جزئیات دستاوردهای بیمه سلامت
جزئیات دستاوردهای بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در آستانه هفته دولت، به تشریح مهم ترین اقدامات و برنامه های بیمه سلامت پرداخت.

دکتر محمدمهدی ناصحی، در نشست خبری که به مناسبت تشریح دستاوردهای سازمان بیمه سلامت در آستانه هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه پرداخت ‌های بیمه سلامت در دو سال گذشته منظم و به روز شده است، گفت: یکی از تلاش ‌های ما به روز نگه داشتن پرداخت‌ ها بود به شکلی که در بحث الکترونیک و در بخش پزشکی خانواده روستایی تا پایان تیرماه پرداخت‌ ها انجام شده است.

وی افزود: پرداخت به داروخانه‌ ها با نزدیک یک ماه فاصله انجام می ‌شود و در پرداخت بیمارستانی هم منتظر ارائه اسناد می‌ مانیم که شاید یک ماه تا یک ماه و نیم فاصله پرداخت داشته باشیم. درصدد هستیم با وجود کمبود منابع، پرداخت ها به روز بوده و نواقص برطرف شود.

دکتر ناصحی با تاکید بر اهمیت مقوله پیشگیری و خدمات توانبخشی، گفت: تاکنون ۱۵ میلیارد برای کاردرمانی، ۶ میلیارد فیزیوتراپی و به در سال گذشته ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای معلولان تحت پوشش بهزیستی هزینه کرده ایم.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت نگاه حمایتی به بیماران اوتیسم دارد، اظهار کرد: پرونده الکترونیک نیز یکی دیگر از خدمات بیمه سلامت است که پیگیر تکمیل آن هستیم.

وی افزود: در بحث بیمه همگانی گام‌ های زیادی برداشتیم و توجه ما بر محور عدالت بوده که ابتدا سه دهک اول جامعه و سپس ۵ دهک نخست بیمه رایگان شدند که بیش از ۱۲ میلیون جمعیت به آمار قبلی اضافه شد و اکنون بیش از ۳۳ میلیون نفر بدون پرداخت حق بیمه در کشور بیمه شدند و اخیرا نیز خدمات پزشکی بستری و سرپایی در سه دهک پایین رایگان شده است که گام مهم دولت سیزدهم است تا دغدغه نداشته باشند.

دکتر ناصحی به تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۱۰۷ بیماری را در لیست بیماری ‌های صندوق خاص و صعب ‌العلاج قرار داده ایم و تاکنون ۵۱ بیماری وارد سامانه ها شده است که به لحاظ فراگیری و گسترش تا ۹۰ درصد بیماری ‌ها را پوشش می ‌دهند. ۱۰ درصد باقی مانده از بیماری‌ ها تعداد بسیار اندکی دارند و نوع حمایت از آنها به شکل خارج از شمول انجام می ‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۳۱۰۰ میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص دادیم.

دکتر ناصحی گفت: در زمینه هپاتیت C که ۷۰ درصد هزینه‌ های درمان را پوشش می‌ دادیم، این پوشش به ۱۰۰ درصد رسیده که ذیل همین صندوق اتفاق افتاده است. نزدیک ۱۵ دارو را به صندوق خاص و صعب ‌العلاج آوردیم که هزینه مردم کاهش یابد تا مثلا فرد دیابتی با تحت پوشش قرار گرفتن، هزینه بسیار کمی پرداخت کند. با این شیوه برای بیماران مزمن مانند دیابتی‌ها، همکاری انجام شد که پرداختی بیمار به ۵ تا ۱۰ درصد برسد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اهمیت امر پیشگیری بر درمان، گفت: غربالگری را برای پیشگیری از تولد نوزاد با بیماری‌ های خاص دنبال می ‌کنیم و امیدواریم با انجام این کار، هزینه‌ های سنگین درمان برخی بیماری‌ ها را کاهش دهیم.

وی افزود: نگاه ما این است که توجه خود به بخش سرپایی بویژه در بخش خصوصی را افزایش دهیم، چرا که مراجعات سرپایی مردم به بخش سرپایی خصوصی بیشتر است و می‌ خواهیم تا ۷۰ درصد هزینه‌ ها بر اساس تعرفه دولتی را پرداخت کنیم، اما بازهم مابه ‌التفاوت وجود دارد که مردم باید بپردازند. تلاش کردیم قانونگذار را متقاعد کنیم که به این حوزه ورود کنیم تا پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

وی به پوشش خدمات درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: سقف دوره‌ های درمان و سقف ریالی را در بخش دولتی برای درمان ناباروری برداشته ایم و تا اندازه ‌ای که تعرفه پاسخگو باشد در خدمت مردم هستیم. سال گذشته حتی بیش از اعتباری که به ما اختصاص یافته بود هزینه کردیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین گفت: در بخش خصوصی و خیریه، مبلغی که پرداخت می‌ کنیم ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی است. البته در حوزه ناباروری حدود ۴۰ درصد مراکز خصوصی هستند که شاید با ما قرارداد نبندند و یا به دنبال قیمت تمام شده باشند که هزینه‌ های مردم را افزایش می ‌دهد، بنابراین هدف آن است که مردم به مراکز درمانی که تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی است سوق داده شوند، زیرا مراکز دانشگاهی مبلغ کمتری دریافت می کنند، اما احتمالا لیست انتظار وجود دارد و ما در تلاشیم که مردم بتوانند خدماتشان را با سهولت بیشتری دریافت کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]