یکشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۵
پ
  • شناسه خبر: 162688
  • 26 نوامبر 2024 - 14:31
  • 294 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ربیعی: در حوزه سوخت، چه بنزین و چه گاز، با ناترازی مواجه هستیم

ربیعی: در حوزه سوخت، چه بنزین و چه گاز، با ناترازی مواجه هستیم
ربیعی: در حوزه سوخت، چه بنزین و چه گاز، با ناترازی مواجه هستیم

اکوایران: دستیار اجتماعی رئیس‌جمهوری می‌گوید، دولت چهاردهم کار خود را در شرایطی آغاز کرد که کشور با ۲۵ درصد کسری برق، ۴۰ درصد کسری گاز، ۲۵ درصد کسری بنزین و کمبودهای دیگر در حوزه انرژی روبه‌رو بود.

به گزارش اکوایران، علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهوری با تأکید بر شفافیت دولت در مواجهه با مشکلات انرژی، گفت: دولت نه‌تنها مشکلاتی همچون ناترازی انرژی را پنهان نکرده است، بلکه برای مدیریت این چالش‌ها تصمیمات سختی گرفته است؛ یکی از این تصمیمات، توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌هاست، که به گفته او با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم اتخاذ شده است.

 ربیعی گفت: «امروزه با ناترازی قابل‌توجهی در حوزه سوخت، چه بنزین و چه گاز، مواجه هستیم. این چالش‌ها نتیجه کمبود سرمایه‌گذاری‌های اساسی در سال‌های گذشته و تأثیر تحریم‌ها بوده است. برای برطرف‌کردن این ناترازی‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری هستیم.»

او تحریم‌ها را یکی از عوامل مهم ناترازی دانست و تأکید کرد که رفع این معضل نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و همکاری بین‌المللی است. به گفته ربیعی، «نداشتن برنامه‌ریزی صحیح» نیز عامل دیگری بوده که ناترازی انرژی را تشدید کرده است.

از کسری انرژی تا استفاده از سوخت‌های آلاینده

به گفته دستیار اجتماعی رئیس‌جمهوری، در آغاز به کار دولت چهاردهم، ذخایر سوخت مایع کشور به نصف سال گذشته کاهش یافته بود. او همچنین با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، به چالش‌های نیروگاه‌های حرارتی کشور اشاره کرد که در تابستان با ۴ میلیارد مترمکعب کمبود گاز مواجه شدند.

بنا به گزارش ایرنا، ربیعی افزود: «دولت چهاردهم کشور را با ۲۵ درصد کسری برق، ۴۰ درصد کسری گاز، ۲۵ درصد کسری بنزین و کسری‌های دیگر تحویل گرفته است. برای جبران این ناترازی‌ها، بخشی از سوخت‌های آلاینده نظیر مازوت استفاده می‌شد که با خطرات جدی برای سلامت مردم همراه بود.»

آلودگی هوا و مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور

او با اشاره به سالانه ۵۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گفت: «استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، مرگ خاموش را برای مردم به ارمغان می‌آورد. دولت تصمیم گرفت به‌جای افزایش مصرف سوخت‌های آلاینده، مازوت‌سوزی را در سه نیروگاه متوقف و در سایر نیروگاه‌ها کاهش دهد.»

به گفته ربیعی، این تصمیم به کاهش آلودگی و آگاهی‌بخشی به جامعه کمک کرده است. او تأکید کرد که همراهی جامعه در مواجهه با چنین تصمیمات سختی از طریق شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، امکان‌پذیر است.

ربیعی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: «دولت چهاردهم در شرایطی قرار دارد که باید تصمیمات دشواری اتخاذ کند، اما این تصمیمات در نهایت به نفع مردم خواهد بود.»

او در پایان افزود: «ناترازی انرژی و کاهش آلودگی هوا، مسائل پیچیده‌ای هستند که نیازمند اقدامات جامع و برنامه‌ریزی بلندمدت هستند. توقف مازوت‌سوزی تنها یکی از گام‌های مؤثر در این مسیر است.»

از ابتدای سال تا الان، تهران تنها ۵ روز هوای پاک

 با وجود تصمیمات جدید دولت برای کاهش آلودگی هوا، از جمله محدودیت در مصرف مازوت، همچنان این بحران ادامه دارد؛ بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا امروز (سه‌شنبه، ۶ آذر) بر روی عدد ۱۱۹ قرار گرفته و هوای تهران برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۴۱ قرار داشت و وضعیت هوای تهران همچنان در محدوده ناسالم بود.

از ابتدای سال جاری تاکنون، تهران ۵ روز هوای پاک، ۱۶۸ روز هوای قابل قبول، ۷۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم برای همه افراد را تجربه کرده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تعداد روزهای پاک ۸ روز و روزهای هوای قابل قبول ۱۷۶ روز بوده است. همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۶۰ روز و برای همه افراد ۶ روز ثبت شده بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
خیابان پیروزی تهران در تاریکی فرو رفت/ هنوز دلیل مشخص نیست 28 ژوئن 2026

خیابان پیروزی تهران در تاریکی فرو رفت/ هنوز دلیل مشخص نیست

قطعی گسترده برق در منطقه پیروزی تهران، بخش زیادی از این محدوده را در تاریکی فرو برده و با وجود گزارش‌های مردمی، هنوز علت این اختلال از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است

علت قطعی برق تهران مشخص شد/ تیم‌های عملیاتی در محل 28 ژوئن 2026

علت قطعی برق تهران مشخص شد/ تیم‌های عملیاتی در محل

قطعی برق در برخی مناطق تهران به‌دلیل بروز اختلال فنی در یکی از پست‌های ۲۳۰ شرق رخ داده و هم‌اکنون تیم‌های عملیاتی برای رفع مشکل در محل مستقر هستند.

نسخه جدید برای عبور از بحران آب / جزئیات برنامه جدید آبفای تهران اعلام شد 27 ژوئن 2026

نسخه جدید برای عبور از بحران آب / جزئیات برنامه جدید آبفای تهران اعلام شد

مسئولان آبفای تهران امیدوارند با تجهیز واحدهای مسکونی به ادوات کاهنده مصرف، بخش قابل‌توجهی از مصرف مازاد آب در پایتخت کنترل شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.