جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 17124
  • 16 آگوست 2023 - 13:20
  • 163 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بلومبرگ: رکورد ده ساله فروش نفت ایران به چین شکسته شد!

بلومبرگ: رکورد ده ساله فروش نفت ایران به چین شکسته شد!
بلومبرگ: رکورد ده ساله فروش نفت ایران به چین شکسته شد!

اکوایران: بر اساس برآورد کپلر، بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران می‌گیرد. این در مقایسه با میانگین ۹۱۷۰۰۰ بشکه در روز در هفت ماهه اول سال است و بالاترین رقم در ارقام کپلر متعلق به سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

به گزارش اکوایران، به ادعای موسسه اطلاعاتی کپلر، واردات نفت تحریم‌شده ایران از چین به بالاترین سطح در حداقل یک دهه اخیر رسیده است، زیرا افزایش قیمت های جهانی باعث جذابیت بیشتر نفت خام تخفیف خورده شده است. نکته عجیب اینجاست که داده‌های گمرک چین هیچ وارداتی از ایران را از اواسط سال ۲۰۲۲ نشان نمی‌دهد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، ایران امسال صادرات نفت خود را افزایش داده است زیرا دست این کشور از نظر ژئوپلیتیکی قوی‌تر شده و بیشتر محموله‌ها به چین می‌روند. به گفته بازرگانانی که در بازار فعال هستند، به نظر می‌رسد که کاهش کاوش و بازرسی واردات قیر توسط پکن که گاهی اوقات نفت خام ایران به در پوشش آن پنهان می‌شود، باعث تسریع در عبور محموله‌ها از گمرک می شود.

بر اساس برآورد کپلر، بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران می‌گیرد. این در مقایسه با میانگین ۹۱۷۰۰۰ بشکه در روز در هفت ماهه اول سال است و بالاترین رقم در ارقام کپلر متعلق به سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

جهش حدود یک پنجمی در قیمت جهانی نفت خام برنت از اواخر ژوئن، تقاضا برای نفت تخفیف‌خورده را افزایش می‌دهد، که بیشتر آن توسط پالایشگاه‌های مستقل خوشه‌ای در استان شاندونگ خریداری می‌شود. معامله‌گران گفتند که دو گرید اصلی ایران در حال حاضر با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به برنت معامله می‌شوند و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از انواع روسی هستند.

نفت خام ایران؛ جذاب و بهینه برای ارزان‌خرها

همایون فلکشاهی، تحلیل‌گر ارشد نفت در کپلر، می‌گوید: «هرچه قیمت‌های ثابت بالاتر برود،  برای پالایشگاه‌های شاندونگ بهتر است تا به دنبال نفت خام ایران باشند. او گفت که در داده‌های دولت چین اغلب به‌عنوان نفت مالزی طبقه‌بندی می‌شود و اگر با نفت خام سنگین‌تر ونزوئلا مخلوط شود، گاهی اوقات می‌توان آن را به عنوان مخلوط قیر رقیق گزارش کرد.

پالایشگاه‌های مستقل اغلب نفت خام ایران را به عنوان مواد اولیه مانند مخلوط قیر پنهان می‌کنند تا از مصرف سهمیه واردات نفت خود جلوگیری کنند.

دولت آمریکا تحقیقاتی را در مورد واردات مواد اولیه در شاندونگ در ماه آوریل آغاز کرد که جریان نفت خام سنگین‌تر از ایران و ونزوئلا را متوقف کرده بود. دلایل این کاوش هنوز مشخص نیست، اما به گفته معامله‌گران، اخیراً کاهش یافته است.

در همین حال، شرکت Vortexa Ltd.، شرکت دیگری که جریان نفت به چین را رصد می‌کند، گفت که این کشور در ماه جاری حدود ۱ میلیون بشکه در روز از نفت خام ایران مصرف می‌کند، در حالی که رکورد ۱٫۳ میلیون بشکه در دسامبر بود. برآوردهای متضاد از شرکت‌های ردیابی نفت‌کش ممکن است به دلیل روش‌های مختلف در تجزیه و تحلیل آمار و جریان باشد.

اما لی، تحلیلگر Vortexa گفت: «سهمیه‌های واردات خام و عدم اطمینان در مورد استانداردهای واردات غیرخام، واردات چین را در ماه اوت تحت کنترل قرار داده است. او گفت که بخشی از افزایش صادرات نفت ایران ممکن است به انبارهای شناور نیز برود.

این صنعت به ارقام شرکت‌هایی مانند Kpler و Vortexa متکی است، زیرا خرید نفت ایران معمولاً در داده‌های گمرک چین گنجانده نشده است و از ژوئن ۲۰۲۲ هیچ وارداتی را نشان نمی‌دهد.

نفت خام ایران اغلب به عنوان مخلوط قیر رقیق‌شده طبقه بندی می‌شود. بر اساس داده‌های گمرک، واردات نفت سنگین در ماه ژوئن حدود ۸۸ برابر نسبت به ماه مه افزایش یافت، در حالی که خرید مخلوط قیر چهار برابر شد. مالزی بزرگترین تامین کننده هر دو دسته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.