دستگیری ۲ پلتفرم غیر قانونی فروش دارو / متخلفین به دادسرا احضار شدند
دستگیری ۲ پلتفرم غیر قانونی فروش دارو / متخلفین به دادسرا احضار شدند

یک سخنگوی قوه قضائیه، بدون اشاره به نام، اعلام کرده است که برای دو پلتفرم توزیع دارو، به اتهام توزیع داروی قاچاق، فرمان دستگیری صادر شده است.

مسعود ستایشی، سخنگوی دستگاه قضایی، با تاکید بر نقش سازمان غذا و دارو در نظارت بر توزیع و فروش داروهای قاچاق و بدون نسخه، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های شهید بهشتی و ایران دریافت کرده‌ایم و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، پرونده‌های مربوط به این دو پلتفرم به دادسرای جرائم پزشکی و دارویی ارسال شده است.

او ادامه داد: مدیران سکوهای متخلف پس از ارجاع پرونده، پس از تحقیقات کامل و جامع اولیه دو سکوی عمده توزیع دارو تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. برای مدیران این سکوها و داروخانه‌هایی که مبادرت به همکاری و فروش بدون نسخه دارو کرد‌ه‌اند به اتهام حمل، فروش و نگهداری داروهای قاچاق قرار جلب دادرسی صادر و پرونده متضمن کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد. همچنین اتهامات دیگری نظیر دخالت در امور پزشکی، فروش داروهای سقط جنین و سایر داروهای غیرمجاز نیز وجود دارد.

این مساله در شرایطی اتفاق افتاده است که پلتفرم‌های توزیع دارو در ماه‌های اخیر درگیر مسائل حقوقی فعالیت خود بوده‌اند. با وجود اینکه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری دو بار بر قانونی بودن فعالیت‌ پلتفرم‌های توزیع دارو تاکید کرده است، سازمان غذا و دارو بر غیرقانونی بودن فعالیت این پلتفرم‌ها تاکید دارد.

حتی یک بار هیات مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد طی مصوبه‌ای اجازه فعالیت این پلتفرم‌ها را صادر کرد اما پس از آن سازمان غذا و دارو مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبه را ابطال کرده است.

از سویی دیگر وزارت بهداشت با تاخیری حدوداً ۱۶ ماهه دستورالعمل فعالیت این پلتفرم‌ها را به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارسال کرده تا تصویب شود. وزارت بهداشت طبق تصمیم هیات دولت در خرداد ماه ۱۴۰۱، تنها دو ماه برای تهیه این دستورالعمل فرصت داشت اما این کار را به‌تازگی انجام داده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]