فیستول، احساس درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم است. اگر فیستول مقعدی شما از نوعی باشد که یک طرف آن متصل به انتهای روده بزرگ است، می‌تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه شکم شود.

احساس درد در ناحیه مقعد:

درد شایع‌ترین علامت در تمامی بیماری‌های مقعد از جمله فیستول مشاهده می‌شود. دردی که در فیستول مقعد ممکن است تجربه کنید، دائمی، تیر کشنده و تشدید شونده بوده و با هر تغییر در حالت بدن، شدت آن بیشتر خواهد شد.

احساس تب و خستگی بی دلیل:

اگر فیستول مقعدی شما همراه با عفونت باشد و شدت این عفونت کنترل نشده باشد، می‌تواند با بروز تب و احساس خستگی همراه شود. اینطور بگوییم که اگر عفونت ناشی از فیستول در بدن باقی بماند و درمان نشود، احتمال گسترش آن در سایر اندام‌ها بالا می‌رود، و تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن را به همراه خواهد داشت.

فیستول

علائم فیستول مقعدی علاوه بر مواردی که تا به اینجا ذکر شد، می‌تواند شامل موارد زیر نیز باشد:

  • خروج چرک و ترشحات بدبو از سوراخ فیستول
  • احساس درد و ناراحتی در اطراف دهانه مقعد
  • تشکیل آبسه مقعد همراه با چرک و عفونت
  • التهاب، تورم و قرمزی پوست اطراف مقعد
  • احساس درد در ناحیه زیر شکم
  • احساس تب و خستگی بی دلیل
  • بی اختیاری در مدفوع

اگر علائم دردناک و آزار دهنده فیستول مقعدی را تجربه می‌کنید، بهترین و طلایی‌ترین زمان برای مراجعه به پزشک متخصص و یا جراح کولورکتال زمانی است این بیماری عود نکرده باشد و فرصت طلایی درمان از دست نرفته باشد؛ از این رو باید به محض تشخیص این بیماری اقدامات لازم برای درمان صورت بگیرد.”

چرا به فیستول مقعدی دچار می‌شویم؟

علت بروز فیستول مقعد در اغلب موارد التهابات روده‌ای می‌باشد. بیماری‌های زمینه‌ای و التهابی روده مانند کرون روده (Crohn’s diseases) و یا کولیت اولسراتیو روده (Ulcerative colitis) می‌توانند عاملی برای افزایش ریسک ابتلا به فیستول مقعدی شوند.

از دیگر دلایلی که سبب ابتلا به فیستول و بروز علائم این بیماری می‌شوند، عبارتند از:

  • ابتلا به سرطان مقعدی
  • سابقه ابتلا به آبسه در ناحیه نشیمنگاه
  • ضربه، ترومای ناحیه مقعد و یا پارگی بافت اسفنکتر
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس یا کلامیدیا

فیستول۱

چطور علائم فیستول مقعد را درمان کنیم؟

اگر به دنبال راهی مطمئن و کم خطر برای درمان سریع و فوری علائم فیستول مقعدی هستید، توصیه ما به شما استفاده از روش‌های نوینی مانند لیزر درمانی است.

کلینیک لیزرشفا اولین مجموعه در تهران است که با بیش از ۱۷ سال سابقه، مشغول به درمان بیماری‌های مقعدی با لیزرهای پرتوان و CO2 می‌باشد. پزشکان آقا و خانم کلینیک لیزرشفا مهارت و تبحر خاصی در جراحی و معالجه انواع بیماری‌های مقعدی از جمله فیستول دارند. همچنین این مجموعه قادر به درمان سریع و فوری علائم فیستول مقعدی شما در کمتر از ۱ ساعت، به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ویژه کلینیک لیزر شفا، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Drtajbakhsh.ir

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]